Rijtest Nissan X-Trail e-4ORCE
8 januari 2024Sublieme trekauto
Het belangrijkste onderscheid tussen de X-Trail en de Qashqai is de motorisering, de X-Trail wordt uitsluitend geleverd met de e-Power motor. Dit technische hoogstandje bestaat uit twee unieke technieken: de motor met variabele compressie, en de e-Power transmissie. In combinatie met e-4orce vormt dit een heel bijzondere, maar ook heel prettige aandrijflijn. In het geval van Nissan’s e-Power zorgt een reguliere EV-elektromotor voor de aandrijving, dit zorgt voor een ontzettend soepele en stille aandrijving. 213 Pk en 330 Nm voor de vooras, en 136 pk en 195 Nm voor de achteras. Het is een van de fijnste aandrijflijnen op de markt, met alle voordelen van een EV. De tweede elektromotor op de achteras geeft een extra dimensie in de vorm van 1.800 kilo trekvermogen. Dat is weliswaar evenveel als de Qashqai 158 X-Tronic, maar de X-Trail heeft veel minder moeite met dat gewicht vanwege het veel hogere koppel. De manier waarop de X-Trail e-4orce zijn vermogen en koppel naar het wegdek brengt is subliem, zeker als je een zware aanhanger of caravan trekt. Je kunt het vermogen moeiteloos doseren, dit is echt het pluspunt van deze auto. Dat de X-Trail uitgeroepen is tot trekauto van het jaar, is niet meer dan logisch. Overigens: om dit te vieren geeft Nissan Nederland een gratis trekhaak ter waarde van € 1.500 bij iedere X-Trail. Sla uw slag!
Mooi, maar vooral praktisch
Ook wanneer je niet met een groot gezin onderweg bent, en ook wanneer je niet regelmatig een grote / zware aanhanger trekt, is de X-Trail een fijne auto om mee onderweg te zijn. Zoals ik eerder schreef weet Nissan heel goed hoe mensen hun auto gebruiken en welke aspecten mensen erg waarderen aan hun auto. Dat maakt het leven met de X-Trail zo aangenaam: de ergonomie van het interieur is uitmuntend, alles zit waar je het verwacht, en de menustructuur van de beeldschermen is logisch en begrijpelijk. De X-Trail zit tjokvol moderne rijhulpsystemen (ProPilot) en zoals ik van Nissan gewend ben, werkt alles prima. Alleen de adaptieve cruise control liet het af en toe afweten, maar dit bleek mijn eigen fout: het was winters weer tijdens de test, en met de rijmodus in de winter-stand is de adaptieve cruis control niet beschikbaar. En dat is logisch. Twee andere zaken die voor mij positief opvielen: om te beginnen de bergruimte in het interieur. Er zijn grote beker- en flessenhouders, veel aflegruimte onder de middenconsole en het dashboardkastje is lekker groot. Dan de toegankelijkheid van het interieur: de achterportieren slaan 90 graden open. Dat is ideaal wanneer je kinderen in kinderzitjes moet plaatsen, en ook wanneer je instap om de derde zitrij te bereiken. De bagageruimte meet minimaal 575 liter, en dat kan worden vergroot tot 1.396 liter in het geval van de vijfzitter. Voor de zevenzitter heb je minimaal 177 liter bagageruimte wanneer de derde zitrij in gebruik is. Ligt die plat, dan heb je 485 liter, en vouw je de tweede zitrij plat, dan heb je maximaal 1.296 liter bagageruimte.
Duidelijk onderscheid
De test van de X-Trail volgde direct op die van de Lexus RX. Hoewel er een groot klasse- en prijsverschil tussen deze beide auto is, voelde de testweek in de Nissan niet als een grote concessie qua luxe en comfort. Nissan heeft veel zorg besteed aan de eigenschappen die de auto in het dagelijks gebruik zo prettig maken. In het interieur zijn mooie materialen gebruikt zonder dat deze kwetsbaar of besmettelijk zijn – het kan tegen een stootje. De rijhulpsystemen zijn gemakkelijk in gebruik, ProPilot is simpelweg een fijn systeem. En de e-Power in combinatie met e-4orce geeft een riante trekkracht maar stelt de X-Trail tegelijkertijd in staat om als een limousine te schrijden. Er is een heleboel geavanceerde techniek aan boord, maar de X-Trail slaat je er niet mee om de oren. In dat opzicht is de vierde generatie X-Trail een Nissan als vanouds: hij rijdt simpelweg lekker en is geweldig praktisch. Ook is het verschil met de Qashqai groter geworden: hij is duidelijk een maat groter en gaat door waar de Qashqai ophoudt.