Rijtest Nissan X-Trail

Rijtest Nissan X-Trail

11 mei 2021 Uit Door Arnold

Leven met de zevenzitter

De zevenzits X-Trail krijgt een verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuningen mee. De beenruimte voor de achterste inzittenden is enorm, en dankzij de instelbaarheid van de rugleuning kun je er uren en uren lekker zitten. De achterbank is bij de Tekna ook nog eens verwarmd, en je hebt behoorlijk veel hoofdruimte, ondanks het panoramadak. De ruimte op de tweede zitrij is weldadig. Op de derde zitrij ligt dat iets genuanceerder, maar kinderen tot 12 jaar kunnen er prima zitten, de instap naar de achterste stoelen is ook in orde. De achterbank schuift ver genoeg naar voren om snel in- en uit te kunnen stappen.

Laadvermogen en rijeigenschappen

Het fijne van de X-Trail is het allround karakter: het is een praktische transporteur en comfortabele reisauto ineen. Het laadvermogen en laadvolume zijn enorm: het nuttig laadvermogen is 3.060 kilo en de kofferbak slikt 2 kubieke meter aan goederen. Met de derde zitrij in gebruik blijft daar nog 135 liter van over, met alleen de achterbank in gebruik bedraagt het laadvolume 445 liter. De achterklep werkt elektrisch en kan met een voetbeweging onder de achterbumper geopend worden. Nissan past een bijzonder scharnierconstructie toe, de scharnieren zijn weggewerkt in de carrosserie waardoor je niet twee ‘bulten’ in het dak krijgt. Over scharnieren gesproken: de deuren van de X-Trail zwaaien ver open en de deuropening van de achterdeuren is enorm. Dat is er prettig als je kleine kinderen in kinderzitjes vervoert op de achterbank.

De Nissan-ingenieurs hebben een fraaie onderstelafstemming weten te vinden dat prima past bij het tweeledige karakter van de X-Trail. De achteras is uitgevoerd als torsieas, daarvan mag je geen sportieve rijeigenschappen verwachten, en dat ambieert de X-Trail dan ook niet. Wat deze constructie wel biedt, is een voorspelbaar en stabiel rijgedrag onder uiteenlopende gewichtsbelasting. Of je nu solo in de X-Trail rijdt, of met het gehele gezin en bagage, de X-Trail blijft rustig en stabiel, terwijl het veercomfort groot is. De 18 inch velgen op de Tekna-uitvoering drukken het veercomfort niet, en ook het afrolgeluid van de banden (215/55) is zeer beperkt.

Ondanks het feit dat de X-Trail bijna opgevolgd wordt, is het geen overjarige of gedateerde auto. De praktische eigenschappen, rijgedrag en de riante uitrusting maken de X-Trail tot een erg aangename auto. Bepaalde aspecten van de auto, zoals het instrumentarium en de lay-out van het dashboard zijn prettiger in de dagelijkse omgang dan volledig digitale meters en touchscreens. Ook de waarschuwingslampjes van de dodehoekdetectie zitten aan de binnenzijde, in plaats van in de buitenspiegels. Hierdoor blijft de waarschuwing – en knipperend oranje ledje – beperkt tot de bestuurder, zodat de ingehaalde auto geen knipperend symbooltje in je rechter spiegel ziet. Dat is wel zo prettig. De Nissan X-Trail 1.3 DIG-T is een grote vriendelijke reus waar menig particuliere bezitter (met een groot gezin of volumineuze vervoersbehoefte) een goede koop mee doet.

20 artikel(en) « van 20 »

 

 

Pagina's: 1 2