Rijtest Honda CR-V 1.6 i-DTEC Executive AWD

Rijtest Honda CR-V 1.6 i-DTEC Executive AWD

7 september 2015 Uit Door Arnold

Honda_CR-V_1.6_i-DTEC_1De update van de Honda CR-V is een voorbode van de vernieuwing die bij Honda op de planning staat. Binnenkort worden de nieuwe Jazz en HR-V de showroom binnengereden, kunnen de orders voor de langverwachte Civic Type-R opgenomen worden, en ondertussen wordt de nieuwe NSX klaargestoomd. Omdat de concurrentie niet stil zit, is de CR-V technisch en cosmetisch aangepakt. Op het technische vlak heeft Honda zich bijzonder ingespannen, getuige de nieuwe 160 pk sterke 1.6 i-DTEC met de eveneens nieuwe negentraps automaat. Carnold reed met de CR-V in de meest luxueuze uitvoering, de Executive met All Wheel Drive. Zou het allemaal niet een beetje teveel van het goede zijn?

High Tech Honda

De 1.6 i-DTEC van Honda is een van de prettigste dieselmotoren op de markt, om maar niet te zeggen: de fijnste 1.6 diesel die er momenteel te koop is. De 120 pk versie die in de Civic geleverd wordt heeft een bijzonder fraaie en stille loop, en bouwt zijn vermogen heel mooi op. Hoewel de concurrentie er niet om liegt, hebben andere kleine diesels toch een voelbaar punt waarbij het vermogen piekt. Bij het schakelen moet de motor dan even vermogen opbouwen, en zodra de turbo op snelheid is krijg je een duw in de rug. En dat is niet altijd even prettig. Neen, de 1.6 i-DTEC heeft een hele mooie lineaire vermogensopbouw en blijft ook bij hogere toerentallen zeer beschaafd klinken.

Honda_CR-V_1.6_i-DTEC_EngineDe versies met voorwielaandrijving beschikken over de 120 pk versie, de nieuwe 160 pk versie is voorbehouden aan de CR-V’s met Real Time All Wheel Drive. De handgeschakelde versies hebben altijd zes versnellingen, de vierwielaandrijvers zijn desgewenst leverbaar met de negentraps ZF9HP automaat van ZF Friedrichshaven. Honda ontwikkelde een nieuwe, dubbele turbo-setup voor de i-DTEC om het vermogen op 160 pk te brengen. De twee Honeywell turbo’s werken naadloos samen. De mooie laufkultur is gelukkig gebleven, de motor is erg stil, ook bij een koude start.

Naast de verfijnde aandrijflijn is de testauto ook uitgerust met Honda’s nieuwste rijassistenten en veiligheidstechnologie. Op de € 53.380 kostende CR-V 1.6 i-DTEC Executive automaat (de versie met handbak is € 3.000 goedkoper) worden ze in één pakket aangeboden dat dan € 1.790 kost. Het pakket bestaat uit het Advanced Driving Assist en Honda Sensing. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Hoog tijd om alle fraaie techniek eens aan den lijve te ondervinden, en dus reed ik de eerste testdag een rondje Nederland met de CR-V.

Het stille genieten

Net als elke andere Honda vergt ook de CR-V weinig gewenning, na de eerste twee bochten heb je de juiste feeling met de besturing en wegligging te pakken. Je zit lekker hoog en droog in de CR-V, en wat in het interieur vooral opvalt is de rust en de ruimte. Met groot gemak laat de CR-V zich door het hectische Amsterdamse verkeer loodsen, en hoewel de grote buitenspiegels prima zicht op de omgeving bieden, bewijst het Honda Advanced Driving Assist goede diensten. Op de ringweg schiet het verkeer van de ene naar de andere rijstrook en blijft links en rechts achter de Honda hangen. De indicators in de buitenspiegels lichten voortdurend op om te wijzen op een voertuig in de dode hoek.

Honda_CR-V_1.6_i-DTEC_2Noemenswaardig is de Lane Keeping Assist, dit is onderdeel van Honda Sensing, een systeem dat het rijden actief beïnvloedt. Deze rijbaanassistent ziet de wegbelijning en zorgt ervoor dat de CR-V keurig binnen de lijnen blijft, want het systeem stuurt de auto bij als deze teveel uitwijkt. Zodoende rijd de CR-V altijd keurig binnen de lijnen, en mocht je over de wegbelijning komen, dan klinkt een geluidssignaal. Maar in de praktijk zal dat niet vaak gebeuren, het systeem werkt voortreffelijk.

Sublieme samenwerking

Buiten de hoofdstad kunnen we tempo maken, en daarbij toont de aandrijflijn zijn grote kracht, letterlijk wel te verstaan. Met een vermogen van 160 pk en 350 Nm koppel is de noodzaak voor negen versnellingen ver te zoeken. Ook met vijf versnellingen heeft deze motor meer dan voldoende kracht om te allen tijde soepel te versnellen. Mijn ervaring met zeven- en achttraps automaten is dan ook dat er veel geschakeld wordt, met name terugschakelen bij het accelereren. Maar de Honda-ingenieurs verstaan hun vak en hebben de negentraps versnellingsbak goed geprogrammeerd. Als ik tempo wil maken om in te voegen (van 90 naar 130 kilometer per uur), schakelt de bak niet terug: de motor heeft plenty kracht voorhanden om de 1.658 kilo wegende CR-V vooruit te stuwen. Zonder enige aarzeling pakt de motor op vanaf 1.800 toeren en in no-time staat de snelheidsmeter op 135. Het gemak en de snelheid waarmee de motor oppakt zijn voorbeeldig, en het feit dat de versnellingsbak niet terugschakelt is lovenswaardig. Het motorkarakter komt volledig tot zijn recht. Als ik later de kickdown eens probeer, schakelt de bak razendsnel terug en laat de motor doortrekken tot boven de 4.000 toeren. Het motorgeluid wordt nimmer onaangenaam of overheersend. Het is indrukwekkend wat Honda met de 160 pk i-DTEC heeft neergezet.

