
Rijtest Kia EV3
7 mei 2025Zeer ruim interieur
En dat is terug te zien in het interieur: de EV3 is voor zijn formaat ontzettend ruim van binnen. De zijdelingse ruimte voor de voorste inzittenden is enorm, terwijl de passagiers achterin een grote beenruimte hebben. Dankzij de lichte interieurkleuren heeft de GT Plus Line een ‘huiselijk’ interieur. Met name de toepassing van een textiel op het dashboard – uit gerecycled materiaal – draagt hieraan bij.
Een mooi detail, dat zowel praktisch als eigenzinnig is, is de plaatsing van de knoppen voor de stoelverwarming- en ventilatie in de portieren. Deze zijn verticaal geplaatst, net voor de deurgreep. Deze positie is ongebruikelijk, maar in de praktijk blijkt dit ergonomisch te kloppen. Je legt je hand op de rand en drukt de knoppen met je duim in, je kunt de knoppen op de tast bedienen zonder je ogen van de weg te halen. Een mooie vondst.
In het interieur is nog een klein verschil, afhankelijk van de uitvoering, namelijk de middenarmsteun. Bij de lagere uitrustingsniveaus monteert Kia een middenarmsteun met opbergvak, bij de hogere uitrustingsniveaus wordt dit vervangen door een uitschuifbaar plateau waarop een laptop geplaatst kan worden.
Een warmtepomp: een goed idee
Dat de EV3 zo’n verkoopsucces is, mag geen wonder heten. Op basis van het voorgaande kan de EV3 zichzelf verkopen zonder een meter buiten de showroom te rijden. Hij ziet er goed uit, is praktisch en goed uitgerust – kwaliteiten die er toe doen. We weten inmiddels ook dat ‘ie goed rijdt, erg stil en heerlijk comfortabel. Ook daarin onderscheidt de Kia EV3 zich van de concurrentie. Maar het is niet allemaal hosanna, er zijn twee kritiekpunten die eenvoudig opgelost kunnen worden. Het verbruik van de EV3 ligt namelijk aan de hoge kant, gedurende de testweek lag het gemiddelde op 19 kilowattuur per 100 kilometer. Dat is met een kalme rijstijl en het rijden over snelwegen en binnenwegen. Tijdens de zuinigheidsrit haalde de EV3 een verbruik van 16,5 kWh per 100 kilometer. Een tweede punt van kritiek is het ontbreken van een warmtepomp. Die is wel leverbaar, maar niet in Nederland. Kia Nederland stelt dat een warmtepomp de prijs met gemiddeld € 1.000 verhoogt terwijl deze alleen voor de batterijconditionering gebruikt wordt. Dat is echter slechts ten dele waar, want ook voor de interieurverwarming komt een warmtepomp goed van pas, en hij is veel efficiënter dan een elektrische verwarming. Als je kijkt naar de efficiëncy in de zin van elektriciteitsverbruik, dan heb je die meerprijs van duizend euro in ruim een jaar terugverdiend. En bovendien daalt het gemiddelde energieverbuik er ook weer mee. Het is te hopen dat Kia Nederland de EV3 alsnog met warmtepomp gaat leveren, al was het maar als optie.
Als je puur op de brochurecijfers afgaat, dan is het wel duidelijk waarom de EV3 in de belangstelling staat. Maar als je er mee gaat rijden overtuigt hij nog meer, het is duidelijk een EV van een nieuwe generatie: nog stiller en erg comfortabel. Kia is er in geslaagd om een onderstelafstemming te ontwikkelen die het hogere gewicht van een EV niet maskeert, maar gebruikt voor comfort. Zeker, de EV3 gaat vlot door de bocht en ligt stevig op de weg, maar hij is ook de meest comfortabele EV die ik ooit gereden heb. De geteste uitvoering is bovendien erg luxe, maar je hoeft voor het zitcomfort en goede uitrusting niet extra in de buidel te tasten. De standaardversie is ook al goed uitgerust en hij rijdt net zo goed. De Kia EV3 Plus is wat mij betreft de go to auto: die versie heeft alle fijne zaken die het rijden aangenaam maken. Met de 58,3 kWh accu kost deze € 38.695, met 81,4 kWh accu is dat € 43.195. Klik hier voor het volledige overzicht van prijzen en uitrusting.