
Rijtest Mazda 6e Takumi Plus
13 oktober 2025Praktischer dan een SUV
Zoals gezegd is de 6e een forse auto, desondanks is de overzichtelijkheid van de carrosserie goed. Mooie grote spiegels, grote zijramen en een goed overzicht over de neus van de auto zijn dingen die anno 2025 niet meer vanzelfsprekend zijn in nieuwe auto’s. Het is een bijkomend voordeel van het feit dat dit een liftback is en geen SUV. In één aspect is de overzichtelijkheid wat minder: de breedte. Dat merk je in smalle straten en bij het inparkeren. Gelukkig is er standaard een hele goede 360 camera aanwezig, die met een simpele knopdruk op het stuur op te roepen is. Het formaat van de 6e is ook terug te zien in het interieur, de ruimte voor- en achterin is fenomenaal. De auto beschikt over uitstekende stoelen die veel instelmogelijkheden en daarmee ook veel comfort bieden. Het feit dat de voorstoelen standaard geventileerd zijn is noemenswaardig. De achterpassagiers hebben ruimte te over, de beenruimte is dik in orde – al kun je je voeten niet onder de voorstoelen schuiven. Op de middenconsole zit een paneel waarmee de achterste inzittenden de climate control kunnen bedienen, het zonnescherm kunnen sluiten (in de Takumi Plus) en de bijrijdersstoel kunnen verschuiven.
Ruimte voor verbetering
Wat het rijden betreft zijn er goede en minder goede punten. Laat ik met het positieve beginnen: het rijcomfort. De Mazda 6e is ontzettend stil, zelfs voor een EV. In elke andere EV die ik gereden heb was er geluid hoorbaar van de aandrijflijn. De 6e heeft een compleet stille aandrijflijn, bij geen enkele snelheid hoor je het kenmerkende geluid van een elektromotor. Daarnaast is het veercomfort opvallend goed, de auto gaat soepel over drempels en het onderstel slikt oneffenheden in het wegdek goed op. Deze beide aspecten plus de interieurruimte (zowel voor passagiers als bagage) maken de Mazda 6e tot een heerlijke, comfortabele reisauto. Bekijk je de 6e vanuit het perspectief van een Mazda-fan, dan kijk je ook naar de wegligging en het stuurgevoel. En juist op die punten laat deze Mazda te wensen over. De besturing is licht, indirect en geeft nauwelijks feedback. Je hebt relatief veel stuurinput nodig om kleine bewegingen te maken. Daarbij komt dat de rechtuitstabiliteit niet des Mazda’s is – de 6e is gevoelig voor zijwind en glooiïngen in het wegdek. Op de snelweg zit je dan ook continu stuurcorrecties te maken terwijl je rechtuit rijdt. Als Mazda de uitlijning eens grondig onder de loep zou nemen, dan zou de auto al een stuk beter rijden.
Hopen op een snelle update
De adaptieve cruise control en lane assist helpen niet om dit te verhelpen, gedurende de testweek schakelde de adaptieve cruise control telkens uit, zonder waarschuwing en zonder duidelijke reden. Dit is storend als je op de snelweg rijdt en de weg loopt niet rechtuit. De cruise control lijkt telkens het zicht op de omgeving kwijt te raken en laat het stuur ‘los’ waardoor je zelf snel de auto op koers moet houden. Doe je dit niet, dan grijpt de lane departure warning in omdat die kennelijk nog wel zicht heeft op de wegbelijning. Het lijkt vooral een softwarematig probleem, en een oplossing is eenvoudig te implementeren via een over-the-air update. Maar dan moet die oplossing er wel zijn…
Aantrekkelijke aanbieding, zeker de instapversie
Dat Mazda-fans enige moeite hebben met de 6e is begrijpelijk, zeker als je het rijgedrag onder de loep neemt. Maar goed, de kachel moet roken bij Mazda en daarvoor moeten er auto’s over de toonbank gaan. Als je naar de rationele kwaliteiten kijkt, zoals prijs, uitrusting en praktische capaciteiten, dan weet de Mazda 6e zeker potten te breken. Hij laat zien dat een traditionele carrosserievorm nog altijd beter is dan een SUV: meer interieurruimte, meer bagageruimte, betere overzichtelijkheid en… een betere aerodynamica. Zeker voor een elektrische auto een belangrijk aspect. Met een gemiddeld verbruik van 16,5 kWh per 100 kilometer heeft deze nieuwe Mazda een keurig energieverbruik. Zeker als je het afzet tegen zijn praktische eigenschappen. Daarmee kan de Mazda 6e veel nieuwe klanten aan zich binden, en dat is ook wat waard. De beste keuze is overigens de Standard Range omdat deze een modernere batterijtechniek heeft. De LFP accu van 68,8 kWh kan sneller laden dan de 80 kWh Li-Ion accu, het maximale laadvermogen van de Standard Range is 165 kW, tegenover 80 kW voor de Long Range. De grote vraag is of je twee mille extra wilt betalen voor de Takumi Plus met zijn fraaie interieur. Wel, zoals gezegd is de Mazda 6e een puike gezinsauto, en als je ‘m echt als zodanig wilt gebruiken dan is de Takumi met zijn standaard lederen interieur een stuk praktischer. Suède is mooi, maar ook lastig mooi te houden.