Test Honda Civic Sport – Meer dan de som der delen

Test Honda Civic Sport – Meer dan de som der delen

29 juni 2015 Uit Door Arnold

Honda_Civic_Sport_2Honda is volop bezig met het updaten en vernieuwen van haar modellen. Recentelijk werd de Honda Civic onderhanden genomen, het uiterlijk kreeg een facelift, en de Honda Connect en Advanced Driver Assist systemen deden hun intrede. Ook verscheen er een nieuwe uitvoering: de Sport. Goede reden voor Carnold.nl om eens op stap te gaan met deze vernieuwde Honda Civic Sport.

Subtiel opgefrist

Bij de facelift is Honda subtiel maar doeltreffend te werk gegaan, de meest in het oog springende wijziging zijn de nieuwe achterlichten. Deze hebben een andere indeling gekregen en zijn voorzien van een led-strip waardoor de Civic in het duister al van grote afstand te herkennen is. Ook de koplampen zijn opnieuw ontworpen en doen sterk denken aan die van de nieuwe Civic Type-R. Tevens kreeg de Civic Sport een nieuw ontworpen bumperset, het ontwerp hiervan doet sterk denken aan dat van de Type-R. Elke Civic is nu voorzien van Honda’s City-Brake Active, een radarsysteem dat actief is tot 30 kilometer per uur, en zelf remingrepen uitvoert als er onheil voor de auto nadert.

Honda_Civic_Sport_5

In het interieur is weinig gewijzigd, de eigenzinnige, maar ergonomische cockpit is nagenoeg gelijk gebleven. Honda heeft nieuwe bekledingsstoffen voor de stoelen en deuren, en voor de touch and feel zijn de deurgrepen vanaf nu van verchroomd metaal. In de middenconsole is het touchscreen van het nieuwe Honda Connect prominent aanwezig. Via dit infotainmentsysteem worden allen informatie-, reis-, entertainment-, en navigatiefuncties bediend. Het systeem is voorzien van digitale radio-ontvangst (DAB+), een puike versterker en een set goede luidsprekers. In geen enkele recente testauto klonk het audiosysteem zo goed als in deze Civic, en het is standaard op de Civic Sport (€ 29.290)

Honda_Civic_Sport_17

Ontzettend praktisch: Magic Seats

De Honda Civic heeft een uitgesproken design en is ten opzichte van zijn concurrenten aan de compacte kant. Dat heeft echter geen nadelige invloed op zijn praktische kwaliteiten, want het laadvermogen en het laadvolume mogen er zijn. Dat komt grotendeels op het conto van de Magic Seats die zich met een simpele beweging laten op- of neerklappen. Met slechts twee handelingen vergroot je de kofferruimte van 477 naar 1210 liter. Klap de zittingen omhoog en je rijdt je Honda Dax zo door de achterdeuren naar binnen. Wanneer de achterbank in gebruik is, heb je nog een enorme bergruimte onder de zitting. Je vraagt je af waarom dit ingenieuze systeem niet door andere fabrikanten gebruikt wordt.

Honda_Civic_Sport_12

Een verademing om mee te rijden

Hoewel de benaming ‘Sport’ anders doet vermoeden, heeft Honda geen aanpassingen aan het onderstel, of de besturing gedaan. De Sport is te herkennen aan de afwijkende voor- en achterbumper, de meegespoten achterspoiler, de zwarte velgen en de getinte achterramen. Het belangrijkste is echter dat – ondanks het ongewijzigde onderstel – de Sport zijn naam ruimschoots eer aan doet. Ik heb in het verleden al gereden met de Civic i-DTEC en de Civic Tourer, en beide keren was ik zeer te spreken over de rijeigenschappen. En ook dit keer ben ik binnen de eerste paar kilometers om: wat stuurt en rijdt zo’n Honda Civic fijn! Het is simpelweg een verademing om te ontdekken dat er nog compacte middenklassers zijn met zulke fijne stuur- en rijeigenschappen.

Honda_Civic_Sport_1

Het rijplezier begint al met het instappen: de stoel zit stevig en biedt veel ondersteuning voor de onderrug en de schouders, het instrumentarium laat zich in één oogopslag aflezen en de middenconsole is naar de bestuurder gericht. Het stuurwiel heeft precies de goede diameter en dikte, en ligt heerlijk in de hand. Dat laatste geldt ook voor de versnellingspook, precies goed gepositioneerd en heerlijk licht schakelend. Ook de overige bedieningselementen hebben die kenmerkende lichte Honda-bediening, zonder daarbij aan precisie of gevoel in te boeten. De koppeling is bijna vederlicht, maar heeft een duidelijk aangrijppunt en is uitermate secuur te doseren. Dat merk je bij het inparkeren en manoeuvreren, dit gaat zoveel mooier als bij de Pulsar GT die ik recentelijk testte.

