Nieuwe Subaru Outback snel leverbaar

Nieuwe Subaru Outback snel leverbaar

30 maart 2021 Uit Door Arnold

Over maand staat ‘ie al bij de dealers: de splinternieuwe Subaru Outback. Gister maakte Subaru de ins- en outs van de zesde generatie Outback bekend. Subaru zet sterk in op veiligheid, trekgewicht en nieuwe technieken in het interieur.

Subaru probeert zichzelf niet opnieuw uit te vinden en blijft daarom ook bij de nieuwe Outback dicht bij de kernwaarden, waarvan veiligheid zeer hoog in het vaandel staat. Het persbericht waarin de nieuwe Outback wordt aangekondigd begint dan ook met een alinea over de veiligheidsvoorzieningen. De nieuwe Outback is gebouwd op het Subaru Global Platform en is de eerste Subaru die specifiek ontworpen is om de Mobile Progressive Deformable Barrier (MPDB) botsproef te doorstaan. Deze botsproef simuleert de meest voorkomende botsing die in real life plaatsvindt: tegen een beweeglijk, vervormbaar object. Een andere auto dus. Uiteraard is ook Subaru’s Eye Sight systeem aanwezig – als standaard uitrusting. Dit systeem vormt de basis voor maar liefst 11 veiligheidssystemen die elke Outback heeft: Advanced Adaptive Cruise Control met Lane Centering Function, Emergency Lane Keep Assist, Speed Sign Recognition met Intelligent Speed Limiter, Lane Departure Warning met stuurwielvibratie, Lane Departure Prevention, bermherkenning (in het geval van begroeide bermen) en Pre-Collision Braking System met geavanceerde ondersteuning bij het voorkomen van aanrijdingen op kruisingen.

Inzittendenbescherming in optima forma

Subaru monteert ook een gezichtsherkenningsysteem, dit systeem monitort de alertheid van de bestuurder en afleiding. Een van de vele nieuwe system is de Reverse Automatic Braking. Dit systeem helpt om aanrijdingen bij het achteruitrijden te voorkomen. De carrosserie van de Outback is lichter, sterker en heeft een grotere torsiestijfheid. Het casco kan 40 procent meer botsenergie opvangen, door de montage van subframes en steunbalken worden inzittenden nog beter beschermd.

De aandrijving wordt verzorgd door een 2,5 liter viercilinder boxer. Dat klinkt als een oude bekende, maar 90 procent van de motor is compleet nieuw. Deze atmosferische motor is direct ingespoten en wordt standaard aan Subaru’s Lineartronic automaat gekoppeld. Ook deze versnellingsbak werd grondig herzien. Om te beginnen werd het werkbereik (de range) aangepast en werden 8 vaste overbrengingsverhoudingen geprogrammeerd, hierdoor krijgt de bak het schakelgedrag van een conventionele versnellingsbak. Ook krijgt de versnellingsbak dunnere olie, waardoor er tot 22% minder vermogensverlies optreedt.

Een boxermotor staat garant voor een trillingsvrije loop, en om de Outback zo rustig en trillingsvrij mogelijk te houden heeft Subaru overige trillingen tot het minimale beperkt. Daarbij heeft men vooral het onderstel en de aandrijflijn onder de loep genomen. Door een uitgekiend onderstel worden trillingen en geluiden uit de wielophanging grotendeels geëlimineerd. De Outback kreeg langere veerwegen dan zijn voorganger, hierdoor kunnen de schokdempers geluiden uit het onderstel ook beter terugdringen. Verder monteert Subaru geluidsisolerend glas als voorruit en de beide ramen in de voorste portieren.

Nieuw infotainment, nieuw touchscreen

Het meest opvallende element in het interieur is het grote touchscreen in het dashboard. Ook een deel van de climate control heeft een (vaste) plek in dit scherm gekregen. Het scherm heeft een diameter van maar liefst 11,6 inch en een verticale layout. Subaru heeft veel ontwikkelingstijd gestoken in de HMI waardoor het scherm intuïtief te bedienen is. Uiteraard zijn CarPlay en AndroidAuto standaard. De technologie van het infotainment is verweven met andere (veiligheids)voorzieningen in de Outback. Het gezichtsherkenningssysteem dat de oplettendheid van de bestuurder monitort, zorgt ook voor de juiste voorkeursinstelling van de stoel, spiegels en de climate control.

Een Subaru voelt zich als een vis in het water zodra de bestuurder onverhard wegdek verlaat, en voor de nieuwe Subaru Outback is dat niet anders. Het nieuwe X-Mode systeem heeft nieuwe modi: Snow-Sand en Snow-Mud, deze vergroten het offroad-vermogen van de Outback in hoge mate. De bodemvrijheid bedraagt 21,3 centimeter, de aanrijdhoek is 19,7 graden, de afrijdhoek 22,6 graden. Ook mag de Outback een fikse aanhanger trekken: tot 2 ton. Leuk is het reinigingssysteem van de achterste camera (net zoals ooit in de Nissan Note): die heeft een wasser / sproeier zodat de camera altijd goed zicht heeft.

Ruim en licht interieur

De nieuwe Subaru Outback is ontworpen naar Subaru’s nieuwe ‘Dynamic x Solid’ designtaal. Vloeiende lijnen waarin de vorige Outback nog goed te herkennen is. Ook Subaru kiest ervoor om de raamlijn laag te houden, ten faveure van het uitzicht voor de bestuurder en passagiers. Uiteraard zien we veel kunststof element rondom de wielen en onderlangs, en in het geval van de Outback zijn deze volledig functioneel, en niet louter voor de looks. De Outback groeide met bijna 11 centimeter, de interieurruimte werd 3 centimeter groter in de breedte. De kofferbak slikt 522 liter met de achterbak in normale positie. De kofferbak kan handsfree geopend worden door de elleboog langs het kofferbaklogo te bewegen.

Het interieur is compleet opnieuw ontworpen, Subaru heeft gekozen voor een ergonomisch interieur dat logisch en intuïtief te bedienen is. Er is veel ruimte en licht in het interieur, iets dat Subaru een ‘open atmosfeer’ noemt. De stoelen kunnen bekleed worden met Nappaleer in de luxere uitvoeringen, maar je kunt ook kiezen voor StarTex vuilafstotende bekleding. De Subaru Outback is leverbaar in drie uitvoeringen: Comfort, Field en Premium. Ook zijn er twee nieuwe lakkleuren leverbaar: Autumn Green Metallic en Brilliant Bronze Metallic. Zodra er prijzen bekend zijn, lees je het op Carnold.nl.