SsangYong Tivoli 1.2 T-GDI
18 augustus 2020Aansprekend design
Het leuke van het merk SsangYong is dat het relatief onbekend is, en dat juist de positieve opmerkingen over de auto uit onverwachte hoek komen. Bij het tankstation, bij de supermarkt of gewoon op een parkeerplek onderweg kreeg de Tivoli spontaan positieve opmerkingen, zeker door zijn mooie diepblauwe lakkleur. De markante daklijn en de zwarte A-stijlen maken het silhouet van de Tivoli zeer herkenbaar, maar ook zijn nieuwe snoet en voorbumper zien er goed uit. De achterzijde is nog wel het meest markant, en tegelijkertijd erg praktisch: de achterlichten zijn smal en de kofferklep is erg breed, dat maakt het beladen van de auto gemakkelijk. De kofferbak is voorzien van een dubbele vloer, zodat je bij het uitladen (en inladen) geen hoge tildrempel hebt. De rechte daklijn en de relatief rechte deuren zorgen ervoor dat de Tivoli erg gemakkelijk te beladen is. Mensen die even in de Tivoli gingen zitten – of meerijden – waren allemaal te spreken over de rationele eigenschappen van het interieur: goede stoelen, overzichtelijk dashboard en de ruimte in de hoogte en breedte. Voor een B-segmenter is de Tivoli dan ook een erg ruime auto, met name de ruimte achterin is erg goed. Het infotainmentsysteem is voorzien van een fiks 9,2 inch beeldscherm, zeker als je de navigatie gebruikt is dat grote scherm een verademing. Bovendien worden de navigatie-instructies ook getoond op het scherm tussen de meters.
Degelijk wat de klok slaat
Als we de Tivoli door een technische bril bekijken en ons concentreren op de bouwkwaliteit, dan valt de auto nergens door de mand. Dat mag je ook verwachten van een fabrikant die al 66 jaar auto’s bouwt, maar de bouwkwaliteit van de carrosserie is beter dan menig Europees merk. De Tivoli heeft uiterst solide hang- en sluitwerk, de carrosserienaden zijn niets ruimer dan strikt nodig is en de kwaliteit van het lakwerk is hoogstaand. Een mooi voorbeeld vind ik de kofferbakgreep. In plaats van een inkeping in de binnenbekleding van het kofferdeksel heeft SsangYong een handgreep gemonteerd die substantieel aanvoelt. In het interieur maakt SsangYong gebruik van no-nonsense kunststoffen, solide en volledig kraak, piep en rammelvrij. Elk bedieningselement (stuurwielstengels, soft touch knoppen, de handremhendel), de stoelbekleding, de geruisloze werking van de elektrische ramen – aan alles voel je dat er niet op bezuinigd is. Het is simpelweg oersolide.
De SsangYong Tivoli heeft alle eigenschappen om potten te breken op de Nederlandse, Belgische en Duitse markt. Iedereen die in het B-segment winkelt en op zoek is naar een compacte crossover zou eens moeten proefrijden met de Tivoli. Op het gebied van ruimte, rijcomfort en uitrusting is het een bovengemiddeld goede auto. De nieuwe 1.2 T-GDI is niet alleen sterk en stil, maar ook goed zuinig. In de testweek waarin de gemiddelde temperatuur overdag niet onder de 30 graden kwam, wist de 1.2 T-GDI een verbruik te halen van 1:16,5. Onder gunstiger omstandigheden is 1 op 17 zeker haalbaar. Ja, Carnold mag ‘m wel, die Tivoli. I lov it!