Suzuki S-Cross volledig vernieuwd
25 november 2021En daar was de spiksplinternieuwe Suzuki S-Cross ineens! Een SUV volgens Suzuki-traditie: doordacht, degelijk en niet bang om te offroaden. De nieuwe S-Cross biedt heel veel moderne techniek en staat al heel snel (medio december) bij de dealers. Eerst als mild-hybrid, volgend jaar wordt hij leverbaar als strong hybrid, zoals Suzuki dat noemt.
De S-Cross is een belangrijk model voor Suzuki, en eveneens voor de Suzuki fabriek in Hongarije. Daar wordt de S-Cross voor de wereldmarkten gebouwd. Toshihiro Suzuki, de grote baas, presenteerde de onthulling in eigen persoon (zij het online). Zijn inleiding had een tweeledige boodschap: de S-Cross is een belangrijk model, Suzuki heeft veel tijd en geld in de ontwikkeling gestoken, en de S-Cross is een volwaardige SUV met offroad capaciteiten. Mister Suzuki roerde het honderdjarig bestaan van het merk aan, en wees op de eerste Suzuki auto die al in 1955 verscheen. Sinds de eerste Jimny uit 1968 heeft Suzuki altijd volwaardige offroader in het modelgamma gehad. En met de Vitara heeft het merk al decennialang een zeer geliefde en capabele SUV in het leveringsprogramma.
De nieuwe S-Cross markeert een nieuwe fase voor het merk: volgend jaar komt er een ‘Strong Hybrid’, een compleet eigen ontwikkeling van Suzuki. De S-Cross is het eerste model dat met Suzuki’s eigen hybridetechniek wordt uitgerust. De eerste versies zijn uitgerust met Suzuki’s 48 volt mild-hybrid techniek, die we kennen uit onder andere de Swift. De nieuwe S-Cross staat al heel snel bij de dealers, in de presentatie werd zelfs over ‘eind dit jaar’ gesproken. Tussen neus en lippen werd ander belangrijk nieuws genoemd: in 2025 komt Suzuki met een EV.
Bold, Sophisticated, Versatile
Gedurfd, Verfijnd en Veelzijdig – dat waren de steekwoorden bij het ontwerp en de ontwikkeling van de nieuwe Suzuki S-Cross. Het design van de S-Cross in minder uitgesproken dan we bij de Koreaanse merken zien, maar Suzuki heeft van de S-Cross een eigentijdse auto gemaakt die niemand voor het hoofd stoot, en waarvan het ontwerp lang houdbaar is. Dat laatste is een belangrijk aspect voor Suzuki’s omdat ze vaak lang bij een eigenaar blijven. Met een Suzuki koop je een soort van gemoedsrust, dat komt tot uiting in het design en de enorme betrouwbaarheid.
Het front van de S-Cross is zeker gedurfd: de grille is nadrukkelijk convex en heeft een zeer gedetailleerd rasterpatroon, op de foto oogt het verfijnd en chique. De grille is uitgevoerd in een hoogglans zwarte kunststof en wordt afgewerkt met een fiks Suzuki-embleem en een fikse verchroomde sierlijst. De radar voor Suzuki’s adaptieve cruise control heeft een plekje gevonden onder de kentekenplaat. De sierlijst in de grille verbindt de koplampen die uit twee lagen bestaan: de dagrijverlichting bovenin die een optische verbinding vormt met de motorkap en zijschermen, en daaronder de hoofdverlichting die uit bi-led (adaptieve) koplampen bestaan. De knipperlampen en mistlampen zitten op een vertrouwde plek, onderin de voorbumper.
De raamlijn van de portieren heeft Suzuki laag gehouden. Nissan doet dit ook met de nieuwe Qashqai, de lage raamlijn verbetert het uitzicht voor alle inzittenden, de bestuurder heeft hierdoor een beter overzicht terwijl kleine passagiers achterin ook normaal naar buiten kunnen kijken. De buitenspiegels zijn op de portieren gemonteerd, dit optimaliseert de aerodynamica (en windgeruis) en verzekert een goed zicht uit de zijruiten. De wielkasten en de dorpels zijn afgewerkt met een ongespoten kunststof lijst: dit versterkt het solide- en outdoor karakter van de auto. Suzuki monteert een vrij forse derde zijruit in de C-stijl van de S-Cross, dit zorgt voor meer licht in het interieur en een beter overzicht bij het manoeuvreren.
De achterzijde van de S-Cross is wellicht het meest ingetogen punt wat het design betreft. Suzuki monteert de lichtclusters op de uiterste hoeken, met het transparante glas als meest opvallende kenmerk. Op het kofferdeksel zijn de doorlopende achterlichtclusters aangebracht, een verchroomde lijst verbindt de achterlichten. Suzuki brandt zich niet aan een doorlopende lichtlijn, maar kiest voor een no-nonsense koers. Dat impliceert ook een praktisch aspect, en dat is af te zien aan de ver naar beneden doorlopende kofferklep. De laadhoogte is – ondanks de wagenhoogte – beperkt, waardoor het inladen van zware boodschappen gemakkelijk is. De kofferbak heeft een laadvolume van 430 liter, met de achterbank in normale positie. Met de achterbank neergeklapt bedraagt het laadvolume 1.230 liter. De achterbank is neerklapbaar in de bekende 60:40 verhouding, de kofferbakvloer is verstelbaar.