Rijtest Hyundai i20
3 mei 2021Zeven jaar geleden introduceerde Hyundai de tweede generatie i20 die na een carrière van zes jaar opgevolgd is door een splinternieuw model. De tweede generatie betekende een grote stap voorwaarts in elk opzicht: techniek, comfort en uitrusting, in het laatste productiejaar was de vorige i20 nog steeds geen gedateerde auto. Toch is de stap tussen de uitgaande en de splinternieuwe i20 in technisch opzicht net zo groot als bij de modelwissel in 2014. De Hyundai i20 numero drie is een harde kluif voor alle concurrenten.
De grootste verrassing bij de introductie van de nieuwe i20 was het uiterlijk, de ‘oude’ i20 was een modern gelijnde, maar ook ingetogen auto. De nieuwe i20 breekt drastisch met die trend en de Hyundai-designers hebben het Sensuous Sportiness designthema onverdund toegepast op de i20. De ronde, vloeiende vormen van de vorige generatie Hyundai’ s zijn vervangen door rechte lijnen, scherpe vouwen en facetten. De koplampen, grille en dagrijverlichting vormen een intrigerend samenspel van lijnen die niet rechtstreeks doorgetrokken worden op de flanken, maar die zich wel herhalen in de raamlijn onder de portieren en onder de achterste deurgrepen de scherpe lijnen van de markante achterlichten inleiden. De achterlichten zijn lager in de carrosserie gemonteerd dan bij de vorige i20. Daardoor is de sterke wigvorm die we van hatchbacks gewend zijn wat afgezwakt, en dat was voor Carnold wel even wennen. De achterzijde valt op door het rode element dat de achterlichten verbindt, maar zelf geen verlichtingsfunctie heeft. De zwarte lijst onder de achterruit suggereert een raampartij die tot aan die rode strip doorloopt, maar de achterruit houdt gewoon op ter hoogte van de ruitenwisser. De nieuwe i20 is in elk opzicht onderscheidend en duidelijk herkenbaar als een Hyundai van de nieuwe generatie. Zeker het derde raampje, achter het achterportier, met de markante chroomlijst geven de i20 een compleet eigen profiel waarmee de i20 zich onderscheid van alle andere B-segmenters.
Compleet nieuw, toch herkenbaar interieur
Ook in het interieur is er nog weinig dat aan zijn voorganger doet denken, alleen de knop van de versnellingspook is 1 op 1 overgenomen uit zijn voorganger. Toch is het duidelijk een Hyundai, met zijn uitgedachte ergonomie en het grafisch ontwerp van de infotainment en de nieuwe digitale klokkenwinkel. Als je de vorige i20 gewend bent en je stapt in de nieuwe, dan merk je dat het stuur, stoel, de pook en de pedalen allemaal op dezelfde positie zitten. Ook bij de i10 heeft Hyundai de hardpoints in het interieur niet gewijzigd zodat Hyundai-rijders niet hoeven te wennen als ze een nieuwe kopen. Maar ook als je vanuit een ander merk overstapt in deze Hyundai hoef je nog geen vijf minuten te wennen.
Ononderbroken lijnen
Het infotainmentscherm is – net als bij de i30 – maar liefst 10,25 inch in doorsnede. Toch staat het niet als een tablet bovenop het dashboard, maar is het fraai geïntegreerd in het dashboard, met vaste aanraakknoppen onder het beeldscherm. Het knappe van dit scherm is dat het niet afleidt onder het rijden, het zit niet in de zichtlijn door de voorruit, en door de uitgekiende vormgeving is het beeld erg rustig aan de ogen. De horizontale lijnen die de ventilatieroosters verbinden zijn een leuke vondst, maar ze zijn wel smaakgevoelig. Het leuke is wel dat de lijnen niet verstoord worden als je de uitstroomrichting van de roosters wijzigt, een doordacht designtechnisch detail.