Rijtest Suzuki Swift Sport
9 maart 2021…and it’s moving fast!
Liefhebbers hebben vaak heimwee naar de jaren ’90, toen Japanse auto’s grote hoogten bereikten op het gebied van betrouwbaarheid en rijplezier. Auto’s waren nog heerlijk analoog, mechanisch en relatief ongecompliceerd. Het rijden in een oude Japanse hatchback – of het nu een Sunny, Swift of Corolla is – is een genoegen: felle motoren, heerlijk schakelende versnellingsbakken en een vermakelijke wegligging. Zo worden ze niet meer gemaakt. Althans, als je niet verder kijkt dan je neus lang is. Want de Suzuki Swift Sport biedt datzelfde rijplezier, inclusief alle moderne creature comforts van een moderne auto.
Striktere milieu-eisen, in het bijzonder de Euro 6d emissie-eisen, waren de reden voor de ontwikkeling van de K14D motor die een hoofdrol speelt in deze test. De nieuwe K14D werd vorig jaar geïntroduceerd en is leverbaar in de S-Cross, Vitara en de Swift Sport. Voor de Swift Sport betekende dat een sprongetje terug in motorvermogen: van 140 naar 129 pk. Het mechaniek van het motorblok veranderde niet, de boring en slag bleven 73 x 82 millimeter, het koppel nam met 5 Nm toe tot 235 Nm. Maar de komst van een 48 volts hybridesysteem met een 10 kW (14 pk) elektromotor compenseert het vermogensverlies ruimschoots. Met name de koppelboost van 53 Nm is een kers op de taart: de gasrespons van het motorblok is heel direct. Zelfs als je op lagere snelheden in een hogere versnelling rijdt, komt de Swift Sport snel in beweging als je het gaspedaal intrapt. Bovendien lijkt het vermogen van 129 pk van de verbrandingsmotor vrij behoudend ingeschat, net als de 280 pk vermogenslimiet die Japanse merken in de jaren ’90 overeenkwamen. In de praktijk lag het vermogen zelden onder de 300 pk.
Heartect platform volledig benut
‘Sport’ is bij Suzuki meer dan een badge en een andere motor. Het gehele onderstel is wezenlijk anders dan dat van de kleiner gemotoriseerde Swifts. Suzuki’s Heartect platform leent zich uitstekend voor dit soort ondersteltweaks. In de eerste plaats is het lage eigengewicht van de carrosserie – slechts 970 kilo – fundamenteel voor goede rijprestaties, wegligging en een laag verbruik. De Swift Sport kreeg speciale Monroe schokdempers aangemeten, gewijzigde stabilisatorstangen, en de onderstelrubbers / -bussen kregen een speciale coating voor een minder wrijving en een directer stuurgevoel. De veren zijn korter, waardoor de Swift Sport 15 millimeter lager ligt dan zijn bravere broeders. Ook krijgt de Sport een aangepast remsysteem en grotere velgen: 17 inch met 195/45 banden.