Rijtest Ioniq 5 Project 45

Rijtest Ioniq 5 Project 45

30 oktober 2021 Uit Door Arnold

Vermogensverdeling

De testauto is een Project 45 uitvoering, deze limited edition was voorbehouden aan kopers die intekenden bij de officiële onthulling van de Ioniq 5. De uitrusting komt overeen met de Lounge-uitvoering en is als extra ook voorzien van een dak met zonnecellen. Dit is als optie op alle 5’s leverbaar. Het aanbod van de Ioniq 5 is behoorlijk overzichtelijk. Er zijn vier uitrustingsniveaus: Style, Connect, Connect + en Lounge. Die zijn leverbaar in combinatie met alle accuvermogens en alle aandrijflijnen. Maar de accuvermogens en aandrijflijnen zijn niet onderling verwisselbaar. De instapversie heeft een 58 kWh accu en een 125 kW motor, die is achterwielaangedreven. Kies je voor het grootste accupakket van 73 kWh, dan wordt het motorvermogen verhoogd tot 160 kW. Tot slot is er nog de vierwielaangedreven versie die ook een motor op de vooras heeft. Deze heeft een totaal vermogen van 225 kW en een koppel van 605 (!) Newtonmeter. De beide achterwielaandrijvers hebben 350 Nm koppel, nog steeds geen reden om te klagen. De specificaties van de verschillende uitrustingsniveaus vind je in de online brochure, samen met de prijzen. Het opgegeven verbuikscijfer en het rijbereik uit deze brochure is – in het geval van de testauto – erg realistisch. Het opgegeven verbruik van 19 kWh per 100 kilometer was ook exact het testverbruik: voor de Project 45 (in feite een Lounge-uitvoering) met dubbele motor en 73 kWh accu wordt een range van 430 kilometer opgegeven. Dat haalde hij dan ook probleemloos. Je mag er gerust van uitgaan dat ook de andere versies zonder moeite hun brochure-actieradius halen. Is de range je belangrijkste aankoopargument? Dan is de 73kWh accu met louter achterwielaandrijving de beste keuze, op 19 inch velgen haalt deze 480 kilometer.

Is sneller laden nog nodig?

Het grootste pluspunt van de Ioniq 5 is de gigantische laadsnelheid, er is simpelweg geen andere EV (anders dan zustermodel Kia EV6) die zo ontzettend snel laadt. Het 800 Volt boordnet van de elektrische aandrijving vind je alleen bij een paar Duitse fabrikanten op modellen die evenveel kosten als een vakantiewoning. Het 800 Volt accupakket laat enorme laadvermogens toe: aan een 350 kW lader laadt de Ioniq 5 binnen 20 minuten op tot 80% state of charge. Maar ook boven die laadstatus blijft de 5 met hoge vermogens laden. Op dat punt streeft hij de Dure Duitsers lachend voorbij. In de praktijk betekent dit dat je Nederland zonder moeite van noord naar zuid en vice versa kunt doorkruisen zonder dat je onderweg urenlang aan de laadpaal staat. Sterker nog, een kop koffie, broodje en toiletbezoek langs de weg vergen minder tijd dan 250 kilometer bijladen. De laadtijd is geen beletsel meer voor veelrijders, maar het moet gezegd: de laadfaciliteiten in Nederland beginnen achter te lopen op de snelheid waarmee de EV opmars maakt. Tijdens de testweek waren de laadpunten van Fastned de grootste ergernis sinds lange tijd: het opgegeven laadvermogen wordt lang niet altijd gehaald en ook de communicatie met de auto haperde vaak. En dat lag niet aan de Ioniq.

Royaal vermogen

Het rijden met 305 pk en 605 Newtonmeter aan koppel is een royaal genoegen, de tussenacceleraties zijn ronduit indrukwekkend. Gelukkig is het motorvermogen goed controleerbaar met de rechtervoet, verwacht dus niet dat de Ioniq 5 bij elke teenbeweging een grote sprong voorwaarts doet. De 5 heeft drie rijmodi waarvan alleen de Sportmodus leidt tot hevige sprintreacties. Door de bank genomen is de Ioniq 5 een heerlijke cruiser, door de grote rust aan boord ga je automatisch kalm rijden. De besturing is licht en direct, de vering is soepel. Het relatief hoge wagengewicht voel je tijdens het rijden eigenlijk niet. Alleen bij hoge drempels in woonwijken merk je dat de achteras een grote massa moet afdempen, na de rebound veert de Ioniq 5 nog even lichtjes na. De 5 is meer comfortabel dan sportief geveerd, iets dat goed past bij het gezinsvriendelijke karakter van de auto. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de 5 met de standaard 170 pk (58 kWh accu) meer dan adequaat gemotoriseerd is. Het extra vermogen van 217 met de 73 kWh accu is mooi meegenomen, maar het koppel blijft gelijk met 350 Nm. Het vermogen van de vierwielaandrijver is geweldig leuk, maar de 605 Nm hebben weinig moeite om het profiel op de 255/45R20 banden snel te reduceren tot het wettelijke minimum. Een setje Michelin Pilot Sport EV banden kost momenteel € 1.600, dat tikt flink aan. Kies je voor een achterwielaangedreven versie, dan kun je de wielen nog eens wisselen tussen de voor- en achteras.

Wie können die das schaffen?’ mompelde een belangrijke Duitse autobaas ooit toen hij de nieuwe i30 bekeek. Die vraag zullen meerdere autofabrikanten zich opnieuw gesteld hebben bij het zien van de Ioniq 5. Een 800 volt accu, razendsnelle laadtijden, een prachtig design en een zeer hoge bouwkwaliteit. What’s not to like? Als je op rationele gronden een EV moet kiezen, dan kun je niet om de Ioniq 5 heen. Dat geldt ook voor het emotionele aspect: het is een prachtige auto geworden die geweldig rijdt. De Connect+ met achterwielaandrijving (€ 53.500) is de Ioniq 5 die je moet hebben. De kleur mag je zelf uitzoeken, maar het is wel jammer dat ‘ie nog niet in het rood leverbaar is.

23 artikel(en) « van 23 »

 

 

 

 

 

 

Pagina's: 1 2 3