Rijtest Lexus UX300h

Rijtest Lexus UX300h

29 augustus 2024 Uit Door Arnold

Zuiniger dan in de brochure

De testweek begint op een zeer warme dag, waarop de boterhammetjes voor onderweg als tosti’s uit het broodtrommeltje kwamen. Tot mijn grote vreugde is de F Sport voorzien van stoelventilatie en de laagste stand hiervan blijkt voldoende om lijf en leden aangenaam koel te houden. Het interieur van de F Sport is volledig zwart, op een enkel rood stikseltje na. Een lichtere kleur (Ash White) is ook leverbaar. Onderweg tikt de thermometer de 35 graden aan, maar de climate control en stoelventilatie zijn dermate effectief dat ik bij thuiskomst met koude knieën uitstap. Daar heeft de UX zijn eerste punten te pakken. Vanwege de vakantieperiode was het erg rustig op de weg, over de gehele rit naar huis kon de cruise control op 110 km/u en dat resulteert in een verbruik van 5 liter per 100 kilometer. Volgens de brochure ligt het gecombineerde verbruik van de AWD-uitvoeringen 0,5 liter per 100 kilometer hoger dan de FWD versies (5,3 tegen 4,8), maar in de eerste rit blijft de UX AWD daar mooi onder.

Adaptieve dempers zijn elke euro waard

Het is echter niet het verbruik dat na de eerste rit het meeste opvalt, maar het rijgedrag. De F Sport Line is ontzettend comfortabel en de rit was behoorlijk ontspannend. Dit alles komt op het conto van de Adaptive Variable Suspension, de actieve schokdempers beperken de carrosseriebewegingen waardoor de UX nauwelijks deint maar wel heel comfortabel inveert. En in bochten houden de dempers de carrosserie heel vlak. Je merkt de werking van het systeem het best als je op een route rijdt met veel verkeersdrempels – de UX gaat heerlijk soepel over elke hindernis. Zet je de rijmodus in een sportieve stand (de F Sport Line heeft een extra S+ modus), dan merk je dat de schokdempers zich aanspannen ten faveure van grip, wegligging en voertuigcontrole. Het comfortabele randje verdwijnt en de UX schiet op bochten af als een kat die een laserpen volgt. De stuurbekrachtiging zwakt af voor een steviger gevoel – de stuurratio verandert overigens niet – en de gaspedaalrespons is veel alerter. In deze rijmodus wordt de UX gretig en toont het e-Four systeem zijn voordeel.

Extra veiligheid, extra dynamiek met All Wheel Drive

Voor de recente modelupdate had de elektromotor in de achteras 13 pk, daarmee kon de UX prima uit de voeten op gladde ondergrond en op onverhard wegdek. De elektrische vierwielaandrijving was daarmee vooral bedoeld om je in lastige situaties veilig op de weg te houden. Nu deze motor een vermogen van 41 pk levert en een koppel van 84 Nm is de situatie anders. Ook bij het rijden op hogere snelheden doet de achterste elektromotor een duit in het zakje. Een flinke duit zelfs als je op bochtige wegen rijdt. De werking en het effect van de e-Four is goed te merken zodra je een bocht uitaccelereert. Zodra je het stuur richting de middenstand beweegt gaat de achteras meer meewerken om snelheid op te bouwen. Hiervoor hoef je overigens niet heel snel of volgas te rijden. Zodra je een beetje begint te spelen pikt de onderstelelektronica je gemoedstoestand op (zeker in S of S+) en gaat de e-Four meespelen. Het ontbreekt de achterste elektromotor aan vermogen om de UX ook maar enigszins onderstuurd te maken – de aandrijving op de vooras kan dat ruimschoots corrigeren – maar de 41 pk zijn voldoende om de gehele rijdynamiek van de UX te transformeren tot een hele leuke stuurmansauto.

Een hot hatch is het niet, maar dat komt ook omdat de UX volgens Lexus een compacte SUV is. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Elke keer dat ik een UX rijd krijg ik het gevoel in een hatchback te rijden. Omdat de F Sport Line en Design beide meegespoten wielkastranden hebben verdwijnt de SUV-uitstraling die de overige UX’en wel hebben. Ook heeft de UX geen overmatige grote bodemspeling en zithoogte. Ergo: voor Carnold is de UX een hatchback. Dat het geen hot hatch is, heeft te maken met het totale vermogen. De echt rappe hatchbacks zitten al gauw op 300 pk, deze UX op 200 pk. Maar zoals gezegd: gevoelsmatig is het systeemvermogen minimaal 225 pk. De Lexus UX is sinds zijn introductie al een heel fijne auto, na deze update is het een van de fijnste auto’s in dit marktsegment. Na de introductie van de LBX is Lexus de UX niet vergeten, zoals andere merken oudere modellen laten verpieteren tot een overjarige auto die je alleen met fiks voordeel zou moeten kopen. De Lexus UX is na de update een auto die het waard is om even voor door te sparen. Dat geldt zeker voor de F Sport Line en al helemaal voor de e-Four vierwielaandrijving.

18 artikel(en) « van 18 »

 

 

Pagina's: 1 2