Rijtest Ioniq 5 Connect+
11 mei 2023Het woord ‘Iconisch’ wordt in de automedia wel eens lichtzinnig gebruikt. Maar zeer zelden is een nieuwe (of jonge) auto iconisch zoals bijvoorbeeld een Kever, 2CV of Mini dat zijn. Modale auto’s die van meet af aan dezelfde herkenbaarheid en bekendheid hebben zijn dun gezaaid. De Ioniq 5 is daarop een uitzondering, autoliefhebber of niet, iedereen kent deze Zuid-Koreaanse EV. In de twee jaar dat de Ioniq 5 op de markt is, heeft hij zijn plek in het straatbeeld en in het collectieve geheugen veroverd. Hyundai is niet op haar lauweren gaan rusten nadat de Ioniq 5 kwam, zag en overwon. Sterker nog, de Ioniq 5 werd stevig tegen het licht gehouden en op belangrijke punten verbeterd. Hoog tijd voor een rij-impressie met de verbeterde Ioniq 5.
Voor veelrijders en vaakladers is de komst van een verbeterd accumanagement een belangrijke nieuwigheid. Met de upgrade van de 5 heeft Hyundai namelijk een preconditioning-systeem dat de accu voorbereid op een laadsessie. Dit systeem zorgt ervoor dat de temperatuur van het accupakket optimaal is om zo efficiënt mogelijk te laden. Op warme dagen zorgt het systeem dat de accutemperatuur getemperd wordt, zodat het tijdens het (snel)laden niet kritisch hoog wordt, op koude dagen masseert het systeem wat warmte in de accucellen om vlot te kunnen laden. Het 800-volt boordsysteem is natuurlijk de partytrick van de Ioniq 5, maar het komt pas echt goed uit de verf als je eens in de zoveel tijd onderweg moet / wilt snelladen. En het nieuwe accumanagement draagt daar zeker aan bij. Het systeem werkt samen met de navigatie, zodat het weet waar je wilt (of kunt) laden en gaat de laatste kilometers aan de slag om ready and prepared bij het laadstation aan te komen. Let wel: de Ioniq 5 is altijd goed voorbereid op een snelle laadsessie, maar in de praktijk lopen laadstations achter in capaciteit. Als drie van de vier laadpunten bezet zijn, dan komt er in de praktijk weinig van 350kW snelladen terecht.
Veel koppel, of zelfs het dubbele?
De geteste auto is een Connect+ met 77,4 kWh accupakket, deze heeft een theoretisch rijbereik van 507 kilometer. Afgaande op het testverbruik – in een koude voorjaarsweek – klopt dat behoorlijk. Ik heb de testauto (slechts) twee keer hoeven opladen op 900 testkilometers. Na een laadsessie stond de actieradius telkens op 480 kilometer. Hyundai geeft een verbruik op van 17 kWh per 100 kilometer, maar het testverbruik kwam uit op 15,8 kWh. Met die praktijkcijfers is range anxiety iets uit het verleden. Het vermogen van de achterwielaangedreven Ioniq 5’s is afhankelijk van de accugrootte. De 58 kWh versie krijg een motor met 125 kW, deze 77,4 kWh versie heeft 168 kW. Beide versies hebben een koppel van 350 Nm. De AWD versie, die ik eerder testte, heeft een vermogen van 240 kW en 605 Nm aan koppel. In theorie lijkt dat wellicht leuk, maar in de praktijk is de achterwielaangedreven versie minstens zo prettig. Die extra 300 newtonmeter aan koppel merk je vooral als je al stevig tempo hebt en wilt versnellen. In de praktijk is de openbare weg niet de aangewezen plek om al dat koppel los te laten op het wegdek. Met de 305 Nm van de achterwielaandrijvers is de Ioniq 5 prima bedeeld.