Rijtest Suzuki Swift Sport
9 maart 2021Universeel inzetbaar motorkarakter
Het fijne van de nieuwe K14D motor is zijn allround-karakter: hij doet de toevoeging ‘Sport’ volledig recht, en tegelijkertijd kun je heerlijk rustig toeren zonder dat je continu met de versnellingspook in de weer bent (hoewel de Swift heerlijk schakelt). Even rustig cruisen kan probleemloos, de motor is niet hijgerig of onrustig waardoor je continu uitgelokt wordt om sneller te rijden. Bovendien word je dan beloond met een mooi verbruik van rond de 1 op 20. Zelfs als je het vermogen continu aanspreekt blijft het verbruik binnen de perken, 1 op 17 is dan reëel. Je merkt bij rustige ritten wel dat de bandwang tamelijk laag is en dat de auto is verlaagd, maar desondanks wordt de Swift Sport nooit vervelend hard. Suzuki heeft echt een mooi evenwicht gevonden tussen sportieve wegligging en goed rijcomfort.
Uitgebreid geïnformeerd
In de vorige test van de Swift (met de 1.0 BoosterJet) merkte ik al op dat de adaptieve cruise control bijzonder goed werkt. Het systeem reageert heel vloeiend en natuurlijk op langzamere weggebruikers, ook als ze plotseling voor je invoegen. De Suzuki Swift is de goedkoopste auto die standaard (!) met adaptieve cruise control wordt geleverd, en voor dat geld krijg je ook direct een van de beste systemen. Een ander noemenswaardig aspect is de zeer uitgebreide boordcomputer. Het instrumentarium van de Swift is conventioneel van opzet: fysieke, analoge klokken die zich in één oogopslag laten aflezen. Tussen de toerenteller en snelheidsmeter zit een kleurendisplay dat oneindig veel data kan tonen: G-Krachten, turbodruk, olietemperatuur (!), koppel en vermogen, verbruik, verbruiksdata afgezet tegen tijd, acceleratie- en decelleratiemeters. En: je kunt het grotendeels uitschakelen voor een rustiger dashboard. Grote klasse. Het infotainmentsysteem is gelijk aan dat uit andere Suzuki’s: het systeem werkt snel en is erg gebruiksvriendelijk.
Rijplezier als vanouds
De Suzuki Swift was al een geweldige allrounder die veel praktische zaken biedt, gecombineerd met een buitengewoon goed rijgedrag. De Swift Sport voegt daar een extra dimensie aan toe. Zoals gezegd is de aandrijflijn een genot onder alle rijomstandigheden. Een boyracer die een gentleman is als je daarom vraagt. Het snelheidsbereik van de vijfde versnelling is een goed voorbeeld daarvan: je kunt 60 kilometer per uur rijden in de vijf, maar als je gas geeft, zit je zo boven de 100 km/u en als je doorhaalt, hoef je pas voorbij de 140 op te schakelen naar de zesde versnelling. En dan heb ik het nog niet eens over de besturing gehad. Zoals gezegd heeft Suzuki de elektrische bekrachtiging getemperd waardoor de besturing iets zwaarder gaat en tegelijkertijd meer gevoel biedt. Op snelwegtempo resulteert dit in een mooie rechtuitstabliteit, rond de middenstand heeft de Swift zelden input nodig om de rijrichting te corrigeren. Het wagentje gaat als op rails rechtuit. Daarbij mag ook lof aangetekend worden voor de Lane Assist – die biedt veel rust op lange snelwegritten. Ga je de Swift Sport gebruiken waarvoor hij gebouwd is, dan merk je hoe ontzettend fijn de besturing is: je kunt de Swift zeer nauwkeurig plaatsen in bochten. Is je rijlijn goed gekozen, dan hoef je niet te corrigeren als je eenmaal goed ingestuurd hebt. De dikkere stabilistatorstang op de vooras neem het binnenste voorwiel direct mee omhoog bij het insturen waardoor je nauwelijks bodyroll hebt en de Swift zich direct ‘zet’ als je instuurt. Zelfs op winterbanden (recordkou gedurende de testweek) heb je veel grip en kun je fikse bochtsnelheden aanhouden in de Swift. Wat een ontzettend fijn rij-ijzer is dit!
Het moge duidelijk zijn: de Suzuki Swift Sport maakt zijn naam dubbel en dwars waard: hij is absoluut vlot en sportief. De komst van de nieuwe mild hybrid motor is een aanwinst, vooral door zijn zeer aangename motorkarakter. Als het moet is de Swift Sport razendsnel en als het even niet zo snel hoeft, dan is de Sport net zo prettig in de omgang als een 1.2 Mild Hybrid. Iedereen die Japanse Hot Hatches van weleer mist, zou zijn licht eens moeten opsteken bij de Suzuki-dealer. Met een relatief beperkt motorvermogen biedt de Swift Sport de maximale hoeveelheid rijplezier. Bovendien is hij net zo praktisch als de overige Swifts en zijn de verbruikscijfers erg laag. De Suzuki Swift nog altijd moving fast!