Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross – Bekende naam, nieuwe verschijning

Rijtest Mitsubishi Eclipse Cross – Bekende naam, nieuwe verschijning

8 mei 2018 Uit Door Arnold

Een bekende naam, een compleet nieuwe verschijning en een hele fijne gezinsauto. Dat is in een notedop de Mitsubishi Eclipse Cross. Net als bij de Space Star hergebruikt Mitsubishi een bekende typenaam, ditkeer met het toevoegsel ‘Cross’. Boven de raamlijn is er zeker iets terug te vinden van een coupélijn, maar voor het overige heeft de Eclipse Cross weinig van doen met zijn naamgever. En dat is voor de praktisch ingestelde automobilist alleen maar goed nieuws.

What’s in a name

Even het geheugen opfrissen: onze Mitsubishi Space Star heet elders op de wereld Mirage. Voor de Europese markt was die naam al toegeëigend door het Franse Dassault dat de Mirage straaljager bouwt. Daarom greep Mitsubishi terug op een typenaam uit de eigen geschiedenis. En eerlijk is eerlijk: de Space Star is een ruimtewondertje, net als het oorspronkelijke model. Dat de Eclipse Cross weinig van doen heeft met de Eclipse sportcoupé uit de jaren ’90 moge duidelijk zijn. Mitsubishi heeft echter voor de naam gekozen om de rijdynamiek en styling van de nieuweling.

Non-conformistisch

En eerlijk is eerlijk: de Eclipse Cross is absoluut onderscheidend in het SUV / Crossover segment. En ook binnen het eigen SUV-gamma van Mitsubishi springt de Eclipse Cross eruit. De ASX als no-nonsense variant en de Outlander als ruimtewonder met zeven zitplaatsen. Zoals gezegd is boven de raamlijn inderdaad een coupélijn te ontwaren, die zorgt ervoor dat de achterruit erg schuin komt te liggen en in twee delen is opgedeeld. In combinatie met de achterlichten die tot aan de raamspoiler doorlopen en die de achterruit in twee delen opdelen, is de achterzijde zeker gewaagd getekend. Lekker non-conformistisch en dat mag ook best. Het maakt de auto erg herkenbaar, zeker in het donker, bij ingeschakelde verlichting.

Bigger is better

Mijn eerste kennismaking met de Eclipse Cross is bijna letterlijk nadat ik uit de Subaru XV ben gestapt. Op grond van hun marktpositionering kun je ze als concurrenten beschouwen, maar de Eclipse Cross is in alle dimensies een maatje groter dan de XV. De achterzijde springt ook dan erg in het gezicht, vooral door de breedte en hoogte. Het heeft als praktisch voordeel dat de kofferruimte ontzettend groot en zeer goed toegankelijk is. Vanaf de bestuurdersstoel is de gedeelde achterruit niet opvallend hinderlijk, in de eerste plaats wen je er snel aan, en bovendien heeft Mitsubishi een paar flinke zijspiegels op de Eclipse Cross geschroefd. En uiteraard is de auto voorzien van een achteruitrijcamera met een flinke resolutie. De eerste indruk van de auto is dat hij flink aan de maat is, en met een lengte, breedte, hoogte van 4,40 – 1,80 en 1,68 meter is dat ook zo. De testauto is een First Edition (die voorlopig gewoon in het leveringsprogramma opgenomen blijft), gespoten in Red Diamond Metallic. Een lak die uit meerdere lagen is opgebouwd waardoor er een enorme kleurdiepte en levendigheid ontstaat, een prachtige kleur die de Eclipse Cross erg goed staat.

