Test Mazda CX-5 Skylease GT – Money well spent
18 september 2017In 2011 toonde Mazda de Minagi conceptcar op de autosalon van Genève, een auto die er bijna 7 jaar na dato nog steeds actueel en oogstrelend uitziet. Het productiemodel van de Minagi concept werd de Mazda CX-5, de eerste Mazda die volgens de Kodo designtaal getekend was. In vijf jaar tijd werden er meer dan een miljoen exemplaren gebouwd, zelfs toen de tweede generatie CX-5 aangekondigd werd, was de belangstelling voor de eerste nog steeds overweldigend. Er is Mazda veel aan gelegen om dit grote succes met de nieuwe CX-5 voort te zetten, en dat heeft ongetwijfeld grote druk op het technisch ontwikkelingsteam gelegd, om maar te zwijgen over de hooggespannen verwachtingen bij de consument.
Intussen rijden de eerste versies van de nieuwe CX-5 al een tijdje rond op Nederlandse bodem en is het hoog tijd geworden dat ook Carnold de CX-5 aan een gedegen test onderwerpt. Als ik de CX-5 ophaal bij Mazda Nederland realiseer ik me dat het de eerste keer is dat ik oog in oog sta met de nieuweling. De overeenkomsten met de eerste generatie zijn sterk, maar je zult beide generaties niet met elkaar verwarren. En profil is de gelijkenis het sterkst, maar de snoet en kont van de nieuwe CX-5 zijn compleet anders. De lichtunits voor en achter zijn een stuk kleiner geworden, en over de voorzijde van de nieuwe is iedereen het roerend eens: die is indrukwekkend. Niet alleen door de vormgeving, maar ook door het formaat. Een grote concave grille met een mooi gedetailleerd rasterpatroon zorgt voor ruim voldoende luchttransport de motorruimte in. De onderste helft wordt gesierd met een mooie chroomrand die heel mooi in de kleine koplampen (bi-led) overloopt. In de grille / voorbumper / motorkap / koplampen komen veel onderdelen samen, en als je je ogen goed de kost geeft, zie je hoe nauwkeurig alles is gemaakt: kleine pasnaden en prachtig mooie aansluitingen. Je moet twee keer kijken om te zien dat de verchroomde lijst in de grille uit twee delen bestaat. Het is kenmerkend voor de gehele bouwkwaliteit van de nieuwe Mazda CX-5: perfecte pasvorm en zeer nauwkeurige aansluitingen.
Kwaliteit wat de klok slaat
Dat merk je ook als je de deur opent, instapt en de deur weer sluit. Mazda appelleert niet alleen aan de kwaliteitsbeleving, alles wat je ziet, voelt en aanraakt getuigt ook van daadwerkelijke kwaliteit. Ik steek mijn had ervoor in het vuur dat alle knoppen, aanraakvlakken en bewegende delen over 15 jaar en 300.000 kilometer nog steeds zo aanvoelen als bij de maagdelijke kilometerstand van 3.000 kilometer die de testauto gereden heeft. De haptische feedback van alle onderdelen is niet alleen geëngineerd om de bestuurder te plezieren, het verbindt je ook met de auto, en zeker met het mechanische gedeelte daarvan. Het stuurgevoel, de positionering en de afstelling van de pedalen (Mazda monteert een staand gaspedaal, waarvoor de hoogste lof) en het schakelgevoel: het maakt haarfijn duidelijk dat Jinba Ittai menens is: de eenheid tussen mens en machine. Hierover straks meer. Mazda heeft zichtbaar werk gemaakt van het interieur, de materialen zijn hoogwaardig, de passingen voorbeeldig en het ontwerp is zeer fraai. Mazda hanteert een klare lijn in de ontwerpen van haar dashboards: een overzichtelijk instrumentarium, een bedieningscluster voor verwarming en ventilatie en bovenop het beeldscherm van MZD Connect. Het zorgt voor een opgeruimd dashboard dat tijdens het rijden niet afleidt, maar toch toegang biedt aan een grote hoeveel functies, zonder daarbij veel aandacht te vragen.
