Rijtest Toyota GR Yaris

Rijtest Toyota GR Yaris

17 september 2025 Uit Door Arnold

Compromisloos

Vanaf de eerste start en de eerste meters maakt de GR Yaris dat hij geen opgekalefaterde Yaris is met een heleboel brochure-PK’s. Het motorgeluid dringt nadrukkelijk door in het interieur, de vering is hard en geluidsisolatie is slechts beperkt aangebracht. De reis naar de importeur ging in een dertig jaar oude Starlet met automaat, de reis naar huis in de GR Yaris verloopt nauwelijks stiller. De hoeveelheid geluid went na enkele kilometers wel, maar de auto laat je duidelijk merken dat hij niet voor comfort gebouwd is. Het is de absolute tegenpool van een Lexus RX. Je hoeft het gaspedaal maar lichtjes te bewegen en er is een onmiddelijke respons van de motor. Niet dat deze meteen bulderend toeren gaat maken, integendeel. Elk beetje gaspedaalinput wordt vertaald in een steviger motorbrom en een forse acceleratie. Je hoeft ‘m maar te kietelen en de GR Yaris maakt een sprong voorwaarts. De eerste keer dat ik een wat forsere sprint wil forceren resulteert in directe terugschakelactie waarbij het toerental de 4.500 passeert. Daarboven verliest de G16E-GTS elk sprankje ingetogenheid en is het volledige koppel beschikbaar dat bij het stijgen van het toerental overgaat in vermogen. Na de update is het vermogen gestegen van 260 naar 280 pk. Volgens het oude gentleman’s agreement van Japanse autofabrikanten was dat het maximale vermogen dat hun auto’s zouden leveren. In de praktijk bleek dat 280 meer als ondergrens gezien werd. De manier waarop de GR Yaris tempo maakt doet vermoeden dat dat ook nu nog het geval is. De JDM versie van de GR Yaris levert ruim 300 pk, en het zou me niet verbazen als de testauto een JDM ECU heeft. Hij is zo ontzettend snel.

Rustig aan, relatief gezien dan

Een prettige bijkomstigheid van het nieuwe dashboard is dat de GR Yaris nu een digitaal instrumentenpaneel heeft. Dit kun je naar hartelust configureren, waarbij je ook een scherm kunt oproepen waarop je de temperatuur van alle cruciale vloeistoffen zit: olie-, koelvloeistof- en transmissieolie-temperatuur. In dit clustertje wordt ook de oliedruk opgenomen. Zeker tijdens de warmloopfase is deze informatie van vitaal belang. Rustig temperatuur opbouwen is het devies, maar ‘rustig aan doen’ is voor de GR Yaris iets anders dan voor zijn bestuurder. Zelfs met de rijmodus en het GR-Four systeem in de auto stand is de gasrepsons aanzienlijk heftiger dan je verwacht. Het is het immense koppel van de motor dat de auto in staat stelt om direct te versnellen als je het gaspedaal ook maar lichtjes beweegt – het motortoerental stijgt nauwelijks, maar de snelheidsopbouw is enorm. Zo gebeurt het dat ik met een koude motor een 60-km zone in rijd en een groepje wielrenners inhaal. Gewoon, even kalm passeren want alles zit nog in de opwarmfase. In een GR Yaris houdt dat in dat je in twee seconden van 55 naar 110 kilometer per uur versnelt. In elke andere auto zou dat mechanische kamikaze zijn met een koelwater- en olietemperatuur van 60 graden, maar in de GR Yaris maak je aanspraak op 15% van het motorvermogen, no biggie.

Intercooler-cooler

Het lijkt spielerei, maar de intercoolersproeier is wel degelijk een functioneel onderdeel voor een hoogvermogende auto als deze. Linksonder op het dashboard zit een kop met het opschrift I/C Water spray. Dit activeert een waterpomp waarmee water op de intercooler gesproeid wordt. Door het verdampen van dit water wordt de inlaatlucht extra gekoeld waardoor de dichtheid toeneemt. Meer zuurstof per volume betekent dat er meer brandstof ingespoten kan worden, met nog meer vermogen als gevolg. Zeker met warm weer, zoals in de testweek, heeft dit een duidelijk effect. In de kofferbak zit een watertank met zeven liter inhoud. Via een ruitensproeierpompje wordt dit naar vier sproeiers geleid die voor de intercooler gemonteerd zijn (net achter de kentekenplaathouder). De sproeiers verdelen het water in fases over de intercooler, ze sproeien een seconde of vier, pauzeren dan even, en sproeien dan opnieuw. De zeven liter water is genoeg voor 5 minuten sproeien.

