Rijtest Hyundai Kona Hybrid – De fijnste Kona?
20 december 2020Alle info, zo overzichtelijk als je het maar wilt
Voorin in de Kona heb je, ongeacht de zitplaats, een prima plek. Het enige waar je strijd over zou kunnen krijgen is de temperatuur: de Kona Hybrid heeft geen gescheiden klimaatregeling. Wat mij betreft niet noemenswaardig, want beide stoelen zijn geventileerd en verwarmd. Daar lever ik gescheiden klimaatzone’s graag voor in. Dat heb ik ook met het centrale display in het instrumentencluster: in een compact formaat geeft dit scherm veel informatie, ik had graag en iets groter letterype gezien voor een betere afleesbaarheid. Aan de andere kant: er zitten wel een koelwater- en versnellingsbakolietemperatuurmeter in, en de Kona Hybrid Premium heeft een uitmuntend head-up display. Gedurende de gehele testperiode heb ik alle relevante informatie van dit scherm gehaald.
De Hyundai Kona Hybrid is zo’n auto die mijn eerste indruk gedurende de hele testperiode waarmaakte: comfortabel, goed uitgerust en uiterst prettig in de omgang. De goede stoelen, de prima ergonomie, praktische bruikbaarheid en het comfort maken de Kona Hybrid een hele fijne auto. De aandrijflijn sluit aan bij dat karakter, als het moet gaat de Hybrid snel en vlot om de hoek, maar hij dwingt een ontspannen rijstijl af. 1 op 16 / 17 is echt goed te doen. Als je een veelrijder bent, niet elektrisch kunt of wilt rijden, dan heb je aan de Kona Hybrid een hele goede auto. Bovendien kost hij 14 mille minder dan een vergelijkbaar uitgeruste Kona Electric (64kWh). Mijn keuze zou de hybrid zijn, want meteen na het inleveren miste ik ‘m al. Een verhipt fijne auto.