Nieuwe schokdempers – Deel 2
16 december 2013Nieuwe schokdempers, ze kunnen je verwachtingen behoorlijk overtreffen. De Monroe SensaTrac’s zitten nu een kleine twee weken onder de Sunny en het verschil is enorm. De oude schokdempers waren finaal op waardoor de auto als een natte dweil op de weg lag. Elke bocht moest behoedzaam aangesneden worden, en dan nog was het de vraag op welke weghelft je nĂ¡ de bocht zou eindigen…
Bijna roestvrij
Het demonteren van de oude dempers en veren verliep lekker vlot. Geen onwillige bouten, of rondgedraaide boutkoppen, en gelukkig ook niet al te veel vuil. Ik heb de gelegenheid te baat genomen om de onderzijde van de Sunny te inspecteren op roest en om de ML / Tectyllaag hier en daar bij te stippen. De veertorens voor en achter waren allemaal roestvrij, en dat blijven ze voorlopig ook, want er zit nu een gezonde laag ML op. De veerschotels op de schokdempers zelf had ik vooraf al in de ML gezet.
Progressieve demping
De veren van de Sunny zijn niet vervangen, en dat was bij nadere beschouwing gelukkig ook niet nodig. Ik heb overwogen om stuggere exemplaren te monteren, en dat is achteraf gezien helemaal overbodig, want de SensaTrac’s zijn me toch een potje stevig! Op de klinkerwegen binnen de bebouwde kom is de demping domweg te stevig, althans, als je van een comfortabele auto houdt. Vanaf 80 km/u doen de nieuwe dempers het perfect, alleen dwarsrichels worden duidelijk doorgegeven. De wegligging van de Sunny is beter dan het ooit is geweest, hij doet zijn typebenaming ‘GT’ volledig eer aan. Van mijn oude Sunny herinner ik me dat die boven de 130 km/u wat zoekerig werd, het was dan zaak om het stuur met beide handen vast te houden. De SensaTrac’s plooien zich echter naar de omstandigheden en zijn progressief. Dat betekent ook dat ze bij hogere snelheden voelbaar stugger zijn omdat ze reageren op de hogere frequentie waarmee oneffenheden doorgegeven worden. De carrosserie is merkbaar rustiger op snelwegtempo en het rijcomfort is daar enorm bij gebaat.