Nissan Sunny GTI-R – Razendsnelle rakker

Nissan Sunny GTI-R – Razendsnelle rakker

29 december 2020 0 Door Arnold

Typische kwaaltjes

De rode Sunny GTI-R verkeerde in een gezonde technische toestand, maar zoals bij wel meer rode Sunny’s liet de blanke laklaag los. De eerste werkzaamheden aan de auto bestonden dan ook uit het strippen om de auto spuitklaar te maken. De Sunny kreeg een frisse rode laklaag en daarna kon Ronald de auto weer opbouwen. Dit gebeurde met ook voor detail en gevoel voor originaliteit, de kunststof strips rondom de auto en de wielkasten waren enigszins verweerd en werden vervangen door nieuwe exemplaren. Alleen de originele motorkap sneuvelde, deze werd vervangen door een exacte kopie in koolstofvezel. Aangezien Ronald’s Primera al dik 250 pk had, was het niet meer dan logisch dat de 220 paarden in de Sunny ook uitbreiding zouden krijgen. Het hek was snel van de dam…

Ronald en zijn Sunny maakten de gang naar EPS in Kiel-Windeweer, de bekende uitlatenspecialist waar de Sunny een nieuw uitlaatsysteem aangemeten kreeg. Het verschil met de standaard uitlaat bleek groot, doordat de SR20DET vrijer kon ademen steeg het vermogen tot 280 pk. Van de weeromstuit legde de koppeling het loodje en kon Ronald het gereedschap nogmaals ter hand nemen. En toen kwam van het een het ander, want het vermogen bleef maar stijgen. Het motorblok is gereviseerd en opgebouwd met gesmede JE zuigers, Eagle drijfstangen en ACL racelagers. Een set ARP bouten houdt de boel stevig bijelkaar. Uiteraard is het blok voorzien van een (Cometic) stalen koppakking, Siemens 575cc injectoren en een Kakimoto uitlaatspruitstuk. Een van de belangrijkste aanpassingen was de verhuizing van de intercooler. In de jaren ’90 was het bon ton bij de Japanse merken (Mitsubishi, Subaru) om de intercooler liggend boven de motor te plaatsen. Een slechte plek, gezien de hitte die de motor genereert. Gekscherend wordt een intercooler op die locatie ook wel interheater genoemd. Ronald verhuisde de intercooler naar de best denkbare plek: direct achter de voorbumper. Met enig passen en meten vond een Forge front Mount intercooler daar zijn plek. Het valt Ronald te prijzen dat hij de bumper daarbij intact liet, waardoor het originele aanzien van de Sunny niet geschaad is. De originele turbo werd vervangen door een Garrett GT28RS turbo die zijn lucht aanzuigt via een Apexi open luchtfilter. Ook de originele ECU kreeg zijn ontslag, een Haltech stand-alone ECU heeft de SR20DET nu onder zijn hoede. Dit alles, met nog wat kleine zaken, resulteert in een vermogen van bijna 361 pk bij 1,5 bar turbodruk.

Pagina's: 1 2 3 4 5