Rijtest Toyota GR Supra GT4 Edition

Rijtest Toyota GR Supra GT4 Edition

10 oktober 2024 Uit Door Arnold

In april 2002 rolde de laatste Supra A80 van de band in Toyota’s Higashi Fuji plant, waarmee er na bijna 25 jaar een eind kwam aan de Toyota Supra. De weemoed was groot en die werd nog eens flink versterkt nadat een A80 Supra de glansrol kreeg in de Fast and Furious filmreeks. Maar ook bij Toyota moest / moet de kachel roken en aangezien er op de grootste markt, Noord-Amerika, slechts 12.000 Supra’s van de laatste modelgeneratie werden verkocht, is het bedrijfskundig gezien begrijpelijk dat Toyota de stekker er uit trok. Toch hield het merk de vinger aan de pols om te zien of de markt mettertijd weer rijp was voor een dergelijke sportwagen. Fast forward naar 2019, het jaar waar de Toyota GR Supra werd geïntroduceerd, modelcode A90 – waarmee de modelserie verder gaat waar deze in 2002 werd onderbroken. Supra-fans en petrolheads gingen uit hun bol.

Transmissie met Toyota-twist

In de aanloop naar de markintroductie van de GR Supra werd er volop gespeculeerd, en was er enig gemopper onder zelfbenoemde petrolheads omdat Toyota een innige samenwerking met BMW was aangegaan om de A90 te ontwikkelen. Maar iedereen met een gezonde kennis van de automarkt begreep dat dit een logische en goede zet was: zonder die samenwerking hadden we anno nu geen Supra gehad, en bovendien heeft de ontwikkelingspartner hele fijne aandrijflijnen en een schat aan kennis over onderstelontwikkeling. Na de officiële introductie kreeg de GR Supra de lof die de auto verdient, zij het met een kleine aantekening: er was geen handgeschakelde versnellingsbak leverbaar. Dat ongerief werd in 2022 opgelost, Toyota levert vanaf dat moment de GS6L50TZ handgeschakelde zesbak van ZF in de GR Supra. Deze kreeg wel een Toyota-twist in de vorm van rev-matching. Dit vergt wat extra sensoren om de draaisnelheid van de versnellingsbakassen te monitoren. In samenwerking met de transmissie-ECU zorgt het systeem ervoor dat het toerental niet omhoogschiet als je het gaspedaal niet voldoende laat vieren bij het opschakelen, en bij het terugschakelen geeft het systeem perfecte dotjes tussengas.

Wel gelimiteerd, geen uniek nummer

De doopnaam van de testauto is Toyota GR Supra GT4 100th Edition Tribute: 1/100. Om dat te onthouden staat dat voluit geschreven op een koolstofvezel paneel voor de passagiersstoel. Mensen met zo’n lange naam zijn vaak van adel, en voor deze GR Supra geldt min of meer hetzelfde. Hij dankt deze naam aan de GT4 racewagen die niet via de Toyota-dealers wordt verkocht. Deze GR Supra GT4 wordt speciaal gebouwd voor de gelijknamige raceklasse, en omdat Toyota daar honderd stuks van heeft verkocht, besloot het merk een speciale uitvoering van de ‘reguliere’ GR Supra te bouwen. Maar dan wel in een heel gelimiteerde oplage: slechts honderd stuks. Deze gelimiteerde versie krijgt geen specifieke technische aanpassingen, maar wel de nodige cosmetische wijzigingen. De matzwarte velgen met zwarte remklauwen zijn uniek, net als de Plasma Orange lakkleur. Op de linker zijkant van het dashboard krijgt de GT4 Edition een plakkaat dat herinnert dat dit een speciale uitvoering is. Helaas krijgt de GT4 Edition geen uniek nummer, zoals de LC 500 Ultimate Edition, en dat is jammer.

Pagina's: 1 2 3