Rijtest Ioniq 5 Connect+

Rijtest Ioniq 5 Connect+

11 mei 2023 Uit Door Arnold

Een ander punt dat Hyundai heeft aangepakt om de Ioniq 5 te verbeteren, is de afstelling van vering en demping. En afgaande op mijn testervaringen heeft Hyundai met dit verbeterde onderstel precies de juiste snaar geraakt. De onderstel-engineers hebben gekozen voor een zachtere, comfortabelere afstemming, en dat is precies wat een EV nodig heeft. Met een setup van een comfortabele cruiser kom je letterlijk een stuk verder dan met de eerdere, dynamische setup. Zoals gezegd is de Ioniq 5 snel zat – zeker in het snelheidsbereik tussen stilstand en 130 kilometer per uur – maar door de afstelling van vering en demping ga je automatisch kalmer rijden. Daarvan profiteren niet alleen het energieverbruik en de actieradius, maar zeker ook je gemoedsrust. De Ioniq 5 is door zijn comfort en stilte een auto die prettig inwerkt op je innerlijke rust.

Afwijkende knipperlichten

Het design van de Ioniq 5 heeft overal lof gekregen, en het ziet er naar uit dat het ontwerp beter rijpt dan dat van de Kia EV6. De Ioniq zie je overal en nergens, en toch blijft het een bijzondere verschijning. Toch heb ik een aantal kanttekeningen: in de eerste plaats is er het gemis van een wisser op de achterruit – die zou net als bij de Tucson prima in de spoiler geïntegreerd kunnen worden. Op deze grote achterruit is het ontbreken van een wisser best een gemis. In de tweede plaats hebben de goedkopere uitvoeringen geen led-knipperlichten en zijn ze bovendien niet in de koplamp- en achterlichtunit geïntegreerd. Hyundai gebruikt in deze versie gloeilampen en de knipperlichten zitten lager in de bumper gemonteerd. Dat valt een beetje uit de toon in het tech-heavy design van de Ioniq 5. Tot slot nog de deurgrepen: deze springen niet naar buiten als je de auto nadert of ontgrendelt, zoals bij de Lounge-uitvoering. Afhankelijk van het gegeven of je links- of rechtshandig bent, kan het lastig zijn om de portieren links of rechts te openen met één hand.

Kleinere draaicirkel met RWD

De achterwielaandrijvers hebben, naast het verbruik, ook een voordeel ten opzichte van de vierwielaangedreven topversie. En dat is de draaicirkel. Door het ontbreken van een aandrijfsysteem op de vooras hebben de RWD’s een grotere stuuruitslag, en daarmee ook een kleinere draaicirkel. De Ioniq 5 is een fikse auto, met een dito wielbasis, en bij de AWD beperkt dat de behendigheid. Bij de RWD’s is dat probleem eigenlijk niet aan de orde – de Ioniq 5 manoeuvreert als een i10 over parkeerplekken bij winkelcentra. Je moet er alleen even rekening mee houden dat hij iets breder is en de parkeervakken beter vult. Ask me how I know.

Andere dynamiek, ander stuurgevoel

Tot slot nog de rijdynamiek: zoals gezegd is de Ioniq 5 afgestemd op comfort maar heeft hij tegelijkertijd genoeg sprintvermogen. Op basis van de layout met achterwielaandrijving zou je verwachten dat de nadruk ligt op dynamiek, maar bij EV’s ligt dat anders. Dat heeft met twee dingen te maken: de gewichtsverdeling (het lage zwaartepunt mag je gemakshalve even vergeten) en het regeneratieve remmen. Doordat het gewicht meer op de achteras ligt en omdat die bij een normale rijstijl veel remwerk verricht (door recuperatie) is de dynamiek van een achterwielaangedreven EV anders dan bij traditionele auto’s met achterwielaandrijving. Normaalgesproken merk je dat niet – de openbare weg is geen plek voor ondersteltests, maar zodra je wat vlotter begint te rijden op bochtige tracé’s dan zul je merken dat bij het aanrijden van een bocht en afremmen op de motor, er veel minder aanlegdruk op de voorbanden is. Het stuurgevoel in de vorm van feedback is minder (ook door de elektrische stuurbekrachtiging) en het kan je verrassen. Hoe voelt alsof de auto stevig onderstuurd is, terwijl dat op dat moment niet aan de orde is. Sterker nog, door het lage zwaartepunt is de Ioniq 5 heel stabiel, maar het stuurgevoel is wezenlijk anders. Mocht je jezelf inschalen als een geïnspireerd stuurman / -vrouw / -persoon, dan is het beter om voor de AWD Lounge-versie te kiezen. Die versie ‘zet’ zich merkbaar sneller in een bocht. Let wel: het voorgaande is louter een constatering. Als je het niet snel op de heupen krijgt op stuurmanswegen, dan is de achterwielaangedreven Ioniq 5 de betere keuze. En potverdorie, wat is het een fijne auto.

12 artikel(en) « van 12 »

Pagina's: 1 2