SsangYong Tivoli 1.2 T-GDI
18 augustus 2020Begin dit jaar introduceerde SsangYong een compleet nieuwe downsizemotor voor de Tivoli. Deze 1.2 T-GDI is compleet in eigen beheer ontwikkeld en moet de Tivoli aan een groter marktaandeel in Europa helpen. Deze test is niet alleen een kennismaking met de nieuwe motor, maar ook met de vernieuwde Tivoli, die vorig jaar een fikse update kreeg.
SsangYong kennen we in Nederland van de markante SUV’s zoals de Musso, Actyon en Korando. De Musso was een SUV Avant la lettre, tegenwoordig heeft welk merk er een. En de Actyon is achteraf ook een trendsetter gebleken, 15 jaar voordat de Duitse Drie met een coupé-SUV op de markt kwamen, had SsangYong er al een. De roots van SsangYong gaan terug tot 1954, waarmee het de oudste van de Zuid-Koreaanse autofabrikanten is. In dat jaar ging Ha Dong-hwan Motor Workshop van start, dat in 1963 fuseerde met Dongbang motor. Een jaar later ging het nieuw gevormde Dongbang Motor Co. Jeeps, bussen en trucks voor het Amerikaanse leger bouwen. Daarmee werd de kiem gelegd voor een jarenlange ervaring met het bouwen van 4×4’s en zwaardere voertuigen. In 1986 werd het bedrijf overgenomen door de SsangYong Group en sindsdien wordt ook die merknaam gevoerd. SsangYong betekent letterlijk ‘Dubbele draak’. Zo mythologisch als de merknaam is de typenaam Tivoli niet, toch zit er een gedachte achter. Als je het achterstevoren leest, krijg je I lov(e) It. Zo’n zelfde geintje haalde SsangYong eerder al uit met de Korando, dat zoveel betekent als ‘Koreans can do’. Is de Tivoli ook een auto om van te houden? Let’s find out…