Rijtest Suzuki Swift Hybrid
2 juli 2024Ruim en praktisch interieur
Het interieur van de Swift voelt als thuiskomen, zeker als je uit een eerdere modelgeneratie komt. Ben je niet gewend aan de Swift, dan zal de doorlopende daklijn en de steile voorruit je meteen opvallen als je instapt. Gevoelsmatig zit je ver naar achteren, maar dat lijkt vooral zo doordat het dak verder naar voren doorloopt dan bij concurrenten. Het geeft wel veel ruimte(gevoel) maar het heeft een klein nadeel als je wat langer bent: bij hoge verkeerslichten zijn de lampen niet goed te zien vanuit je rijpositie. Je moet voorover leunen om het rode of groene licht te kunnen zien.
Het dashboard is traditioneel van opzet, het valt Suzuki te prijzen dat ze gekozen hebben voor een analoog instrumentarium. Dit is zoveel prettiger om af te lezen dan een digitaal scherm. Uiteraard zijn er wel beeldschermen aanwezig: tussen de toerenteller en snelheidsmeter zit het kleine beeldscherm van de zeer uitgebreide boordcomputer (met G-Krachtmeter en vermogensmeters!), en centraal op het dashboard staat het infotainmentscherm. Dit is voorzien van Suzuki’s eigen infotainmentsysteem, het is intuïtief en prettig in gebruik. Uiteraard zijn CarPlay en AndroidAuto ook aanwezig, mocht je daar de voorkeur aan geven. Een noemenswaardig aspect is de geluidskwaliteit van het audiosysteem, dit is bovengemiddeld goed. Vanaf de Select (tweede uitrustingsniveau, vanaf € 23.795) is de Swift voorzien van zes speakers. Het interieur is opgebouwd uit solide materialen, veel harde kunststoffen zonder dat het goedkoop lijkt of aanvoelt. Een mooi detail zijn de witte elementen met een polygon-patroon in de deuren en aan passagierszijde op het dashboard. Ook de onderzijde van het dashboard is in het wit uitgevoerd, net als de raamstijlen en de hemelbekleding. Dit maakt het interieur prettig licht.
Zitcomfort
De stoelen en achterbank hebben relatief zachte kussens waardoor ze vooral comfortabel zitten, maar dankzij de wangen op de zitting en rugleuning bieden de voorstoelen prima steun bij een sportieve rijstijl. En daarmee kom ik op een punt dat traditioneel het sterkste punt van de Swift is: het rijgedrag. Dankzij het lage gewicht en de uitgekiende onderstelafstemming is de Swift een heel goede allrounder, maar bovenal een heel leuke auto om te rijden. Bij een rustige, spaarzame rijstijl is de Swift een stille auto die zich meer dan prima staande houdt in stedelijk gebied met verkeersdrempels en minirotondes. Je kunt de Swift tamelijk schakellui rijden dankzij de ondersteuning van het mild-hybride systeem. Het koppelen en schakelen is licht en precies, al is de vijfde versnelling aan de lange kant. Suzuki heeft hiervoor gekozen omwille van het verbruik bij snelweggebruik. Je kunt de 5 gebruiken vanaf 60 kilometer per uur, maar als je vanaf 80 km/u even snel wilt inhalen, dan moet je even een verzet terugschakelen. Overigens, de Swift is ook leverbaar met CVT-automaat, vanaf € 26.145.
Rijplezier als vanouds
Het is echter niet vreemd als je jezelf een sportievere rijstijl aanmeet zodra je in de Swift rijdt, het sturen en schakelen bieden zoveel precisie en rijplezier dat je regelmatig een tandje terugschakelt om van de weg te genieten. Zelfs binnen de beperkingen van de lokale snelheidslimieten en het motorvermogen van de Swift kun je heel veel plezier aan dit wagentje beleven. De Z12E snort er dan vrolijk op los en de Swift laat zich met heel veel nauwkeurigheid plaatsen in bochten. De motor voelt zich het best in het toerengebied tussen de 3.000 – 4.500 toeren, het machientje is dan lekker levendig en klinkt simpelweg prima.
Ruime instap achterin
Tot slot nog de praktische aspecten van de Swift, en dan specifiek de ruimte achterin en het laadvermogen. Door de rechte daklijn is de hoofdruimte achterin prima, ook de zitpositie is door de hoogte van de achterbankzitting en de hoek van de rugleuning prima. Passagiers tot 1,80 meter kunnen goed achterin zitten. De Swift is prima geschikt als gezinsauto, de achterdeuren zwaaien ver open (tot bijna 90 graden) waardoor het plaatsen van kinderen in kinderzitjes gemakkelijk gaat, hierbij is de ruime deuropening een waar genot. Over deuren gesproken: de voor- en achterdeuren zijn opvallend licht. Hierdoor moeten ze met enige schwung gesloten worden, omdat ze anders afgeremd worden door de luchtdruk die in het interieur opgebouwd wordt. Dit heeft niets te maken met matige bouwkwaliteit of slecht hang- en sluitwerk – het is een neveneffect van de lichte, maar solide constructie.
Over de bagageruimte geen klachten, die meet standaard 265 liter en is mooi rechthoekig en praktisch van vorm. Groot genoeg voor twee boodschappenkratten, al moet je die wel even over de drempel tillen. Gooi je de achterbank plat, dan kun je 589 liter verstouwen in de Swift.
De juiste keuze?
Hoe vaak hoor je de verzuchting ‘zoals vroeger worden ze niet meer gebouwd’ als het om auto’s gaat? Voor de Suzuki Swift gaat dat gelukkig niet op. De Swift is nog altijd de fijn rijdende, zuinige en betrouwbare auto die het altijd was. Suzuki heeft afscheid genomen van de BoosterJets, waarmee we een heel fijne motorfamilie moeten uitzwaaien. Maar de Z12E laat zien dat we geen concessies hoeven doen aan rijplezier of betrouwbaarheid, en we krijgen er een fantastisch brandstofverbruik voor terug. De Swift is in al zijn eenvoud een heerlijk wagentje waar veel andere merken een voorbeeld aan kunnen nemen. Mijn aanrader is de € 23.795 kostende Swift Select met handbak. Die biedt alle nodige luxe, een uitstekend brandstofverbruik en heel lage onderhoudskosten.