Rijtest Kia EV3

Rijtest Kia EV3

7 mei 2025 Uit Door Arnold

Als er een autofabrikant is die weet hoe je een succesvol model moet ontwikkelen, dan is het Kia wel. De Kia EV3 is het zoveelste succesnummer van de zuid-Koreaanse fabrikant, na de EV6 en EV9. De Nederlandse Kia-dealers konden de orders voor de EV3 al vastleggen lang voordat de auto in de showroom stond. Met als gevolg dat iedere EV3 die vanaf het transportschip reed, al verkocht was. Daags nadat de EV3 bij de dealer kwam reden er al tientallen exemplaren op de Nederlandse weg rond. Wat maakt de EV3 zo succesvol? Hij is niet perfect, maar hij komt wel dicht in de buurt van de titel ‘Ideale auto’.

 

Aan het begin van de testweek, begin april, is de EV3 nog maar een paar maanden op de markt. Desondanks is het model al in groten getale te zien op de weg. Rondom Amsterdam rijden er veel rond als taxi en een fors aantal zal ongetwijfeld als leaseauto ingezet worden, maar wat het meest opvalt is het feit dat veel EV3’s door particulieren gekocht zijn. Rondom mijn woonplaats kom ik regelmatig een handvol EV3’s tegen die in particulier bezit zijn. De auto’s die ik normaalgesproken test zijn vaak een bijzonderheid omdat ze nog maar net in de showroom staan, maar in het geval van de EV3 gaat die vlieger niet op. Het enige dat ‘mijn’ EV3 bijzonder maakt is de Aventurine Green lak en het feit dat het een GT Plus Line is – het topmodel.

Twee accu’s, één motorvariant

Dat de EV3 op voorhand zo goed verkocht is, is goed te verklaren door twee zaken: Kia’s reputatie als EV-bouwer en zijn goede specificaties. Kia heeft het ontwikkelen van EV’s heel goed in de vingers, getuige de EV6 en 9, en de EV3 zet die trend voort. Om te beginnen is de actieradius al vanaf de goedkoopste versie dik in orde: 436 kilometer voor de EV3 Air met 58,3 kWh accu die voor € 36.995 in de prijslijst staat. Nu is 37 mille een boel geld, maar Kia zet daar ook een puike auto tegenover. LED-koplampen, Highway Drive Assist, gescheiden climate control, het 29 inch instrumentarium, Kia connect met navigatie, het zit er allemaal op. De grotere 81,4 kWh accu heeft een meerprijs van € 4.500. De geteste auto is een GT Plus Line die voor € 49.195 in de prijslijst staat. Deze versie heeft zaken zoals een parkeerassistent met afstandsbediening (waarbij je de auto met de afstandsbediening in- en uit een parkeervak kunt rijden), relaxstoelen met ventilatie, een around view monitor en een head-up display. Kia levert maar één aandrijflijn in de EV3, een 150 kilowatt sterke voorwielaandrijving.

Nog stiller, erg comfortabel

De vraag is: welke opties zijn het bijbetalen waard en bovenal: hoe rijdt de EV3? Wel, de EV3 toont zijn ware aard al na enkele meters rijden. Zelfs als je elektrische auto’s gewend bent springt er van meet af aan één punt uit: hij is vreselijk stil. En hij is erg comfortabel. Meer dan in andere EV’s, zelfs die van Kia, voelt de EV3 als een auto van een nieuwe generatie. Kia is er in geslaagd om een EV nog stiller en veel comfortabeler te maken. Zelfs op de grotere 19 inch velgen is de auto overtuigend comfy. Het is een heerlijke cocon die je lekker isoleert van de buitenwereld, zonder dat je de feeling met het verkeer of het overzicht over de auto verliest. De GT Plus Line heeft bovendien een licht interieur met comfortstoelen die een extra dimensie aan het luxegevoel geven. Tijdens de eerste kilometers kreeg ik het gevoel in een bijzondere en bijzonder luxe auto te rijden, maar zoals gezegd: de EV3 rijdt al bij bosjes rond.

Puike LED-koplampen

Van de Kia EV-reeks is de EV6 intussen de odd one out als het om design gaat. De EV9 en EV3 zijn overduidelijk familie, en ook de aangekondigde EV2 en EV4 volgen dezelfde designtaal. Binnen de EV3-reeks zijn er overigens detailverschillen in het design, afhankelijk van de versie. De standaardmodellen hebben andere bumpers en verlichting dan de GT Line (en Plus Line) modellen. De GT-versies krijgen LED-projector koplampen met 12 elementen en de achterlichten hebben een kleine uitloper in de rand onder de achterruit. De EV3 is een auto die een breed koperspubliek moet aanspreken, en daarom heeft Kia de scherpe, uitgesproken randjes van het design wat afgezwakt. Zeker als je ‘m vergelijkt met de EV4, die heeft een meer uitgesproken design. De EV3 heeft een echt two box ontwerp met een kort neusje waardoor je een fors passagierscompartiment overhoudt.

Pagina's: 1 2