Je moet het ervaren

Het is lastig om het prestatiepotentieel van de GR Yaris te omschrijven. Ik had een snelle auto verwacht, maar dat hij zoveel vermogen en sprintkracht heeft dat hij een Nissan GT-R kan volgen, lag niet in de lijn van mijn verwachting. Mijn hele snelheidsperspectief is flink overhoop geschud gedurende de testweek. Op wegen waar 80 kilometer per uur de maximale snelheid is, voelt 160 km/u opeens als een normale snelheid. De GR Yaris doet het met onthutsend gemak. Daarbij komt de fenomenale wegligging, de auto kan bochtsnelheden halen binnen zeer compacte bochtradii dat er forse G-krachten optreden. Zoveel zelfs dat je passagiers er behoorlijk ongemakkelijk van worden. De testauto stond op Michelin Pilot Sport 4S banden – ik kan me geen betere keuze voorstellen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de capaciteiten van het GR-Four vierwielaandrijfsysteem. Hiermee kun je verschillende torque splits over de voor- en achteras maken waarmee je de auto heerlijk kunt laten driften. Mijn rijcapaciteiten (en durf) zijn echter onvoldoende om dit op de openbare weg te beoordelen, bovendien zijn er voldoende video’s op YouTube voorhanden die het potentieel van de GR Yaris (en de automatische versnellingsbak) laten zien.

Toptransmissie – de achttraps automaat

De testauto is voorzien van de herziene achttraps automaat, hoewel deze transmissie niet de meest gekozen versie is, is dit in mijn beleving wellicht de beste keuze voor 90% van de kopers van een GR Yaris. De bak voelt haarfijn aan wat je als bestuurder wilt en voert altijd de juiste schakelactie uit op het juiste moment. Het grootste deel van de testweek heb ik de versnellingsbak in de volledig automatische stand laten werken, in de normale rijmodus. Op geen enkele manier drukt de transmissie het vermogen en het rijplezier. De enige kanttekening die ik kan maken heeft betrekking op de reactietijd als je de schakelflippers achter het stuur gebruikt terwijl de boel in volautomatische stand staat. Dan reageert de transmissie niet direct. Dat verandert direct als je de handmatige stand kiest, de schakelacties volgens direct op de ‘klik’ van de schakelflippers. En handmatig betekent ook echt handmatig. De versnellingsbak laat de motor in de toerenbegrenzer lopen en schakelt pas op als er een handmatig commando komt.

In mijn Engelstalige video kun je meer zien over het kunnen van de GR Yaris, het prestatiepotentieel laat zich maar beperkt omschrijven – hij is vreselijk snel en heeft een fenomenale wegligging. Je moet het ervaren om te geloven. Maar goed, de GR Yaris is door zijn prijs voor velen onbereikbaar, en zijn cultstatus heeft ook een effect op de restwaarde. Het is een verstandige investering, zo lijkt het. Dat er een GR Sport versie beschikbaar is voor het grote publiek is een schrale troost – zeker als je the real thing ervaren hebt. Maar laten we wel wezen: de GR Yaris heeft maar weinig van doen met de reguliere versie. In feite is het maar een halve Yaris: de voorzijde is de ene helft, de achterzijde is gebaseerd op het TNGA-C platform van een Corolla. Anders hadden de ingenieurs nooit het achterdifferentieel en de onafhankelijke wielophanging kunnen inbouwen. Vergeet niet dat de GR Yaris handgebouwd wordt in de Motomachi-fabriek, zo sterk wijkt hij af van zijn naamgenoten. Maar goed, als je door de haartjes van je ogen kijkt zie je in de lak van elke Yaris het aura van de GR Yaris weerkaatsen. En die vormt een minder grote bedreiging voor je rijbewijs en portemonnee. Dat is ook wat waard. Of slechts een schrale troost…

23 artikel(en) « van 23 »

 

 

 

 

Pagina's: 1 2