Nissan Sunny GTI-R – Razendsnelle rakker
29 december 2020Vermogenscontrole
Omdat vermogen niets is zonder controle, werd ook het onderstel aangepast. De standaard veren en dempers werden vervangen door een Apex schroefset waarvan de demping en het camber instelbaar is. Alle rubbers in het onderstel zijn vervangen door exemplaren van Prothane, dit geldt ook voor de motorsteunen. De voorste remmen zijn vervangen door Wilwood vierzuiger remklauwen en 300 mm tweedelige remschijven, de remblokken zijn van EBC Greenstuff. De remschijven achter zijn vervangen door gegroefde exemplaren, EBC Redstuff remblokken houden daar de boel in bedwang. Gevlochten stalen remslangen zorgen voor een lineaire remdruk onder alle omstandigheden. Ronald ging zich niet te buiten aan buitensporig grote velgen, de standaard 14 inch velgen zijn naar moderne maatstaven erg klein, maar de huidige 16 inch Rays velgen zijn ook niet buitensporig groot. De velgen zijn getooid met Toyo Proxes, 195/45. Veerpootbruggen voor en achter zorgen voor extra carrosseriestijfheid.
Er is wel degelijk het nodige aan deze GTI-R gedaan, maar het gaat gepaard met een tamelijk ingetogen uiterlijk. Alleen de carbon motorkap springt erg in het oog, maar voor het overige oogt deze Sunny erg standaard. Het leidingwerk onder de motorkap ziet er onberispelijk uit, tie-wraps en losliggende delen zijn niet te vinden. Het interieur is nagenoeg standaard, het is opvallend hoe weinig moeite Nissan heeft gedaan om wat extra ‘jeu’ aan het standaard Sunny-interieur te geven. De drie metertjes in de middenconsole en de letters GTI-R op het stuur zijn de enige zaken die je als bestuurder vertellen dat je in een bijzondere Sunny rijdt.