Geslaagde motor-bak combinatie

De Civic Sport is leverbaar met de 1.8 i-VTEC en de 1.6 i-DTEC (€ 29.690), de testauto is uitgerust met de 104 kW (142 pk) sterke 1.8. Een prettige motor die, tegen de downsizetrend in, zijn vermogen haalt door toeren te maken. Iets dat hij graag doet, al heb ik de motor ontzien, gezien de maagdelijke kilometerstand van 1.600 kilometer. De motor heeft een mooie vermogensopbouw en komt rond de 3.000 toeren lekker tot leven. Daarbij vallen zijn trillingvrije loop en zijn mooie brom op. De motor is gekoppeld aan een hele fijne handgeschakelde zesbak, die lekker licht, precies en razendsnel schakelt. Opvallend is de kleine stap tussen de derde en vierde versnelling, waardoor je bij het optrekken naar snelwegsnelheden vlot op gang bent. Een versnellingsbak die zo fijn schakelt en zo mooi aansluit op het motorkarakter heeft wat mij betreft altijd de voorkeur boven een automatische bak. De zesde versnelling is niet overdreven lang, bij 130 kilometer per uur draait de motor 3.500 toeren. Bovendien zorgt de motor-bak combinatie voor keurige verbruikscijfers: 1 op 15 is goed te doen. Honda_Civic_Sport_18

Rijplezier bij elke snelheid, tijdens elke kilometer

De besturing en de wegligging zijn hét sterke punt van de Civic. De besturing werkt licht en direct, de Civic volgt elk stuurcommando onherroepelijk op, het maakt hem heerlijk agiel en tot een ware bochtenridder. Hij is honderd kilo lichter dan een Pulsar GT, maar het voelt alsof hij minstens 500 kilo lichter is. Zo lichtvoetig laat de Civic Sport zich door bochten sturen. Bij het insturen voel je bovendien weinig tegendruk in het stuur, in de meeste auto’s een teken van afnemende grip, maar in de Civic voel je haarfijn wat de banden te verduren krijgen. De auto laat zich erg nauwkeurig plaatsen in bochten, je gaat als vanzelfsprekend mooie lijnen rijden. Vergelijk het met een fijn schrijvende pen en een vel papier van goede kwaliteit: je gaat er automatisch netter van schrijven. Het fijne van de Civic is, is dat hij onder alle omstandigheden fijn stuurt, dus niet alleen wanneer je het tempo opvoert. Daarbij treedt ook amper bodyroll op, het is dus heerlijk sturen, gooien en smijten met de Civic. Het onderstel is afgestemd op een dynamische rijstijl, maar tegelijkertijd laat het zich op de snelweg van zijn kalme kant zien: lange glooiingen en gemene richels worden effectief gladgestreken. Het wordt niet automatisch een sport om zo snel mogelijk door bochten te rijden, ook wanneer je de maximale- en adviessnelheden ter harte neemt, is het rijgedrag van de Civic een genot.

Honda_Civic_Sport_3

Overtuigend geheel

In Nederland zijn Honda’s nooit de voordeligste keuze in hun klasse geweest, maar het prijsverschil verklaart en rechtvaardigt zichzelf als je met de Civic gaat rijden. Of je nu naar de buurtsuper rijdt, of naar je vakantiebestemming in Florence, elke keer wanneer je uitstapt denk je: ‘Wat rijdt deze auto fijn’. De grootste kwaliteit van de Civic is het feit dat hij tijdens het rijden naar de achtergrond verdwijnt, alles gaat vanzelfsprekend waardoor je meer dan in andere auto’s bij het rijden (en het verkeer) betrokken bent. Je haalt het maximale rijplezier uit elke kilometer, en je krijgt zin om telkens een omweg naar je bestemming te nemen. Mocht je ook maar lichtjes overwegen om misschien wel een Civic te kopen of te leasen: ga proefrijden, anders doe je jezelf tekort. De Civic blinkt uit in praktische vaardigheden, rijdynamiek, rijgedrag en veiligheidsuitrusting. Het belangrijkste om te weten is echter dat het geheel meer is dan de som van die delen. Een auto die zijn geld dubbel en dwars waard is als je van autorijden houdt. De nieuwe Honda Civic is leverbaar vanaf € 19.990.

18 artikel(en)