Honda_CR-V_1.6_i-DTEC_10Moderne rijassistenten

Het Honda Sensing systeem bestaat naast de rijbaanassistent (Lane Keep Assist) uit het Collision Mitigation Braking System, dat voorwaartse aanrijdingen voorkomt, en de Intelligent Adaptive Cruise Control. Deze beide systemen werken samen en bewijzen goede diensten op de snelweg. Als je een langzamere voorligger (te snel) nadert, wordt je gewaarschuwd door het Collision Mitigation Braking System. Mocht je deze waarschuwing negeren en doorrijden, dan remt de CR-V lichtjes af. Dit is voldoende om de bestuurder alert te maken. Mocht deze echter nog niet reageren, dan worden de gordels aangespannen en remt de CR-V sterk af om een aanrijding te voorkomen.

Honda_CR-V_1.6_i-DTEC_3Tijdens een snelwegrit bedenkt een medeweggebruiker op de linker rijstrook dat hij zijn afslag mist en schiet naar rechts, een paar auto’s voor de CR-V. Mijn voorliggers remmen sterk af om blikschade te voorkomen. De Adaptive Cruise Control reageert onmiddellijk en remt stevig af totdat de veilige volgafstand weer hersteld is. Het fraaie van de Intelligent Adaptive Cruise Control is dat het in zo’n situatie ook rekening houdt met de naastliggende rijstroken. Als daar langzamer verkeer gedetecteerd wordt, dan tempert de IACC de snelheid voor het geval een auto van rijstrook zou veranderen en voor de CR-V komt te rijden. Het systeem is ontwikkeld met het oog op plotseling invoegend verkeer. Het werkt prima, de CR-V is erg hoffelijk in een situatie waarbij de snelheden op de omliggende rijstroken erg varieert. Het laat regelmatig een gaatje vallen om een medeweggebruiker de gelegenheid te geven om van rijstrook te wisselen. Naar mijn persoonlijke smaak zou het systeem nog wel wat meer op de Europese rijstijl afgestemd mogen worden, want de CR-V heeft meermalen gewacht om een Prius in te halen die achter een vrachtwagen aan het slipstreamen was. Erg vriendelijk, maar Carnold tuft in die gevallen liever door met de 160 pk en 350 Nm onder de kap.

Handelsreizen per CR-V

Al tijdens de eerste testdag profileert de CR-V zich als ideale lange-afstand auto. Twee zakelijke afspraken zorgen ervoor dat ik het land van west naar oost en vervolgens naar het noorden doorkruis. Een kleine 500 kilometer later staat de CR-V eindelijk thuis, en echt vermoeid voel ik me niet. De combinatie van de rust aan boord en de uitermate goede bestuurdersstoel (elektrisch verstelbaar, twee geheugens) maken van de CR-V een zeer comfortabele auto. En met de 1.6 i-DTEC is de CR-V nog zuinig ook, de verbruiksmeter staat op 6,5 liter per 100 kilometer. Ziehier het nut van de negen versnellingen: de motor kan altijd in zijn meest rendabele toerengebied draaien. Het is prettig vertoeven in het ruime interieur, je kijkt uit op een overzichtelijk dashboard waar alle knoppen zitten waar je ze verwacht. Op het stuurwiel zitten weliswaar veel knopjes, maar de gewenningsperiode is zeer kort. Na een uurtje rijden ben je volledig vertrouwd met deze Honda. Het interieur is opgebouwd uit mooie kunststoffen, waarbij blijkt dat Honda zijn prioriteiten goed op orde heeft. Alles wat je aanraakt voelt goed aan, en op de plaatsen waar het kan heeft men gekozen voor solide kunststof. Met kosten besparen heeft dat niets te maken, want als je in de wielkasten kijkt, dan zie je heerlijk dikke dempingsmatten. En als je onder de motorkap kijkt, dan zie je motorsteunen met serieuze trillingsdempers. Een investering in geluidsdemping bij de bron is meer waard dan knuffelplastic op het dashboard, waar je handen nimmer reiken.

Honda_CR-V_1.6_i-DTEC_4Slot

Het wekt geen verbazing dat de CR-V wereldwijd een van de meest geliefde SUV’s is. De kwaliteit, het bedieningsgemak, het rijgedrag en de hele fijne aandrijflijn maken dat ook de vernieuwde CR-V een hele echte Honda is. Geen wonder dat er vorig jaar meer dan een half miljoen exemplaren verkocht werden. In Nederland ligt dat door de belastingwetgeving iets gecompliceerder, maar toch weet de CR-V trouwe klanten aan zich te binden, en dat is zeer begrijpelijk. Met de motorisering en uitrusting van de testauto staat er een kostbare auto voor de deur, dat maakt de CR-V echter niet tot een dure, maar wel tot een waardevolle auto. Met zeer hoogwaardige techniek en uitermate solide gebouwd.

13 artikel(en)