Rijtest SsangYong Korando 1.6 e-XDI Sapphire
3 september 2020Prachtig interieur
Het interieur van de Korando is prachtig ontworpen en gebouwd. Het infotainmentsysteem is gelijk aan dat van de Tivoli, met dit verschil dat er een aantal extra opties in zit, bijvoorbeeld om de sfeerverlichting in te stellen. Het dashboardpaneel voor de passagier en de deurpanelen zijn voorzien van hele fraaie oneindige spiegels waarvan de verlichtingskleur ingesteld worden. Het is hetzelfde effect als de Lexus LC in de achterlichten heeft, met dit verschil dat je er in de Korando als bestuurder ook plezier van hebt. Vanaf de Onyx krijgt de Korando een digitaal instrumentarium mee, met ontelbare weergavemogelijkheden. Het scherm heeft een hoog oplossend vermogen en een prachtige, heldere weergave. Het verschil tussen controlelampjes in het beeldscherm en de echte waarschuwingslampjes (die op grond van regelgeving ook als fysieke lampjes uitgevoerd moeten worden) is niet zichtbaar. Je kunt ook het centrale scherm kopiëren naar het instrumentarium zodat je de navigatie-instructies voor je neus ziet. Zet je het centrale scherm uit, dan krijg je ook een zwart scherm voor je neus, met alleen een snelheidsweergave. Bij nachtritten is zo’n ‘black panel’ erg fijn.
Het interieur van de Korando is een prettige plek om te verblijven. Ongeacht de uitvoering zit je in een ruime passagierscabine met goed uitzicht rondom. SsangYong monteert een paar goede buitenspiegels op de Korando waardoor het zicht langszij prima is. Je hoeft niet bang te zijn dat je door de brede c-stijlen overzicht mist, dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de buitenspiegels. Het tweede uitrustingsniveau (Amber) biedt al parkeersensoren en een achteruitrijdcamera. Voor de precieze inhoud van alle uitrustingsniveaus en de prijzen verwijs ik naar de online brochure van SsangYong.
Uitermate comfortabele stoelen
SsangYong heeft er wijselijk voor gekozen om primaire bedieningselementen, zoals de volumeknop en de bediening van de kachel, als fysieke knoppen uit te voeren. De functies die in het infotainment zijn opgenomen zijn logisch gerubriceerd en snel te vinden. Een goede zitpositie is voor iedereen te vinden dankzij de puike en ruime stoelen. Naar mijn mening zijn dit de beste stoelen die je in dit segment kunt vinden. Ze zijn instelbaar over een groot bereik (in de Sapphire zijn beide stoelen elektrisch verstelbaar) en voorzien van zachte vulling. Sterker nog, als een van de weinige fabrikanten gebruikt SsangYong gewatteerde stoelen, daardoor krijg je Lexus-comfort voor je zitvlak en rug, terwijl de prijs aanzienlijk vriendelijker is. Tel daar de stoelventilatie en –verwarming bij op, en lijf en leden rijden het hele jaar door in zalvend comfort.
Het zal je wellicht opgevallen zijn dat de testauto op grijs kenteken staat. Achter de voorstoelen is een scheidingswand gemonteerd en de zijruit van de linker achterdeur is – conform wetgeving – geblindeerd en niet te openen. SsangYong is in Nederland sterk vertegenwoordigd onder grijskenteken rijders en daarom wordt de Korando ook in die uitvoering geleverd. De geteste uitvoering kost op geel kenteken ruim €21.200 meer, maar dan stuurt Wopke Hoekstra je wel elk jaar een verjaardagskaart. Voor de goede orde: de Korando 1.6 e-XDI Sapphire kost in de geteste uitvoering € 34.198, op geel kenteken is dat € 55.690.