Rijtest Nissan X-Trail
11 mei 2021De Nissan X-Trail is inmiddels een oudgediende in het Nissan-gamma, in de testweek werd zijn opvolger aangekondigd. Ten tijde van zijn introductie in 2013 was de X-Trail een benchmark voor concurrenten, zeker wat techniek en uitrusting betreft. Anno 2021 voelt de X-Trail vertrouwd en uitgerijpt aan, het is een fijne auto voor mensen met een groot gezin die veel onderweg zijn.
Nissan-modellen hebben een lange houdbaarheid. Zoals gezegd is de X-Trail al weer acht jaar op de markt, en de laatste grote update dateert van 2017. De kracht van Nissan is dat de productontwikkelaars en engineers een heel evenwichtige balans tussen prijs, techniek en betrouwbaarheid weten te vinden. Ten tijde van de introductie waren er nog maar weinig SUV’s / crossovers verkrijgbaar met verkeersbordherkenning, dodehoekdetectie, DAB+ radio en bi-led koplampen. Nissan leverde die systemen voor een kleine meerprijs op de Qashqai / X-Trail, terwijl concurrenten dergelijke systemen alleen leverden in combinatie met hogere uitrustingniveaus en een dikke meerprijs. De X-Trail is niet minder geliefd dan de Qashqai, Nissan heeft maar liefst negen plants die de X-Trails bouwen voor nagenoeg de gehele wereldmarkt. In China, Rusland, Japan, Indonesië, Zuid-Korea, Maleisië, Taiwan, Thailand en de Verenigde Staten staan fabrieken die voor 190 landen de X-Trail / Rogue assembleren. De X-Trails voor de Europese markt zijn made in Japan.
Een aandrijflijn, twee varianten
Nissan levert de X-Trail uitsluitend met de 1.3 DIG-T viercilinder benzinemotor, die 160 pk levert. Dat is een gezonde hoeveelheid vermogen voor dat slagvolume. Het maximale koppel is ook riant voor een 1.3’tje: 270 Newtonmeter, beschikbaar tussen de 1.800 tot 3.750 toeren. De motor is altijd gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. De vierwielaangedreven versies zijn geschrapt sinds de laatste modelupdate, maar toch mag de X-Trail altijd nog een geremde aanhanger van 1.500 kilo trekken. Als koper van de X-Trail heb je keuze uit drie uitrustingsniveau’s en twee varianten: de 5- of 7-zitter. Instappen kan vanaf € 38.606 in de 5-zits Visia, de prijzen lopen op tot € 46.924 voor de zevenzits Tekna met Premium Leather. De testauto is uitgerust in de meest luxueuze uitvoering. Meer info over prijzen en uitrusting vind je op de website van Nissan.
Stralend middelpunt
De testauto staat te stralen in de zon bij het begin van de test, de lakkleur Monarch Orange is een echte aandachttrekker. Het is een meerlaags lak die echt straalt in het daglicht en in de schemering een chique uitstraling heeft. De X-Trail is een grote auto en de lak is behoorlijk helder, maar de combinatie van een felle kleur op een dergelijke grote auto is niet too much. Monarch Orange geeft de X-Trail een vriendelijke uitstraling, in een donkere lakkleur wordt een SUV van dit formaat al snel als ‘groot’ of ‘lomp’ betiteld. Je kunt aan de lak ook afzien dat de X-Trail in Japan en niet in Sunderland (zoals de Qashqai) wordt gebouwd, de kwaliteit van de lak en de afwerking van de body-in-white is een gradatie hoger. Het interieur is afgewerkt in lichtbruin leer, alle zeven zitplaatsen zijn hiermee bekleed en voorzien van een fraai stikselpatroon. Ook het dashboard, de middenconsole en de deurpanelen zijn met dit fraaie, zachte leer bekleed. De raamstijlen en de hemelbekleding zijn in een grijswitte kleur afgewerkt, in combinatie met het panoramadak maakt dit het interieur heerlijk licht. De X-Trail heeft relatief hoge zijramen die veel licht en een prima uitzicht voor alle inzittenden bieden. Het interieur is voor alle inzittenden, groot of klein, een aangename plek.
Het interieur geeft nog altijd dat hoogwaardige gevoel waarmee de X-Trail bij zijn introductie indruk maakte. Het dashboard, de deurpanelen en de middenconsole zijn van fraaie kunststoffen gemaakt en de pasvorm en afwerking is keurig. Het instrumentarium met analoge meters en een klein kleurenscherm toont maar weer eens aan dat een conventioneel instrumentarium te verkiezen valt boven volledig digitale meters: de constante lay-out en de heldere typografie zorgen ervoor dat je je de meters vanuit je ooghoeken kunt aflezen. Het infotainmentscherm heeft een resistief touchscreen, je moet daadwerkelijk op een knop drukken om een functie te bedienen. In modernere auto’s vind je louter capacitieve touchscreens, maar daarmee druk je ook sneller fout en dat leidt af. Eigenlijk is dit systeem veel fijner in de praktijk. Wat ook opvalt aan het infotainment: de DAB+ ontvangst van dit systeem is beter dan gemiddeld, in de ‘dode hoek’ van aquaducten en tunnels blijft de radio langer ontvangen dan ik gewend ben van DAB+ tuners in auto’s. De ergonomie van het interieur is dik op orde, er zijn slechts twee knoppen die niet in het direct zicht of bereik zitten: die van de Lane Departure Warning en de stuurwielverwarming.
Breed inzetbare motor
De HR13DDT is een motorblok dat ook bij andere fabrikanten in dienst is, in zeker 20 zeer uiteenlopende modellen. De X-Trail is een van de grotere modellen waarin deze motor gemonteerd is, maar desondanks weet hij goed raad met het gewicht van 1.560 kilo. De zeventraps DCT speelt een belangrijke rol in de rijeigenschappen, de versnellingen zijn mooi gespatieerd waardoor er voor elke rijsnelheid en elke beladingsgraad een efficiënt motortoerental te kiezen is. In de basis kiest de versnellingsbak een zo laag mogelijk toerental, maar nooit zo laag dat er altijd een terugschakelactie noodzakelijk is om tempo te maken. Het maximale koppel is over een breed toerenbereik voorhanden, vanaf 1.800 tot 3.750 toeren. De elektronica van de versnellingsbak houdt dat toerental (1.800 – 2.000 toeren) zoveel mogelijk aan voor rijden op constante snelheid. In de praktijk zorgt dat voor een laag verbruik (1:14,5 gedurende de test) en een rustig schakelgedrag. De versnellingsbak schakelt snel en zonder voelbare schokken, althans bij een modale rijstijl. Ben je een sportieve bestuurder, dan schroomt de bak niet om snel twee verzetten terug te schakelen en de motor wat meer toeren te laten maken. Wat de motor betreft: als die bij lagere toerentallen aan de bak moet, dan produceert deze een stevige brom die doet denken aan Nissans roemruchte SR20 motor. De combinatie motor-versnellingsbak reageert adequaat op een toenemende belading. Als de X-Trail bepakt en bezakt is kiest de elektronica voor een later schakelmoment waardoor de acceleratie niet lijdt onder het gewicht. Ook schakelt de bak vroeger terug om tempo te houden. Al met al past de aandrijflijn – ondanks zijn bescheiden cilinderinhoud – mooi bij de X-Trail. Ook als je in de zomermaanden met volle bepakking de Alpen doorkruist ben je adequaat gemotoriseerd.