SsangYong Tivoli 1.2 T-GDI
18 augustus 2020Een compleet eigen downsizemotor
De Tivoli is het eerste model van Ssang Yong dat onder beheer van Mahindra & Mahindra is ontwikkeld. Het Indiase conglomeraat nam in 2010 een meerderheidsbelang in SsangYong. In 2015 werd de Tivoli geïntroduceerd, en het was het eerste model dat zich nadrukkelijk op de westerse consument richtte qua vormgeving, veiligheid en rijeigenschappen. De motoren werden ontwikkeld door het Oostenrijkse AVL. De nieuwe 1.2 T-GDI echter, is geheel door Mahindra ontwikkeld en gebouwd. De 1.2 is de kleinste van drie motoren (naast een 1.5 en 2.0) uit de mStallion motorenfamilie. Het blok levert een gezonde 128 pk en 230 Newtonmeter aan koppel, maar bovenal lagere verbruiks- en emissiecijfers, en dat drukt de BPM toeslag op de Tivoli waardoor de aanschafprijs een stuk vriendelijker wordt. De importeur heeft er – begrijpelijkerwijs – voor gekozen om de 1.2 niet met alle uitrustingsniveaus te homologeren, dat is gezien de verkoopaantallen in Nederland (nog) niet reëel. De Tivoli 1.2 T-GDI is leverbaar vanaf € 22.750 voor de Crystal, de Amber staat voor € 26.750 op de prijslijst, de Quartz (de testauto) kost € 28.250. De 1.2 is uitsluitend leverbaar met een handgeschakelde zesbak, die van Hyundai afkomstig is.
Uitpuilende veiligheidsuitrusting
In de online brochure kun je precies nalezen wat de uitrustingsniveaus bieden, maar ik wil de belangrijkste punten er even snel uitlichten. Naast alle actieve- en passieve veiligheidsvoorzieningen (ABS, ESP, Noodremsysteem, 7 airbags) krijgt elke Tivoli een rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, afdaalregeling, vermoeidheidsdetectie en koprolpreventie. De veiligheidsuitrusting is dus prima op orde. Airco en afstandsbediende deurvergrendeling, samen met een audiosysteem, zijn op de instapper Crystal wel optioneel voor € 1.200. Kies je voor de Amber, dan is de airco standaard, krijg je lichtmetalen velgen, parkeersensoren achter, achteruitrijdcamera, maar ook een infotainmentsysteem met Apple Car Play en Android Auto. De testauto heeft het uitrustingsniveau Quartz en heeft een 9.2 inch infotainmentsysteem met TomTom navigatie, licht- en regensensor, en elektrische stoelverwarming. De Dandy Blue lak (een chique kleur moet ik zeggen) kost € 400.