Rijtest Subaru Forester e-Boxer
16 december 2025 Uit Door ArnoldAl bijna drie decennia is de Subaru Forester een gevestigde naam in autoland, met name in de Verenigde Staten, Canada en Australië is het een uitermate geliefde auto. Bij zijn introductie in 1997 moesten we wennen aan zijn carrosserievorm die het midden hield tussen een stationwagen en een terreinauto. In die tijd waren we nog niet gewend aan crossovers en SUV’s, maar de Forester sloeg desondanks goed aan. Het werd een bekende verschijning op de Nederlandse wegen, maar de laatste jaren rijdt de Forester helaas in hele kleine aantallen de showroom uit. De oorzaak mag bekend zijn: belastingdruk die de prijs meer dan verdubbelt. Toch staat de nieuwe Forester, nu in zijn zesde generatie, bij de Nederlandse Subaru-dealers. Afgaand op de brochurecijfers heeft hij een slechte startpositie, totdat je er mee gaat rijden. Auto’s zoals deze worden alleen nog maar in Japan gebouwd – en dat is een compliment.
Alleen in Japan? Nou, die bewering moet meteen gecorrigeerd worden, want de Forester is in Noord-Amerika ook heel populair en daarom worden er in Lafayette, Indiana ook Subaru’s gebouwd. Zeker in de noordelijke staten en in Canada is de Forester een household name. Dankzij de Symmetrical All Wheel Drive van Subaru staat hij zijn mannetje onder extreme weers- en rijomstandigheden die daar elke winter spelen. Bovendien is overlanding een geliefde vrijetijdsbezigheid, en voor mensen die daar fanatiek mee bezig zijn is er de Forester Wilderness ontwikkeld. Voor de wereldmarkt zijn er vier motoren leverbaar, een 1.8 turbo, een 2.5 liter, een 2.0 e-Boxer en een 2.5 e-Boxer. In West-Europa is de nieuwe Forester uitsluitend leverbaar met de 2.0 e-Boxer die we kennen uit andere Subaru’s en de vorige generatie Forester. Die auto bleek een fantastische reisauto die ook op de lange afstand adequaat gemotoriseerd bleek. Daarmee kom ik op een veelgehoorde kritiek op de nieuwe Forester, hij zou ondergemotoriseerd zijn. En met een prijs van € 75.000 is de testauto geen koopje, en dat is ook de instapversie van € 68.995 niet, maar die bedragen zeggen meer over ons belastingsstelsel dan over de prijsbepaling van Subaru. In Duitsland en België kost een gelijkwaardige Forester tussen de 45 en 50 mille. Dat maakt de nieuwverkoop van een Forester in Nederland nagenoeg onmogelijk, maar toch kan uw lokale Subaru-dealer u voor een geschikt bedrag aan een nieuw model Forester helpen. Maar daarvoor moet je even navragen bij de dealer. Oh, en elke nieuwe Subaru komt met 8 jaar garantie, zonder kilometerbeperking.

Geen mild-hybride
De nieuwe Forester staat op hetzelfde platform als zijn voorganger, zij het een verbeterde versie daarvan. Het Subaru Global Platform werd aangepast waardoor de torsiestijfheid 10% verhoogd is. De e-Boxer kennen we ook uit dat model, maar omdat het motorblok aan striktere emissie-eisen voldoet, is het vermogen gedaald tot 136 pk. Het koppel bleef met 182 Nm gelijk. De e-Boxer heeft een relatief kleine elektromotor, Subaru zelf betitelt de aandrijflijn als een mild-hybride, maar die term doet de aandrijflijn tekort. Bij een mild-hybride kan de elektromotor doorgaans niet de auto zelf aandrijven, maar dient de elektromotor puur ter ondersteuning van de brandstofmotor. De huidige Suzuki Swift is hiervan een goed voorbeeld. De elektromotor in de e-Boxer is in de transmissie ingebouwd en drijft de aandrijvende poelie van de CVT aan. Deze poelie wordt aan de andere zijde aangedreven door de benzinemotor, maar deze kan losgekoppeld worden waardoor de e-Boxer als EV kan rijden. Omdat de elektromotor relatief weinig vermogen en koppel levert – 16 pk en 66 Nm – is het prestatievermogen maar heel gering. Al vrij snel springt de viercilinder boxer aan om het stokje over te nemen, de elektromotor krijgt dan een ondersteunende rol. Wat het meest opvalt aan de e-Boxer is de naadloze overgang van EV-modus naar benzinemotor. Je voelt niets van het starten van de motor en de overgang is onmerkbaar.
