Rijtest Hyundai Kona Electric
13 juni 2022Het is maar weinig automodellen gegeven om met één modelgeneratie een reputatie te vestigen, en vaak zijn dat auto’s die niet voor de modale autokoper onbereikbaar zijn. Denk aan de Lexus LS 400, de Lexus LFA of de Honda NSX. Modale auto’s die dat presteerden, en in het collectieve geheugen gegrift staan zoals de Kever of de 2CV, worden niet meer gemaakt. Daarmee doel ik niet het einde van de – zeer lange – productietijd, maar op betaalbare, compacte gezinsauto’s die iedereen kent, en die je op elke straathoek ziet staan. De Hyundai Kona heeft die iconische status nog niet bereikt, maar de Kona heeft al wel de opmaat naar een dergelijke reputatie te pakken. De Kona Electric is doorslaggevend geweest in de opmars van de betaalbare EV in Nederland, iets dat niet louter op het conto van belastingvoordelen komt. De Kona is een uiterst doordachte auto met erg prettige omgangsvormen. Vorig jaar werd de Kona-reeks geüpdate zodat hij weer een aantal jaren vooruit kan. Ik reed ruim een week met de Kona Electric om de vernieuwing aan den lijve te ondervinden.
Een bekentenis: ik heb nog nooit in een Kona Electric gereden. Nagenoeg alle modellen die Hyundai de afgelopen 15 jaar geproduceerd heeft, heb ik getest, maar dit belangrijke model nog nooit. De update van de Kona werd in twee stappen aangekondigd: eerst werd de update van de reguliere en hybride Kona aangekondigd, de geüpdate Kona Electric werd later aangekondigd. De update voor de Kona Electric bestaat uit een fikse facelift (waarover later meer), technische updates en een herziening van de uitrustingsniveaus. Hiermee blijft de Kona actueel ten opzichte van de concurrenten, maar hij moet zich hiermee ook in de kijker van potentiële kopers spelen. En dat is hard nodig, want de grootste afleider is riant vertegenwoordigd op het parkeerterrein van Hyundai Nederland: de Ioniq 5. Want ook al staan daarvan twintig op een rij: het is een blijft een bijzonder ding. Toch heeft de Kona Electric voldoende kwaliteiten om geïnteresseerden aan zich te binden, dat was voor de facelift al zo (getuige de verkoopaantallen) en na de update is dat alleen maar beter geworden.
Je rijdt er zo in weg
Het parkeerterrein bij de importeur staat vol met Ioniqs en het is een beetje laveren om het terrein te verlaten. Daarmee hebben we meteen een sterk punt van de Kona te pakken, hij is een stuk compacter en dat maakt ‘m aanzienlijk gemakkelijker bij het inparkeren en manoeuvreren. De Ioniq 5 is een forse auto en niet elke parkeerplek is ruim genoeg om ‘m netjes in te parkeren. ‘Mijn’ Konaatje is in dat opzicht een slimme keuze als je vaak op krap bemeten parkeerplaatsen parkeert. Daar staat tegenover dat de Ioniq 5 wel leverbaar is met een around view monitor en de Kona niet. Een achteruitrijdcamera met dynamische hulplijnen is wel standaard op de Kona. Net als elke andere Hyundai is de Kona Electric een auto die nauwelijks gewenning vraagt: je rijdt er mee weg alsof je er al jaren in rijdt. Het enige waar je mogelijk even aan moet wennen is de bediening van de versnellingsbak, in de Kona Electric wordt die bediend met drukknoppen zoals in andere geëlektrificeerde Hyundais. De directheid van de besturing, de mate van stuurbekrachtiging, en de gas- en remrespons zijn zo uitgekiend dat iedereen soepel en vloeiend met de Kona kan rijden.
Het is een kwestie van minuten voordat ik de snelweg op rijd, en vanaf daar gaat het op de cruise control naar huis. Hoewel, ‘cruise control’ is te weinig eer voor Hyundai’s Highway Drive Assist, deze geavanceerde adaptieve cruise control is standaard op de Premium, en voor snelwegridders is deze uitvoering ideaal. De HDA werkt verfijnd en heeft een natuurlijk rijgedrag. Het systeem bouwt de volgsnelheid geleidelijk af als er een langzamere voorligger genaderd wordt, zodra je gaat inhalen maakt de HDA weer vlot tempo. In het head-up display laat het systeem ook zien wanneer er een andere auto in je dode hoek rijdt, zo kun je met minimale inspanning je situational awareness in stand houden. In de Kona Electric is het gemakkelijk kilometervreten, zeker in de Premium-uitvoering: de stoelen zijn verwarmd, geventileerd en net zoals in elke Hyundai zitten de stoelen bovengemiddeld goed. Kies je voor een lager uitrustingsniveau, dan heb je altijd nog het voordeel van de elektrische aandrijving: de rust aan boord. Zoals bij elke elektrische auto valt alleen het afrolgeluid van de banden op, maar een opvallend afwezige is het windgeruis. Dit zal ook te maken hebben met de verbeterde aerodynamica van het nieuwe front, want het windgeruis is nauwelijks waarneembaar.