Een achteruitrijdcamera die vooruit zag

Een achteruitrijdcamera die vooruit zag

1 januari 2021 0 Door Arnold

De introductie van een  nieuw automodel betekent werk aan de winkel voor de PR-afdelingen. Er valt zo ontzettend veel te vertellen over het design, de techniek en alle nieuwe snufjes dat een persmap met 60 A4’tjes eerder regel dan uitzondering is. Door die hoeveelheid nieuws, feiten en cijfers, blijven sommige vondsten onder de radar van de pers en het koperspubliek. Zonde, want aan sommige nieuwigheden zijn jaren van engineering en testen voorafgegaan, en niemand die er iets van merkt. Zo kon het gebeuren dat in 2013 een slimme vondst op de nieuwe Nissan Note  zijn intrede deed, die acht jaar na dato cruciaal blijkt voor (semi) autonoom rijdende auto’s.

De Nissan Note is stilletjes verdwenen van de Nederlandse markt, en het kan zomaar zijn dat veel eigenaren van een Note niet eens merken welke bijzondere vondst hun auto herbergt. Ikzelf was het ook even vergeten totdat ik onlangs een tweet tegenkwam over de voertuigeisen voor auto’s die camera’s gebruiken voor ADAS en semi-autonome rijfuncties: de noodzaak van schone cameralenzen voor een optimaal zicht. In eisen is namelijk een passage opgenomen die stelt dat de camera’s voor die elementaire functies uitgerust moeten zijn met een reinigingssysteem. En dat is precies wat de achteruitrijdcamera van de Nissan Note had: een was- en drooginstallatie. In deze video zie je het systeem in actie (link opent in een tabblad):

INTELLIGENT SELF-CLEANING CAMERA ON NEW NISSAN NOTE-en-GB_h264_aac_1280x720

Op een detailfoto kun je een kleine uitstulping aan de onderzijde zien, hierin zit de uitblaasmond die de lens – of eigenlijk de lensoverkapping – schoon en droogblaast na de wasbeurt:

Ik heb het persbericht uit 2013 er nog eens bij gepakt, maar daarin staan geen technische details over het systeem. Een zoekslag op internet leverde wel leuke informatie op, want het systeem werd in dat jaar ook geïntroduceerd op de Nissan Altima voor de Amerikaanse markt. Dit is het functieschema waarin alle inputs voor het reinigingssysteem vermeld zijn:

Dat is best nog wel een I/O lijst voor een sproeier en een blazer… Omdat de Altima geen achterruitwisser heeft, worden de inputs van de voorste ruitenwisser gebruikt om het reinigingssysteem te triggeren. Maar hoe beoordeelt de software of de lens schoon of smerig is? Daar komen we achter als we de troubleshooting voor Nissan-monteurs doorlezen: Het systeem werkt niet als de kofferbak niet goed gesloten is, of wanneer de schakelaar van de kofferbakverlichting getriggerd is. De software bekijkt namelijk een aantal beeldlijnen die, bij gesloten kofferbak, de bumper filmen. Deze beeldlijnen vormen een referentie om vuil en vertekening te detecteren. Als de bumper dus niet helder in beeld verschijnt, dan wordt dit door een algoritme (dat 3 miljoen pixels beoordeelt) herkend, en is dat een teken om de lens te reinigen. Daarbij combineert de computer signalen als voertuigsnelheid, ingeschakelde ruitenwissers en het inschakelen van de achteruitversnelling.

Het reinigingssysteem gebruikt ruitenwisservloeistof om de lensoverkapping te spoelen, een klein compressortje blaast enkele luchtpulsen over de lens om deze te spoelen en te drogen. Het systeem zie je op onderstaande foto. De spoelfunctie gebruikt de reguliere sproeiermotor, en een minimale hoeveelheid ruitenwisservloeistof. Afgaand op de foto is de bestaande sproeierleiding via de camerabehuizing gelust: er zal een klein elektromagnetisch klepje inzitten dat de sproei-opening bij de lens opent. Als de sproeiermotor voor de achterruitwisser wordt gestart, dan loopt de vloeistof uit deze, veel grotere, opening over de lens (de weg van de minste weerstand). Nadat de sproeiermotor stopt, wordt het compressortje (rechts in beeld) gestart. De slangetjes worden doorgeblazen en de luchtpulsen blazen de lens droog.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Al met al is het een redelijk complex systeem, maar het is zeker een zinvolle en praktische uitvinding. Pas als het niet werkt, valt het op.  Maar Nissan had wel een vooruitziende blik (no pun intended) bij de ontwikkeling van deze zelfreinigende camera, het is te verwachten dat we dit in de toekomst veel meer zullen zien, althans, als de nieuwe voertuigeisen ingevoerd worden. Ondanks de extra techniek vroeg Nissan indertijd een zeer bescheiden meerprijs voor het Safety Shield, ik meende iets van 725 euro.  Wie meer informatie over dit systeem heeft, mag het laten weten via redactie@carnold.nl