Geëvolueerd ontwerp
Wat het ontwerp betreft is de Forester bij elke generatiewissel geëvolueerd, het oorspronkelijke ontwerp is nog altijd terug te zien in de nieuwste generatie. Een van de meest herkenbare elementen van de Forester sinds de eerste modelgeneratie is de hoge raamlijn, waarmee dit model al jarenlang tegen de heersende vormtaal ingaat. Een lage raamlijn, achteroverliggende voorruiten en coupé-achterzijdes zijn in autodesignland al jarenlang een trend, de huidige Mazda3 is daar een goed voorbeeld van. Maar de Forester heeft altijd een steile voorruit gehad en hoge portierramen. Dat heeft een grandioze uitwerking op het zicht vanuit de auto, maar ook op de hoeveelheid licht die in het interieur komt.
Ook de zesde generatie Forester is ontworpen volgens het ‘vorm volgt functie’ principe, quadratisch, praktisch, gut. Kijk maar eens naar de kofferbakopening, de Forester heeft relatief kleine achterlichten met de sluitnaad dicht bij de zijkant van de auto. Open je het kofferdeksel, dan kijk je in een enorme opening waardoor in- en uitladen een makkie is. Maar liefst 542 liter is het standaard laadvolume, met de achterbank neergeklapt zelfs 1.731 liter. Ook in het interieur heeft het praktische aspect voorrang gekregen op het esthetische, maar het mag gezegd worden dat het dashboard en interieur er goed uitzien. Hoewel het interieur van de testauto overwegend zwart is, is het een licht interieur dankzij het grote glasoppervlak. In het geval van de Premium helpt het grote zonnedak daar extra bij. Dankzij de hoge daklijn heb je ook nog eens een enorme hoofdruimte, zeker voor de passagiers achterin. De ruimte in de breedte voorin is ook bovengemiddeld, datzelfde geldt ook voor het zitcomfort. Fijne, grote stoelen die op de lange afstand goed ondersteunen, zonder drukpunten of doorzitten. De zitruimte achterin geeft evenmin reden tot klagen, de beenruimte is enorm en het zitcomfort is uitstekend. In tegenstelling tot de vorige generatie Forester van de rugleuning van de achterbank niet versteld worden, dat is wellicht een minpuntje, maar desalniettemin is de ondersteuning van de kussens en de zithelling erg goed.
Mix van oud en nieuw
Het dashboard is traditioneel van opzet, met een normaal metercluster waarin vier analoge / fysieke meters zitten. Daar tussenin zit een TFT-scherm dat een forse hoeveelheid informatie toont. Gelukkig maakt Subaru nog gebruik van echte meters, in plaats van een scherm. Een head-up display heeft de Forester wel en niet. Dat is niet zo tegenstrijdig als het lijkt: er is geen projectie in de voorruit met de rijsnelheid en navigatie-instructies, maar er is wel een reeks groene, oranje en rode leds die de status van de adaptieve cruise control aangeven. Een simpele, en goed te begrijpen indicatie van de status van de rijassistenten.
À propos rijassistenten: die zijn riant aanwezig en worden aangestuurd vanuit Subaru’s fenomenale EyeSight veiligheidssuite. Dat systeem is ondertussen net zo oud als de Forester-modelserie en werkte in de begintijd al beter dan de meeste moderne adar- en lidar gebaseerde systemen. In de Forester krijgen we de nieuwste versie en die werkt nagenoeg foutloos. Waar het systeem in uitblinkt is het overzicht houden bij meerdere rijstroken, beter dan welk systeem dan ook is het in staat om te anticiperen op voertuigen die voor de Forester van rijstrook wisselen en invoegen. De reacties van EyeSight zijn heel natuurlijk en voorspelbaar. Wat fijn is, is de indicatie van de remlichten waarop je kunt zien wanneer die branden. De Forester heeft de goede gewoonte om niet bij elke, lichte remactie de remlichten in te schakelen. Dat scheelt een boel ergernis voor de automobilisten die achter je rijden.
Dit delen:
- Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
- Klik om te delen op X (Opent in een nieuw venster) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
- Klik om op Tumblr te delen (Opent in een nieuw venster) Tumblr
- Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
Pagina's: 1 2




