Rijtest SsangYong Korando 1.6 e-XDI Sapphire
3 september 2020Kalmerend effect
Hoe rijdt de Korando eigenlijk? In één woord: uitermate comfortabel. De 1.6 diesel levert 136 pk en 320 Newtonmeter aan koppel. Het maximale koppel is voorhanden tussen 1.500 en 2.500 toeren, de automaatbak benut dat koppel volop en houdt het toerental zoveel mogelijk in dat gebied. Het effect is dat de Korando soepel van zijn plek komt en als het moet behoorlijk vlot ook. Maar de algehele karakteristiek van de aandrijflijn en het onderstel zorgt ervoor dat de Korando een kalmerend effect op je rijstijl heeft, het is een heerlijke reisauto – ongeacht je op grijs of geel kenteken rijdt. Tuurlijk, de Korando gaat zonder moeite vlot de bocht om, en schiet vlot om langzamere voorgangers heen. De motor is sterk zat, het onderstel capabel – de grenzen van gripverlies liggen ver weg – waardoor de veiligheidsmarges zeer ruim zijn.
Geavanceerde rijassistenten
De Sapphire wordt uitgerust met geavanceerde rij-assistenten die uitblinken door hun subtiele werking. De adaptieve cruise control reageert mooi vloeiend op versnellings- en vertagingsacties van voorliggers, ook bij filerijden. Uiteraard is de Korando voorzien van een hele reeks radars die de rij-assistenten voorzien van informatie over de toestand van de wereld rondom de auto. Echter, bij stilstand zijn deze systemen ook actief en grijpen ze zelfs in als een passagier uitstapt terwijl er verkeer nadert. Denk maar eens aan een kindje dat uitstapt terwijl er aan die zijde een auto nadert. De Korando grijpt dan in en voorkomt dat de deur geopend kan worden. Buitengewoon zinvol en veilig. Er is ook een kritische noot over de Emergency Lane Keep (ELK) van de Korando. Dit systeem bewaakt de positie van de auto ten opzichte van te wegkant / vluchtstrook. Als je deze te dicht nadert, dan stuurt de auto weg van de wegkant, zelfs als alle andere rijassistenten (Lane Keep, Intelligente Cruise) uitgeschakeld zijn. Op smalle wegen met brede tegenliggers moet je soms op de wegrand rijden en dan is zo’n ingreep ongewenst. Je kunt het systeem via het menu in het instrumentarium redelijk simpel uitschakelen, maar bij elke start wordt de ELK opnieuw ingeschakeld. Het zou mooi zijn als dat met een update verholpen kan worden.
Aan het einde van de testweek heb ik de Korando met frisse tegenzin weer ingeleverd bij de sympathieke dealer in Haaksbergen. De SsangYong Korando is een geweldig goede auto die de concurrenten van Nissan, Mitsubishi, Mazda, Hyundai en Kia met gemak weerwoord biedt. Ook in lagere uitrustingsniveaus is het een fraaie en aantrekkelijke auto. De Crystal (€ 33.400) is ontzettend compleet uitgerust, de Amber (€ 37.250) voegt daar infotainment met CarPlay / Android Auto aan toe, lichtmetalen velgen, parkeersensoren, achteruitrijcamera en stoelverwarming. Wat mij betreft is dit dé aanrader van de Korando modelserie. Ben je zoekende in dit segment? Ga gewoon eens proefrijden in een Korando, en laat je verrassen!