Suzuki S-Cross volledig vernieuwd
25 november 2021Een typisch Suzuki-interieur
Het interieur van de Suzuki S-Cross is ingetogen en verregaand verfijnd, net als het exterieur is zodanig ontworpen dat het lang mooi en gerbuiksvriendelijk blijft. Centraal op het dashboard zien we een belangrijk nieuwtje voor Suzuki: het 9 inch touchscreen voor Suzuki Connect, het nieuwe connect-car systeem van het merk.
Volgens Shigero Aoyama, hoofdingenieur voor de ontwikkeling van de S-Cross, is het interieur ingericht naar beste Suzuki-tradities. Hij memoreerde daarbij de kunst om binnen een compacte carrosserie een zeer ruim interieur te creëren, zoals bijvoorbeeld bij de Ignis. Ook bij de S-Cross lijkt dat geslaagd: de portierbekleding steekt niet ver het interieur in waardoor er veel ruimte in de breedte overblijft. De voorstoelen ogen eenvoudig, maar net als in de Ignis bieden ze veel zitcomfort: de zittingen en rugleuningen zijn diep, breed en hoog. Comfortabel op de lange rit, ondersteunend bij een sportieve rijstijl. En kijk eens naar de diepte (dikte) van de rugleuningen: ze bieden riant comfort en uitstekende ondersteuning, maar tegelijkertijd wordt zo veel beenruimte voor de achterpassagier behouden. Typische Suzuki-slimheid. Het interieur zit boordevol bergvakken, beker- en flessehouders. Dit soort praktische zaken verdwijnen geruisloos in veel nieuwe modellen, maar het is ontzettend fijn om een vaste bergplek voor je zonnebril en paperassen te hebben.
Optioneel kan de S-Cross uitgerust worden met een panoramisch schuifdak, dit bestaat uit een vast en een schuifbaar deel. Het glazen dak heeft een lengte van maar liefst 1 meter, het voorste deel van 56 centimeter kan geopend worden.
Suzuki Safety Support
De Suzuki Swift is de goedkoopste auto met adaptieve cruise control, en heeft tevens de beste adaptieve cruise control. Dat schept hoge verwachtingen voor Suzuki’s Safety Support dat standaard is op de S-Cross. Dit systeem gebruikt meervoudige input in de vorm van een radar, sensoren en camera’s. Het camerasysteem bestaat uit vier camera’s (voor, achter, buitenspiegels) die bij het parkeren en manoeuvreren gebruikt worden. Uiteraard heet de S-Cross een 360 graden birdview parkeercamera.
De adaptieve cruise control heeft op de versies met automatische versnellingsbak (met dubbele koppeling) een stop-and-go functie. Hiermee kan de auto ook zelfstandig (mits door de bestuurder bewaakt) filerijden en de voorligger in files volgen. De S-Cross krijgt ook een geavanceerde botsdetectie die aanrijdingen kan voorkomen. Dit systeem, Dual Sensor Brake Support genoemd, werkt met twee sensoren: een camera en laser-sensor. Dit is een zeer geavanceerde techniek die aanrijdingen met voertuigen of personen kan voorkomen. Wanneer er onheil gedecteerd wordt en een aanrijding ligt voor de hand, dan waarschuwt het systeem de bestuurder. Als die niet reageert, dan remt het systeem de S-Cross af om een aanrijding te voorkomen.