Test Hyundai Bayon

Test Hyundai Bayon

22 november 2021 Uit Door Arnold

Afgestemd op rijcomfort, en lekker stil

Hoewel het onderstel van de i20 en Bayon identiek zijn, lijkt de afstemming van vering en demping van de Bayon wel wat comfortabeler. De i-Motion rolt op 15 inch stalen velgen, alle andere uitvoeringen krijgen af fabriek 16 inch lichtmetaal. Daarop monteert Hyundai 195/55 banden (Michelin Primacy) die een afgewogen mix van stuurgevoel en comfort bieden. Deze banden zijn erg stil en combineren goed met de afstelling van het onderstel. Voor een modale rijstijl biedt de auto veel, heel veel comfort zonder dat het stuurgevoel nihil is en dat de auto al gaat rollen voordat je een bocht instuurt. Op bochtige tracés laat deze kleine Hyundai zich met genoeg precisie in bochten plaatsen en kun je best een potje rijplezier ervaren. Het iets hogere zwaartepunt laat zich niet gelden door hevige rolneigingen, daarvoor moet je het wel erg bont maken.

De Hyundai Bayon blinkt uit in alle rationele kwaliteiten van een auto, iets wat Hyundai tot in detail in de vingers heeft: hij is ruim, comfortabel en zuinig. Het is een van de weinige auto’s die meteen voelt alsof je er al jaren in rijdt: alles zit waar je het verwacht en doet wat je verwacht. De aanvullende uitrusting van de Premium is de meerprijs ten opzichte van de instapper dubbel en dwars waard: de actieve veiligheidssystemen werken uitmuntend en het BlueLink infotainment is een van de betere op de markt. Het systeem werkt snel, zit boordevol nuttige connectiviteitsdiensten en is heel prettig in gebruik. De led-koplampen (met automatisch grootlicht) zijn zeker een aanrader, zeker als je in het buitengebied woont en in de wintermaanden veel onderweg bent. De Bayon is in de basis een auto zoals we die al jaren van Hyundai kennen: degelijk, goed uitgerust en no-nonsense. Deze rationele kwaliteiten worden aangevuld met heel veel verfijning, niet alleen door de veiligheids- en comfortuitrusting, maar ook door de vele doordachte details. De opvallend goede stoelen, het kwaliteitsgevoel in elk knopje, de rust in het interieur. Een ander voorbeeld is de sleuf waarin de hoedenplank achter de achterbank opgeborgen kan worden (zie foto hieronder). Zoiets is gewoon ontzettend praktisch. Er is niets dat je stoort, zelfs niet als je deze auto jarenlang dag in, dag uit gebruikt.

De Bayon is een lekker eigenzinnige auto waarbij de praktische kwaliteiten niet lijden onder de vormgeving. Het verschil en de voordelen ten opzichte van de i20 zijn duidelijk: de instap en zitpositie zijn iets hoger, hij is net even praktischer door de grotere kofferbakopening en het laadvolume. Met de Bayon heeft Hyundai een mooie balans gevonden tussen design en bruikbaarheid, wat mij betreft is het een mooie aanvulling tussen de i20 en Kona. De Bayon moet je los zien van marketingtermen als SUV, crossover, lifestyle en dynamiek. Dan krijg je een auto die kwaliteiten biedt die er toe doen. Daar is Hyundai groot mee geworden, en de Bayon laat zien waarom. Het feit dat ik met evenveel plezier in de Bayon reed dan in de Ioniq 5, zegt genoeg.

17 artikel(en) « van 17 »

 

 

Pagina's: 1 2 3