Ruim, zoals verwacht

Zoals te verwachten is, is het interieur ruim. Je moet wel een heel curieuze lichaamsbouw hebben als je niet goed in de Eclipse Cross kunt zitten. Zeker op de achterbank heb je veel ruimte, de helling van de zitting en rugleuning lenen zich voor lange autoritten. In dat opzicht is de Eclipse Cross een goede kandidaat voor gezinnen die langer dan drie jaar met een auto rijden en met kinderen in de groei. Maxi Cosi’s draag je met gemak naar binnen door de grote deuropening, en tieners die een groeispurt doormaken, komen niet klem te zitten achter de voorstoelen. Vanaf de bestuurdersstoel kijk je uit op bekende Mitsubishi-bedieningselementen. Een slimme vondst is de getrapte middenconsole waardoor de uitstroomroosters en het touchscreen goed binnen bereik zitten. Het infotainmentsysteem is tijdens het rijden te bedienen met een touchpad naast de versnellingshendel. Mitsubishi heeft vier hardbuttons voor de meest gebruikte functies aangebracht waardoor je het blindelings kunt bedienen. Het systeem heeft overigens geen navigatiefunctie, maar heb je Android Auto en koppel je je smartphone via de USB, dan heb je een prettige navi tot je beschikking.

Sterk samenspel: Mivec en Invecs

De Eclipse Cross deelt zijn platform met de Outlander, maar is nadrukkelijk sportiever afgestemd. De afstemming van vering, demping en besturing zullen in de smaak vallen bij een breed publiek, ook degenen die wel van een potje sturen houden. Ten tijde van de test stond de auto op winterbanden, waardoor het stuurgedrag iets vertekent. In elk geval kan ik met zekerheid zeggen dat de Eclipse Cross en bijzonder fijn rijdende auto is. Het onderstel is – naar goede Mistubishi traditie – zeer solide en laat weinig geluiden door. De motor verdient een bijzondere vermelding, de splinternieuwe 1.5 Mivec turbomotor is een prachtig stuk techniek. De motor levert kracht over een heel breed toerenbereik en is stil en trillingsarm. In de lage toeren is de motor nagenoeg onhoorbaar, en bij hogere toerentallen geeft de motor een mooie brom. Overigens is deze motor voorlopig de enig leverbare motorisering. Standaard wordt hij gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, in de testauto was hij gekoppeld aan de Invecs III CVT met acht geprogrammeerde verzetten. Met de flippers achter het stuur kun je zelf schakelen, maar zoals bij elke goede automaat, heb ik die amper gebruikt.

Vlotter dan je denkt

Een erg fijne transmissie, want wil je rustig rijden, dan houd de transmissie het toerental laag. Zodra je (iets) meer vermogen wilt, dan schakelt de bak niet meteen terug, maar benut het soepele motorkarakter om tempo te maken. Ga je wat sportiever rijden, dan zul je je verbazen over het gemak waarmee de 163 pk sterke motor de auto in beweging zet. De bak maakt dan wel schakelstappen, maar die vloeien naadloos in elkaar over – het grote voordeel van een CVT. Even tempo maken op de snelweg (bijvoorbeeld bij het invoegen of inhalen) resulteert er snel in dat je riant boven de maximale snelheid uitkomt. Ik heb me erover verbaasd hoe rap deze auto snelheid maakt. Gelukkig is de First Edition voorzien van een head-up display dat je continu opmerkzaam maakt op de rijsnelheid.

Sterke nieuwkomer

De Eclipse Cross is een auto die werkelijk iets toe te voegen heeft aan het SUV / Crossover segment. Zijn USP is zijn styling, maar daaronder gaat een opmerkelijk moderne, fijne en vooral praktische auto schuil. Hij maakt de S en de U in SUV zeker waar. De Eclipse Cross is erg ruim en biedt puike rijeigenschappen, zeker op de lange afstand is het een zeer aangename reisgenoot. De combinatie van motor en transmissie is erg geslaagd, de CVT is zijn meerprijs zeker waard. Ga je het motorvermogen benutten, dan zie je dat wel terug in het verbruik, wil je op een gemiddeld verbruik van 1:13-14 uitkomen, gebruik dan de ECO-modus. Ben je serieus op zoek naar een auto in dit segment, ga dan zeker bij de Mitsubishi dealer langs.

14 artikel(en) « van 14 »