Rijtest Lexus RX 450h+
17 december 2023Comfort van een LS, verbruik van een UX?
De 309 pk van de RX 450h+ is overigens ook ruim voldoende, als het snel moet komt de RX er heel vlot mee uit de startblokken, maar het grote voordeel van deze motorisering is het rijcomfort en verbruik. De RX is eerst en vooral een comfortabele auto, en laat je dat op je gemoed inwerken, dan wordt je beloond met heel mooie verbruikscijfers. Net als de NX is ook de plug-in RX heel zuinig als je ‘m niet oplaadt, tijdens de test haalde de RX 450h+ een verbruik van 6 – 6,5 liter per 100 kilometer in hybride modus. Op een volle acculading was het EV-bereik rond de 70 kilometer. Zoals je mag verwachten is de RX in EV modus fluisterstil, het rijcomfort is dan ongeëvenaard. Echter, je voelt niets van de overgang tussen elektromotor en benzinemotor. Soms rijd je al minutenlang op de benzinemotor zonder dat je het in de gaten hebt. Uiteraard hoor je de motor wel als je flink gas geeft, maar dan nog is het geluid niet storend. Toegegeven, een V8 en V6 klinken beter, maar die halen nooit 1 op 17 in combinatie met het rijcomfort dat de RX biedt.
Ruimte te over
Het moge duidelijk zijn dat de nieuwe Lexus RX een hele fijne auto is om zelf te rijden, maar hoe is het om als passagier mee te reizen? Het zal niemand verbazen dat de passagiersstoel en de achterbank ook prima plekken zijn voor een lange reis. De passagiersstoel is net als de bestuurdersstoel tienvoudig verstelbaar en heeft eveneens drie geheugenposities. De achterbank is zeer riant gedimensioneerd: een diepe zitting met een aangename helling, en een rugleuning die meervoudig instelbaar is. Of je nu in een LS of RX gechauffeurd wordt, je zit in beide auto’s zeer riant achterin. Een belangrijk verschil is dat de President Line van de RX geen relaxfauteuil heeft, zoals in een LS President Line. Wel kan de passagier rechts achterin de voorstoel naar believen verschuiven, met behulp van twee knoppen in de zijkant van de voorstoel. De passagiers achterin beschikken (uiteraard) over een eigen bedieningspaneel voor de verwarming, hebben stoelverwarming en -ventilatie. Zoals je mag verwachten is de ruimte achterin geweldig, beter dan dit wordt het niet.
Ook de kofferruimte is riant, je verwacht niet anders van een auto als deze, maar opvallend genoeg zijn er in de brochure of op de website geen exacte cijfers te vinden over het laadvolume. Mocht je een vrachtje vanaf de bouwmarkt te vervoeren hebben, dan kun je de rugleuningen van de achterbank elektrisch neerklappen. Links achterin de kofferruimte zijn daarvoor twee knoppen opgenomen. Net als in de Prius wordt de laadkabel in een handige dichtritsbare mand meegenomen. Onder de kofferbakvloer is nog ruimte voor klein grut, maar deze ruimte zul je weinig gebruiken, aangezien de kofferbak immens is.
De fijnste testauto ooit?
Voorafgaand aan de testweek had ik geen concreet beeld bij de Lexus RX, omdat ik nog niet eerder in deze modelserie had gereden. Ik had een soort NX extra large verwacht, maar de RX bleek al heel snel een wezenlijk andere auto te zijn. Die meer op de comfortabele toer gaat, en nog luxer aanvoelt. Mijn referentiekader, en wellicht ook mijn ijkpunt van het merk Lexus is nog altijd de Lexus LS. En dan met name de eerste modelgeneraties. De nieuwe Lexus RX is een auto die helemaal in de pas loopt met de zaken die ik persoonlijk zo waardeer aan de LS: Stil, ontzettend comfortabel en een auto waarin je ontspant zodra je instapt. Ik heb genoten van elke meter dat ik in de RX gereden heb, het is een auto waar je na het uitstappen meer uitgerust bent dan je er bent ingestapt. Bij de NX was de vele techniek aan boord wel eens teveel van het goede, maar in de RX heeft dezelfde techniek dat effect niet. Uiterlijk is het inderdaad een NX extra large, innerlijk is het een LS SUV. Het is een auto die een blijvende indruk bij me heeft achtergelaten, zeker door het Mark Levinson audiosysteem. Een van de fijnste auto’s, zo niet: de fijnste, die ik ooit heb getest.