Technische voorsprong door engineering
De gereden versie is een SkyLease GT met de 150 pk sterke SkyActiv-D onder de motorkap (€ 42.490). De dieselmotor is ook nog leverbaar in een 175 pk versie, maar die is voorbehouden aan de vierwielaangedreven versie. Om kort te gaan: de 150 pk dieselmotor is een technisch pareltje. Mazda heeft veel werk gemaakt van trilling- en geluidsreductie. Een bijzondere vondst is de trillingsdemper in de zuigerpennen die laagfrequentie geluiden dempt. Het lijkt vergezocht, maar het toont dat Mazda een meester is in motorenbouw. Want gedurende de gehele testweek (1.000 km) is het motorgeluid, of beter gezegd het gebrek daaraan, een bijzonder kenmerk van de SkyActiv-D gebleken. Het ontbreken van een constant aanwezige laagfrequente dreun is opvallend, en je merkt het pas als je in een andere dieselauto stapt. Ook het motorkarakter verdient alle lof: de vermogensafgifte is mooi lineair. Doordat het koppel van 380 Newtonmeter piekt over een relatief brede toerenband (1.800 – 2.600 toeren), zit je nooit om trekkracht verlegen. Sterker nog: met deze motorisering en door de stille aandrijflijn zit je binnen de kortste keren op snelwegtempo. Of hoger, en dat is wel iets om rekening mee te houden als je rijbewijs je lief is.
Fijn voor groot en klein
Naar Nederlandse maatstaven is Carnold een klein menneke, en dat beeld wordt versterkt door de maatvoering van de nieuwe Mazda CX-5. Het is een flinke knaap, om de auto te wassen had ondergetekende een keukentrapje nodig. Gewichtstechnisch is de CX-5 overigens geen flinke knaap, een leeggewicht van 1.595 kilo is simpelweg licht voor een auto van dit formaat. Met een lengte van 4,55 meter, een breedte van 1,59 meter en een hoogte van bijna 1,70 krijg je logischerwijs ook een geweldig ruim interieur. Als je bestuurder – ook als je de 2 meter voorbijschiet – zit je altijd ruim. Veel ruimte voor je benen en armen, maar ook de stoelen zijn berekend op Hollandse knapen: een diepe zitting, lange rugleuning en een zeer goede ondersteuning van lijf en leden. Hier scoort de CX-5 punten. In de SkyLease GT zijn beide voorstoelen elektrisch verstelbaar, van de bestuurdersstoel kan ook de helling van het zitvlak versteld worden. Iedereen tussen de 1,50 en 2,20 kan goed zitten.
Een met je auto
Met de term Jinba Ittai doelt Mazda op de eenheid van mens en machine, en dat is beslist geen marketingpraat. Zoals aangegeven is de CX-5 een flinke auto, maar gedurende de testweek heb ik dat vanuit de bestuurdersstoel nooit als zodanig ervaren. Waar je ook rijd, het zij op de snelweg – boven het landelijk maximum, het zij op kleine kronkelende binnenwegen, de CX-5 vraagt nagenoeg geen aandacht van de bestuurder en stelt je in staat om alle aandacht bij het rijden te houden. In het donker bewijst de adaptieve led-bochtverlichting zijn meerwaarde. Mijn tip: altijd bestellen. Het enige wat je als bestuurder hoeft te doen is naar de weg en de medeweggebruikers te kijken en van de rit te genieten. De CX-5 is uitermate stil en in hoge mate comfortabel, maar hij vormt geen cocon die je afzondert van de buitenwereld. Als bestuurder wordt je volledig betrokken bij het rijden, zonder dat de auto je vermoeit of afleidt. Als je weet wat een goede zithouding en kijktechniek is, dan gaat het rijden als vanzelf: kijk naar de weg, zie het verloop van een bocht en automatisch rijd je de goede lijn. Dat is wat de CX-5 met je doet.
Hoogwaardige techniek voor de hooggeachte bestuurder
Het moge duidelijk zijn: als rijdersauto overtuigt de Mazda CX-5 volledig. Maar als geheel overtuigt hij ook, elk aspect van de auto is doordacht en zorgvuldig uitgevoerd. De ruimte, het comfort, de uitrusting, het plaatje klopt gewoon. Het is een op en top Japanse auto van een op en top Japans merk: auto’s bouwen moet je overlaten aan techneuten, en niet aan de marketingafdeling. Dan krijg je downsize-nonsens en dat soort dingen. Bij Mazda krijg je een prachtig stuk techniek dat volledig ten dienst staat aan de hooggeachte bestuurder. Dat zie je terug in elk schroefje, en dat voel je elke kilometer. Money well spent.
[…] je hebt een fijne rijdersauto. Alleen de stuurinrichting wijkt af van overige Mazda’s (2, CX-3, CX-5) doordat deze iets minder communicatief en wat indirecter is. Het gevolg is wel dat de auto op […]