Rijimpressie Kia Niro EV
30 oktober 2023De Niro EV weegt bijna 300 kilo meer dan de Hybrid en 160 kilo meer dan de Plug-In Hybrid. Bij een normale, kalme rijstijl merk je weinig van het meergewicht. Dat is ook te danken aan de afstemming van het onderstel en natuurlijk het lage zwaartepunt. Een hoger gewicht is niet per sé een nadeel, het heeft ook een positieve uitwerking op het rijcomfort. Alleen op hoge drempels merk je dat de achteras meer gewicht in bedwang moet houden, de vering is vrij zacht en de uitgaande slag is zacht gedempt. Dat is overigens een eigenschap die je bij meer EV’s ziet (zoals de Nissan Ariya), door deze afstemming is de vering onder alle omstandigheden rustig en comfortabel, alleen bij grote obstakels merk je dat de achteras erg soepel geveerd is.
Tja, wat valt er nog meer te zeggen over de Kia Niro EV? Als je weet hoe de overige motoriseringen rijden, dan weet je feitelijk ook hoe de EV rijdt. In mijn optiek is het een goede zet geweest om de Hybrids en de EV qua uitrusting, design en rijgedrag zo dicht mogelijk bij elkaar te houden. In de testweek (wisselvallig herfstweer) kwam mijn gemiddelde verbruik uit op 14,5 kWh per 100 kilometer, en lag mijn actieradius op 425 kilometer. Let wel: dat is met gebruik van de verwarming. En daarmee is de Niro EV amper beperkt ten opzichte van de Hybrids. Met 100 kW snelladen heb je de Niro EV onderweg binnen drie kwartier opgeladen van 10 naar 80%, en aan een driefase-lader kost het 7 uur om ‘m van 0 naar 100% op te laden. En het mooie is dat de Edition Light dit kunstje net zo goed kan als de Executive Line.
Toegankelijk is het toverwoord
De belangrijkste kwaliteit van de Kia Niro EV is dat hij, net als de vorige generatie, in meerdere opzichten een erg toegankelijke auto is. In vergelijk met de Hybrids is hij nauwelijks duurder, hij biedt een prima rijbereik, kan snel laden, is ontzettend bruikbaar en biedt veel geavanceerde technieken die gemakkelijk te gebruiken en te begrijpen zijn. Tech-savvy automobilisten kunnen hun hart ophalen aan de fijne techniek, en mensen die hun eerste EV kopen, of die voor het eerst in aanraking komen met geavanceerde rijhulpsystemen, kunnen prima uit de voeten met de Kia Niro EV. Het is simpelweg een van de meest toegankelijke EV’s op de markt.