Rijimpressie Toyota Yaris Hybrid 130
16 mei 2024Bekende beeldschermen
De belangrijkste vernieuwingen in het interieur zijn met name zichtbaar op het dashboard, vanaf de First Edition wordt de Yaris geleverd met het nieuwe Toyota Smart Connect infotainmentsysteem met een 10,5 inch beeldscherm. Dit systeem kennen we inmiddels uit andere Toyota / Lexus modellen, het is een goed doordacht systeem dat opvallend gebruiksvriendelijk is. Vanaf de Executive krijgt de Yaris niet alleen de nieuwe Hybrid 130 aandrijving, maar ook een 12,5 inch digitaal instrumentarium. Ook dit kennen we uit andere Toyota-modellen, dit beeldscherm kun je naar hartelust configureren: van bomvol informatie tot een minimale, overzichtelijke weergave. In het geval van de Launch Edition wordt het audiosysteem opgewaardeerd tot het JBL Premium systeem met acht speakers. Zeker in combinatie met DAB+ maakt dit de geluidsweergave kraakhelder en heel neutraal. Iedereen die een goed audiosysteem kan waarderen zou dit zeker eens moeten gaan proefluisteren bij de Toyota-dealer.
Iets meer kleur mag wel, Toyota
De Launch Edition krijgt ook Neptune Blue sierlijstjes in het interieur, en daarmee kom ik op een kritiekpunt waarvan ik zou wensen dat Toyota het bij deze update had aangepakt: het interieur kan wel wat mee jeu gebruiken. De stoelbekleding is altijd zwart / donkergrijs en er zit heel weinig kleur en fleur in het interieur. Uiteraard krijgt de GR Sport de nodige rode biesjes, stiksels en logo’s, maar de minder sportieve Yarissen missen elke vorm van kleur. Oh, en de deurklink / handgreep zit nog altijd op een plek waar ik niet aan kan wennen. Voor mijn gevoel hadden de raamknoppen en de deurklink / handgreep van plek gewisseld moeten worden. Ook in deze testweek greep ik telkens mis bij het uitstappen.
Rijden zonder afleiding
Voor het overige heeft Toyota het interieur grotendeels ongemoeid gelaten, en dat is maar goed ook want ergonomisch klopt het interieur gewoon. De belangrijkste functies kun je intuïtief bedienen: de fysieke knoppen voor de climate control en het volume zitten precies waar je ze verwacht. Als je langer met de Yaris rijdt zal het je opvallen dat je heel weinig aanleiding hebt om knoppen te bedienen: de auto leidt je niet af en vraagt nauwelijks aandacht. Normaalgesproken is de interactie vanuit de auto richting de bestuurder tot het minimale beperkt.
Na een week rijden in de vernieuwde Yaris kan de balans opgemaakt worden wat betreft de verbeteringen. In de eerste plaats is het effect van de Hybrid 130 duidelijk, deze motor voegt souplesse en sprintvermogen toe, zonder dat het verbruik eronder lijdt: 1 op 27 was het totale verbruik. De Hybrid 115 is daarmee nog altijd mijn benchmark, daarmee haalde ik 1 op 28. Technisch gezien is de Yaris zorgvuldig geüpdate, in de praktijk pakt dit uit in meer verfijning, zeker als je de uitvoeringen vanaf de First Edition in beschouwing neemt. Voor berijders en eigenaren van de huidige, pre-update Yaris is het verschil wellicht te klein om de meerprijs / aanschaf van een nieuwe Yaris te verantwoorden (ik houd u niet tegen), maar voor alle andere kopers geldt dat de vernieuwde Yaris qua rijgedrag, verbruik en techniek het beste in de markt is. De Klassenbeste in het B-Segment als je van rijden houdt.