Rijtest Nissan X-Trail e-4ORCE
8 januari 2024De Nissan X-Trail gaat zijn drieëntwintigste levensjaar in, en inmiddels staat de vierde modelgeneratie alweer een tijdje in de showrooms. Menigeen ziet de X-Trail als een verlengde versie van de Qashqai, maar de X-Trail stond ooit nog met Almera’s en Primera’s in de showroom, nog voordat de Qashqai bestond. Pas vanaf de derde generatie deelt de ‘X’ zijn platform met de Qashqai. Bij die modelgeneratie was de verwantschap met zijn kleinere broer nog duidelijk zichtbaar, maar de nieuwste X-Trail heeft een duidelijk eigen gezicht. Heeft hij, ondanks de technische verwantschap, ook een eigen karakter?
Op de west-Europese markt is de Qashqai verreweg het belangrijkste model voor Nissan, en over de verkoopaantallen hoeft Nissan zich geen zorgen te maken. Maar anno 2024 bestaat het personenauto-aanbod van Nissan uit vijf modellen, waarvan er drie volwaardige SUV’s zijn. De traditionele Nissan-rijder was er een van het behoudende soort: liefst een hatchback / stationwagen, particulier gekocht en minstens 5 jaar in bezit. Met het verdwijnen van de Micra is de Juke het enige model die deze kopersgroep kan aantrekken. Maar vrees niet, er zit een nieuwe Micra in de pijplijn en de Juke is een ontzettend goede auto. Het onderwerp van deze test is de X-Trail, voor Nederlandse maatstaven een forse auto met een vanafprijs van € 51.490. Voor de ‘traditionele’ Nissan rijder is dat een maatje te groot en een beetje te kostbaar. Maar toch: de X-Trail is een Nissan van het zuiverste water: no-nonsense, goed gebouwd, zinvolle techniek en value for money. Net zoals de Micra, Note, Almera en Primera dat ooit waren. Tijden veranderen, het koperspubliek verandert, maar Nissan blijft wel trouw aan haar merkwaarden, zo blijkt uit deze test.
Een echte wereldauto
De X-Trail is namelijk een model dat wereldwijd verkocht wordt: in Japan, het Midden-Oosten, Australië, Amerika, Canada en Europa is de midsize SUV van Nissan een heel belangrijk model. Het is een echte ‘wereldauto’ die een heel belangrijke pijler vormt onder de totale verkopen. Om de X-Trail / Rogue te laten slagen heeft Nissan haar huiswerk heel goed gedaan, waarbij vooral is gekeken naar de wijze waarop mensen hun auto gebruiken. Dat Nissan heel goed weet wat mensen van hun auto verwachten, en welke aspecten zij het meest waarderen, blijkt wel uit de kwaliteiten van de Qashqai. Dat is gewoon een heel prettige auto om mee te rijden, alles werkt zoals je verwacht en alle moderne rijhulpsystemen werken heel prettig. Datzelfde geldt voor de X-Trail, het interieur en de ergonomie zijn heel goed uitgedacht. Op enkele details na is het interieur dan ook identiek aan dat van de Qashqai. Als je goed kijkt zie je dat de climate control drie zones heeft (vanaf de Tekna), in het display kun je ook de temperatuur voor de tweede en eventueel derde zitrij instellen.
Multilink achteras alleen met 20 inch velgen
Daarmee kom ik op het unique selling point van de X-Trail: hij is net als zijn voorganger leverbaar als zevenzitter, en dat is natuurlijk prettig als je een groot gezin hebt. De zevenzits X-Trail staat vanaf € 56.890 in de prijslijst, dat is de Acenta-uitvoering. Zoals bij Nissan gebruikelijk is krijg je op de ‘instapversie’ al een heel riante comfort- en veiligheidsuitrusting (klik hier voor de prijzen en specificaties). De geteste auto is de meest luxe uitvoering, de Tekna Plus, die voor € 67.440 in de prijslijst staat. Bij deze prijs zijn de optionele 20 inch velgen inbegrepen, als je deze kiest, krijg je ook een geavanceerdere multi-link achterwielophanging. Laat je deze optie achterwege, dan kost de Tekna Plus als zevenzitter € 66.240. De zevenzits X-Trails zijn standaard voorzien van Nissan’s geavanceerde e-4orce vierwielaandrijving. Dit is een elektrische vierwielaandrijving waarbij de achteras een eigen elektromotor heeft. De Qashqai is niet leverbaar met vierwielaandrijving, mocht dit een must voor je zijn, dan ben je altijd aangewezen op de X-Trail. Voor € 55.690 stap je in de vierwielaangedreven X-Trail Acenta met e-4orce.