Rijtest Ioniq 5 Project 45
30 oktober 2021De Ioniq 5, nog maar net op de markt en nu al door alles en iedereen de hemel ingeprezen. Hyundai maakte met de Kona Electric de EV bereikbaar voor de grote massa, en met de Ioniq 5 maakt het merk een grote sprong voorwaarts. Sterker nog: de Ioniq 5 passeert de top in de markt.
De 5, zoals de typenaam luidt, is het eerste model van IONIQ (officieel met hoofdletters geschreven), dat vanaf nu als separate productlijn aangeboden wordt. Verwar ‘m dus niet met de Hyundai Ioniq die als op zichzelf staand model onder de Hyundai merknaam verkocht wordt. Desalniettemin is de Ioniq 5 niet ontdaan van alle verwijzingen naar Hyundai, het merkembleem is opvallend aanwezig op de motorkap. Het design van de 5 vindt zijn oorsprong in Hyundai’s allereerste automodel, de Pony die in 1975 geïntroduceerd werd. In september 2019 onthulde Hyundai de 45 EV Concept, dat sterk geïnspireerd was door de Pony. En de uiteindelijke productieversie is heel erg dicht bij de conceptcar gebleven, een gedurfde zet van Hyundai, en de uitwerking liegt er niet om. Nog nooit had ik onderweg zoveel bekijks en aanspraak, regelmatig stonden er mensen door de portierramen te gluren als de auto in mijn woonplaats aan de laadpaal stond. Ook onderweg, vooral bij laadpunten, was de belangstelling enorm. En de reacties waren louter positief. Maar als je liever onopvallend rijdt, dan is de Ioniq 5 niet jouw auto. Althans, voorlopig niet. Als er straks duizenden rondrijden en de nieuwigheid er een beetje af is, dan zal de wow-factor iets minder zijn. En reken er maar op dat we straks veel Ioniq’s op de weg zullen zien.
Technoretro
Er is iets bijzonders met het design van de 5, iets dat zich lastig laat omschrijven. Als de auto voor je staat, dan oogt hij ontzettend futuristisch, alsof je naar een auto kijkt die pas over 10 jaar op de markt komt. Tegelijkertijd grijpt het ontwerp duidelijk terug op de lijnen van hatchbacks uit de jaren ’80, je kunt er gemakkelijk een Peugeot 205, Lancia Delta, VW Golf, Nissan Sunny of een Hyundai Pony in zien. Ioniq noemt de 5 een CUV (Crossover Utility Vehicle) vanwege de binnenruimte en het laadvolume, maar ze zullen het ons waarschijnlijk niet kwalijk nemen als we de 5 een hatchback noemen. De testauto is gespoten in Phantom Black, deze lakkleur contrasteert sterk met de zilverkleurige details waardoor het unieke karakter van het ontwerp nog sterker benadrukt wordt. Eigenlijk bewijst het technoretro-design de houdbaarheid van futuristische ontwerpen uit de seventies en eighties: de rechte lijnen en geometrische vlakken ogen ook nu nog ontzettend futuristisch. Dat geldt voor een DeLorean uit de jaren ’80 en dus ook voor een Ioniq uit 2021.
Onopvallend groot
De keuze voor herkenbare lijnen is niet toevallig – de knipoog naar het verleden triggert ook de associatie met tijden toen alles (volgens het collectieve geheugen) beter was. Het wekt sympathie op, en dat is geen toevallige keuze geweest van de ontwerpers. De Ioniq 5 is namelijk een grote auto: meer dan 2 meter breed, 1,65 hoog en 4,63 meter lang. Daarmee is hij slechts een handjevol centimeters lager, en maar liefst tien centimeter breder dan de Santa Fe uit de vorige test. Door het design zie je die grootte er niet meteen aan af, en roept het ook geen weerstand op. In parkeerkelders kom je echter snel tot de ontdekking dat de Ioniq een knoepert van een EV is. Ook de wielbasis is groot: drie meter op de kop af. Combineer dit met de buitenmaten en je begrijpt dat de Ioniq 5 een enorme binnenruimte heeft: in de hoogte, breedte en lengte is het pure weelde. Rico Verhoeven en Badr Hari zouden het prima uithouden op de achterbank, zonder kift vanwege ruimtegebrek. Daarmee mag ook duidelijk zijn dat de Ioniq 5 voor elk gezin met twee of drie kinderen (laad)ruimte te over heeft. Wees er wel op bedacht dat de grote wielbasis een dito draaicirkel heeft, dat is goed om te weten als je huis aan een smalle straat gelegen is. Achteruit inparkeren of de oprit oprijden betekent dat je wel eens een keer moet steken.