Rijtest Hyundai Santa Fe Hybrid

Rijtest Hyundai Santa Fe Hybrid

21 oktober 2021 Uit Door Arnold

Flinke jongen, flink zuinig

Voor ons Nederlanders zijn de Hybrid en Plug-in Hybrid motoren in de Santa Fe belangrijk nieuws: door het wegvallen van de aanzienlijke BPM op de (niet meer leverbare) dieselmotor zakte de instapprijs met 15 mille. De duurste uitvoering is de zevenzits Plug-in Hybrid in Premium Plus Sky-uitvoering: met € 61.395 kost die evenveel als de oude instapversie met dieselmotor. De goedkoopste in de prijslijst is de vijfzits Hybrid in i-Motion uitvoering: € 44.495. Een volledig overzicht van uitrusting en prijzen vind je in de online prijslijst. De testauto (zevenzits, hybrid, Premium) kost
€ 54.995. De benzinemotoren van de hybrid en de plug-in zijn identiek, ze maken gebruik van Hyundai’s Smartstream techniek en leveren een gezonde 180 pk (133 kW) uit 1.598 cc inhoud. In de hybrid levert de elektromotor 44,2 kW vermogen, in de plug-in is dat 66,9 kW. In de hybrid levert een compacte 1,5kWh accu het elektrische vermogen, de plug-in heeft een 13,8 kWh accu. Er zit wel een flink gewichtsverschil in beide uitvoeringen: de hybrid weegt 1.809 kilo, de plug-in legt 2.080 kilo in de schaal (het kentekengewicht is voor beide 100 kilo lager). Voor de prestaties maakt het niet veel uit: de topsnelheid ligt op 187 kilometer per uur, en ze trekken beide binnen 9 seconden op naar de 100.

De belangrijkste vraag is hoe de 1.6 T-GDI Hybrid rijdt, de Santa Fe is een joekel van een auto tenslotte. Met een systeemvermogen van 230 pk en -koppel van 350 Nm is er voldoende vermogen voorhanden. De Santa Fe is afgestemd op comfort en het royale motorkoppel draagt in hoge mate bij aan het rijcomfort. De auto komt ongeacht de beladingsgraad altijd heel soepel van zijn plek. Waar mogelijk rijdt de Santa Fe als EV, maar er is geen knop om de aandrijflijn in elektrische modus te forceren. De relatief kleine accu laat geen lange afstanden toe. Maar wat de elektrische ondersteuning wel kan, is het verbruik sterk drukken. Tijdens de testweek lag het gemiddelde verbruik op 1 op 16, en dat is een heel nette waarde. De i-Motion en Comfort-uitvoeringen staan standaard op 17 inch velgen (19 inch voor de Premium), die zullen daardoor nog een tikje zuiniger zijn.

Tucson XL?

De grootste kwaliteit van de Santa Fe is geen verrassing: dat is het comfort. Bij een normale rijstijl is deze auto een fijne plek om te onthaasten. De auto is erg stil, de stoelen zitten heerlijk en de hybride aandrijving doet in alle rust zijn werk. De rijassistenten zorgen op de lange afstand voor veel rust, net als in de Tucson doet de adaptieve cruise control mooi vloeiend zijn werk en de lane assist zorgt ervoor dat je keurig in het spoor blijft. Het meest nadrukkelijke geluid in het interieur is afkomstig van de banden, maar ook die zijn behoorlijk stil. Tien jaar geleden zouden bandenfabrikanten niet in staat zijn geweest om zulke stille banden te produceren, en nu ‘klagen’ we dat ze hoorbaar zijn. Het geeft eens te meer aan hoe ver carrosseriebouw en geluidsisolatie zijn gevorderd. Als je met iets minder uitrusting kunt leven, dan kun je opteren voor een lager uitrustingsniveau met de 17 inch velgen. Die bieden iets meer rust en comfort. Wil  je wel alle digitale nieuwigheden, dan kun je terecht in de Comfort Smart (vanaf € 49.995). Die heeft als hybrid de 17 inch velgen, maar je krijgt wel het digitale instrumentarium, BlueLink met 10,25 inch scherm en het Krell audiosysteem.

Zeer overwegenswaardig

Als je de veiligheidsuitrusting opsomt en de vele mogelijkheden van het BlueLink-systeem onder de loep neemt, dan kan ik me voorstellen dat het je gaat duizelen. Tijdens de eerste kilometers moest ik dan ook even wennen aan al die opties, maar al snel blijkt dat je snel je weg vind in alle functies die de Santa Fe biedt. In eerdere tests van Hyundai’s heb ik al geschreven dat de rijassistenten prettig werken, ze bieden subtiele ondersteuning en doen geen hinderlijke of onverwachte ingrepen. In de Santa Fe is dat niet anders. Het feit dat (nagenoeg) alle rijassistenten uit de nieuwe Tucson ook in de Santa Fe leverbaar zijn is een grote winst. Het aanbod in dit marktsegment is groot, maar slechts weinig automerken bieden zoveel luxe, comfort en veiligheid tegen een dergelijke prijs. Met de instapper van net geen 45 mille koop je al een riant uitgeruste fullsize SUV, en de hybride motor zorgt voor keurige verbruikscijfers. Kies je voor de plug-in hybride, en je laadt ‘m trouw op, dan zul je nog zuiniger rijden. Zeker voor mensen die alle zeven zitplaatsen gebruiken is de nieuwe Santa Fe de moeite zeker waard. Uiteraard zijn het stevige prijzen, maar de bouwkwaliteit, de riante uitrusting en de solide restwaarde van alle Hyundai’s maken ook de Santa Fe tot een zeer overwegenswaardige auto in zijn marktsegment.

21 artikel(en) « van 21 »

 

 

Pagina's: 1 2