Rijtest Mazda MX-30 R-EV
14 februari 2024Welke rijmodus werkt het best?
Je kunt de R-EV ook in de Normal-modus schakelen, de MX-30 rijdt dan als een echte hybride en verbruikt de accu tot 50% state of charge, en dat percentage wordt ook in stand gehouden. Dat betekent dat de rotatiemotor wat vaker aanspringt, maar er staat tegenover dat je nog een flink EV-berijk hebt om je eindbestemming te halen. Deze rijmodus is vooral geschikt als je de laatste kilometers door bewoond gebied in EV-modus wilt rijden. Deze modus is erg aan te raden als je niet veel snelwegkilometers maakt, maar veel over N-wegen en verbindingsroutes rijdt. Dan de Charge-modus: deze is uniek voor de R-EV, het is een hybride-modus waarbij je de gewenste laadstatus kunt instellen, in stappen van 10 procent. Als je vaak dezelfde routes / ritten rijdt, dan loont het de moeite om dit eens uit te dokteren. In mijn geval bleek een SOC van 30% de ideale maat. Gedurende de testweek heb ik de MX-30 slechts drie keer opgeladen, en alle tussenliggende 1.000 kilometers als reguliere (niet plug-in) hybride gereden. Ik heb de verhouding tussen de verschillende wegen bijgehouden, en die kwam uit op een derde binnenwegen, een derde N-wegen en een derde snelwegen. Met drie keer opladen en één keer tussentijds tanken was het testverbruik lag op 15,3 kilometer per liter. En dat is aanzienlijk gunstiger dan de opgave uit de Mazda-brochure. Na het aftanken lag mijn actieradius dan ook ruim boven de 700 kilometer.
Plenty of fun
De vergelijking met de RX-en van weleer ligt voor de hand, maar zoals eerder gezegd is de MX-30 R-EV geen sportauto. Daarvoor is hij te zwaar en met een begrensde topsnelheid van 140 km/u is het ook geen autobahnbrenner. Je moet hem zien als een praktische tegenvoeter van de de MX-5: vast dak, een bruikbare achterbank en een ruime kofferruimte. Uiteraard heeft de MX-30 wel een sportief randje: het is een Mazda tenslotte, de besturing is licht en precies. Bovendien reageert de aandrijflijn behoorlijk vlot en direct op het gaspedaal. De elektromotor zet de volle 170 pk meteen in als je daar om vraagt, en in hybride-modus blijkt de 8C rotatiemotor goed bij de les te zijn. Let wel: alles is drive by wire maar desalniettemin is de R-EV een aansprekende auto op landweggetjes. Een sprinter is het niet, maar hij is wel lekker vlot. En hij zal nooit rare dingen met je doen, de reserves in het onderstel (en de rijhulpsystemen) hebben een enorme overhead als het op veiligheid aankomt. De eerste beperking die je tegenkomt als je wat enthousiaster gaat rijden is de grip van het buitenste voorwiel als (te) vlot een bocht aansnijdt, de MX-30 begint dan te schuiven over zijn voorwielen. Dat is puur het gewicht van de auto dat hem dan parten speelt.
Kern van de zaak: vooral een leuke auto
Een weekje rijden op je eigen vierkante kilometers geeft een goede indruk van wat de MX-30 R-EV kan. In de eerste plaats verdient Mazda lof voor het doorontwikkelen van motortechnieken waar andere merken mee stoppen, of al lang mee gestopt zijn. Daarbij doel ik ook op de zes-in-lijn motoren die in de CX-serie leverbaar zijn. De emissie-eisen anno nu zijn vele, vele malen strikter dan op het moment dat de RX-8 uit productie ging, dat Mazda de 8C rotatiemotor laat voldoen aan de Euro 6d emissierichtlijn is een prestatie van jewelste, laten we dat vooropstellen. Dat de rotatiemotor de wielen niet rechtstreeks aandrijft, is een logisch gevolg daarvan. Hybridisering is een must om een verbrandingsmotor te laten overleven, en Mazda heeft daar slim gebruik van gemaakt. De heersende gedachte dat een nieuwe, of afwijkende techniek ook per definitie beter is, gaat ten dele op voor de R-EV. Hij is niet per sé zuiniger, maar als je ‘m slim benadert, kun je keurige verbruikscijfers halen. En daarvoor hoef je echt niet als een zondagsrijder te rijden. Het grote voordeel van een rotatiemotor is dat hij compact en krachtig is, en je hebt – zij het op de achtergrond – wel een kenmerkende sound. In het geval van de MX -30 maakt de rotatiemotor van een leuke EV een nog leukere, en nog eigenzinniger PHEV. Heb je de mogelijkheid om het emotionele aspect van autorijden boven het rationele aspect te laten gelden: kies dan rotationeel. Vooral omdat het leuk is.