New York International Auto Show – Lexus RX

New York International Auto Show – Lexus RX

2 april 2015 Uit Door Arnold

De New York International Auto Show is in volle gang en nagenoeg alle Japanse autofabrikanten nemen deze gelegenheid te baat voor de onthulling voor hun belangrijkste modellen. De Amerikaanse markt is van grote betekenis voor de Japanse merken, daarom wordt het belangrijkste nieuws voor New York bewaard. Carnold.nl praat je bij over het nieuws van de NYIAS, en Lexus mag aftrappen, de vierde generatie RX werd daar eergister onthuld.

Uitgesproken design

Lexus’ designtaal is lekker controversieel en de nieuwe RX borduurt stevig door op de lijn die met de GS en NX is ingezet. Om de desingtaal goed tot je door te laten dringen moet je zeker de reclame van de NX gezien hebben, die rijdt in een virtuele wereld waarin alles van origami gemaakt lijkt te zijn. Als je die insteek eenmaal in het vizier hebt, dan vallen de vele vlakken en facetten in het design op hun plaats. De spindle grille maakt de nieuwe RX herkenbaar als Lexus, al vanaf grote afstand. Ook de reeds bekende swoosh dagrij-leds onder de koplampen maken de nieuweling herkenbaar al Lexus. Opvallend is de doorlopende ‘raamlijn’ in de C-stijl. Waar hebben we dat vaker gezien?

Lexus_RX_5

De wielbasis van de RX is vijf centimeter gegroeid, de voor- en achteras staan nu 2,79m uitelkaar. De ruimtewinst komt grotendeels ten goede aan de passagiers op de achterbank. Lexus zelf vergelijkt de ruimte achterin met die van de LS, en dat is veelzeggend. Om het comfort achterin te verhogen is ook de achterbank leverbaar met stoelverwarming.

 

Atkinson cycle V6

De 3,5 V6 is door Lexus verder verfijnd, evenals de rest van de Hybride-aandrijflijn. Het systeemvermogen bedraagt ruim 300 pk. Vierwielaandrijving is standaard op de nieuwe RX. Dat betekent dat de RX niet alleen vlot, maar zeker ook veilig rijdt. Om de veiligheid voor de bestuurder en de passagiers te verhogen zonder het rijplezier te vergallen, levert Lexus Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) en VSC. Optioneel is Adaptive Variable Suspension leverbaar, hiermee is de rijdynamiek van de RX naar wens van de bestuurder in te stellen.

Lexus Safety System+

Nu we toch met afkortingen bezig zijn: Lexus introduceert het Safety System+ op de nieuwe Lexus RX. Dit is een omvangrijk veiligheidspakket dat met behulp van radartechniek de vrije ruimte voor de auto bewaakt. Het Pre-Collission System en de Dynamic Radar Cruise Control maken gebruik van een radar om aanrijdingen bij lage snelheden te voorkomen (of in elk geval de schade zoveel mogelijk beperken) en tijdens het rijden bewaakt het systeem de afstand tot voorliggers. In dit pakket zijn ook automatisch grootlicht en een rijbaanassistent opgenomen. Het systeem is nog aan te vullen met Adaptive High-Beam, de Panoramic View Monitor en de Blind Spot monitor.

Lexus_RX_6Nadere informatie over de komst naar Nederland en prijzen zijn nog niet bekend. De verwachtingen van de Lexus RX zijn hooggespannen, temeer omdat het ’t meestverkochte model van Lexus is. In totaal zijn er 2,1 miljoen RX’en verkocht. Van elke tien verkochte Lexussen zijn er drie een RX.

2015.03.23