Rijtest Suzuki Across
11 november 2021Erg vlot, erg spaarzaam
De Drive-mode selector laat je wisselen tussen de Eco-, Normal- en Sportstand. De Normal-stand is de prettigste, na elke start springt de Across in deze modus. De Ecomodus is erg gematigd, de gaspedaalrespons wordt sterk afgezwakt. In de Sportstand gaat de Across van jetje, maar het motortoerental wordt soms onnodig hoog gehouden. Toch kun je in deze stand een lekker potje sturen over bochtige trajecten. Eigenlijk moet je de Sportstand bewaren voor leuke wegen op vakantie, hoe meer bochten, hoe liever. De uitermate geavanceerde vierwielaandrijving zorgt voor een verbazingwekkend fijn rijgedrag: de auto heeft heel veel tractie en is in staat stuurfouten en onbalans razendsnel te corrigeren. De Across heeft een systeemvermogen van 306 pk (225kW), genoeg om 2.015 kilo wagengewicht razendsnel door bochten te loodsen.
In de Normal-modus verandert de Across in een keurige, stille en aangename auto. Het is eerst en vooral een zeer comfortabele reisauto. De afstemming van vering en demping is voorbeeldig, de lange veerwegen worden optimaal benut om grote en plotselinge veerbewegingen rustig op te vangen en te dempen. Voor dagelijks gebruik is het een ideale auto: het interieur en de laadruimte zijn erg ruim en de overzichtelijkheid van de carrosserie is goed. Toegegeven, het is een grote auto, maar ook minder ervaren bestuurders zullen zich snel op hun gemak voelen achter het stuur. Doordat de motorkap goed zichtbaar is vanaf de voorstoelen kun je prima inschatten waar de voorkant begint. Erg prettig zijn de kleine ruitjes in de portieren, zo houd je goed zicht langs de A-stijl en de spiegels. De rubber elementen op alle punten die je vaak aanraakt geeft een solide gevoel. De rubber afwerking op de draaiknoppen en in de deurgrepen is gewoon erg praktisch. De ergonomie is voorbeeldig, je kunt alles op de tast vinden. Dit soort kleine, doordachte dingen maken de Across een fijne auto.
Ingetogen maar wel uitgesproken
Het exterieur van de auto is uitgesproken en vrij hoekig, het is een stoere auto die er mag zijn. De testauto was gespoten in een fraaie grijs/brons kleur, deze lakkleur zorgt voor een ingetogen uitstraling, terwijl het ontwerp goed tot uitdrukking komt. In het nazomerzonnetje werden de carrosserielijnen mooi uitgelicht in deze kleur, een echte aanrader wat mij betreft.
De Suzuki Across is een auto die je wat langer moet (proef)rijden om ‘m te leren kennen. De eerste paar testdagen vlogen de kilometers voorbij zonder enige wanklank, maar ook zonder enig iets wat me in positieve zin opviel. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik bijna wekelijks in een nieuwe auto rijd, vaak met alle denkbare opties. Dat verandert je referentiekader en daar moet ik wel eens doorheen kijken. Halverwege de testweek viel het kwartje: de Across doet precies wat je wilt, je kunt de auto gedachteloos bedienen en er is helemaal niets dat stoort of dat je aandacht vraagt.
De vanzelfsprekendheid waarmee je deze auto rijdt, en waarmee je heel nette verbruikscijfers haalt, is heel erg prettig. Juist in dit soort zaken blinkt de Across uit. De adaptieve cruise control en de lane assist zijn nooit hinderlijk aanwezig. Sterker nog: de Lane Assist schakelt niet na elke start in, en alleen al daarvoor verdient Suzuki een dikke pluim.
Uitblinkers die er toe doen
Het geluidssysteem valt op door de hoge geluidskwaliteit, het is een lust om naar te luisteren. Ik dacht met een premium JBL systeem te maken te hebben, maar het is het standaard audiosysteem. Net als in de Swace ontbreekt het onboard navigatiesysteem, een licentiekwestie. De aanwezigheid van Android Auto en Car Play compenseert dat ruimschoots: je beschikt via je smartphone over een prima navigatie waarvan de kaarten en verkeersinfo altijd up to date zijn. Ook de stoelen en achterbank verdienen een pluim. De achterbank heeft een verstelbare rugleuning en behoorlijke diepe zittingen. Het is echt een fijne plek om lange autoritten door te brengen. De kwaliteit van de voorstoelen valt je pas op na een lange rit, de ondersteuning van de rug, onderrug en bovenbenen is opvallend goed. Je stapt na 500 kilometer aaneengesloten rijden fris en fruit uit, zonder doorgezakte rug en vermoeide heupen.
Suzuki-rijders zijn een trouw volkje, Suzuki’s blijven relatief lang in het bezit en worden ook lang bij de merkdealer in onderhoud gehouden. Hoewel de Across geen raszuivere Suzuki is, is het toch een op-en-top Suzuki: praktisch, betrouwbaar en zuinig. De prijs van ruim 55 mille is stevig, maar de restwaarde is navenant. Iedere autokoper die tussen de vijf tot tien jaar met een auto doet, en die op zoek is naar een zuinige plug in, zou zeker eens bij de Suzuki-dealer moeten binnenstappen. De Across is levensloopbestendig: de peuters in Maxi-cosi’s (en buggy’s, luiertassen, reinswiegen) van nu passen als pubers over 10 jaar nog prima in de Across. En als ze het huis uit gaan kunnen er prima e-bikes op de fietsendrager (maximale kogeldruk 70 kilo), of de kano’s op het dak (tot 80 kilo). Een Suzuki waar je jaren en jaren zuinig mee vooruit kunt!