NAIAS 2014

13 januari 2014 Uit Door Arnold

FT-1Hier op Carnold.nl kun je al het nieuws van de Japanse merken op de North American International Auto Show in Detroit volgen.

Toyota

Laten we beginnen met Toyota, de aandachttrekker op de Toyota-stand is de FT-1. Een studiemodel dat vooral dienst doet als designstudie, Toyota benadrukt daarom ook stevig dat er geen productieplannen voor deze auto zijn, maar noemt de FT-1 een ‘mogelijke opmaat voor een opvolger van ultra sportieve Toyota’s als de 2000 GT en Supra’. Oftewel, hoop doet leven! De FT-1 is ontworpen door Calty Design Research uit Newport Beach CA. Zij kregen de opdracht om een echte koppendraaier te ontwerpen, en daarin zijn ze meer dan geslaagd. Verdere (technische) info ontbreekt, maar gelukkig hebben we een setje mooie foto’s van de FT-1:

 Lexus

RC-F  4Hij is al eerder voorbijgekomen op diverse autosites, maar nu is ‘ie officieel onthuld in Detroit: De Lexus RC-F. Hemeltjelief, wat een monster: een 5-liter V8 ‘meer dan’ 450 pk, 520 Nm koppel. En dat van het merk dat furore heeft gemaakt met high-end hybrides. Maar goed, met de LFA heeft Lexus al laten zien dat het automotive-hart op de goede plaats zit.  In het persbericht refereert het merk ook aan de roemruchte LFA, vooral de zinsnede ‘de krachtigste V8 – en meest hoogtoerige tegelijk – die Lexus ooit construeerde’ geeft de burger moed. De motor is gekoppeld aan een Sports Direct Shift achttraps transmissie. De V8 werkt onder lage belasting volgens de Atkinson Cycle, een techniek die ik later nog eens in een technisch artikel zal belichten.

De belangrijkste vraag is: ‘hoe klinkt de auto’? Afgaand op de gegevens moet het wel magnifiek zijn. Maar het feit dat Lexus er een aparte alinea aan wijdt in het persbericht zegt meer dan genoeg. Ik citeer: “Daarbij worden bestuurder en zijn passagiers getrakteerd op een schitterend geluid. Tot 3.000 toeren per minuut, roffelt de RC F heerlijk diep en sonoor, daarboven klinkt de motor met het klimmen in toeren steeds opzwepender, om boven de 6.000 toeren per minuut helemáál los te gaan”

Ook buitengewoon is de grip, de Torque Vectoring heeft drie standen: Standard, Slalom en Track. De RC F heeft een koolstofvezel achterspoiler die bij 80 kilometer per uur uit de achtersteven omhoog komt, iets dat de LFA ook had. Ook de beademing van de RC F is gebaseerd op techniek van de LFA. Tot zover de technische info, nu eerst plaatjes kijken:

Nissan

Nissan-Sport-Sedan-Concept-14 - kopieDe Nissan Sport Sedan Concept gaat als ‘studiemodel’ door het leven, maar reken er op dat dit de voorlaatste stap is naar de productieversie van de nieuwe Maxima. Nu wordt die typenaam niet expliciet genoemd, maar de huidige (Amerikaanse) Maxima loopt ook alweer sinds 2009 mee, grote kans dat we hier naar zijn opvolger kijken. De Sports Sedan Concept wordt aangedreven door een 3,5 V6 met ruim 300 pk. Nissan stelt dat deze auto een voorbode is van een productiemodel met rijeigenschappen van een sportauto en cutting edge design. Laat maar komen!

Subaru

WRX-STI-FrontIn Detroit trok Subaru het doek van de WRX STI, het langverwachte sportieve topmodel van Fuji Heavy Industries. ‘Pure power in control’ is het thema van de nieuwe WRX, meer dan bij vorige modellen heeft de voertuigcontrole hoger in het vaandel gestaan dan absolute snelheid. Dit komt tot uitdrukking in het stuurgevoel en de feedback van het onderstel, aldus het persbericht.

Onder de motorkap ligt een 2,5 liter boxer die 305 pk ophoest bij 6000 toeren, het koppel ligt op 393 Nm bij 4000 toeren. Dit wordt via een handgeschakelde zesbak naar de wielen geleid. Het Drivers Controlled Center Differential (DCCD) van het huidige model is ook op de nieuwe WRX STI te vinden. De wielbasis is 25 mm gegroeid, dit heeft zijn weerslag op de wegligging, maar ook op de interieurruimte. A propos interieur: Subaru heeft veel tijd gestoken in het ontwerp en de afwerking van het interieur. Voor ’t eerst heeft de WRX een afgeplat stuurwiel, dat moet, tezamen met het volledig zwarte interieur, zorgen voor een sportieve sfeer aan boord. Het dashboard en instrumentarium zijn gecentreerd op de bestuurder, om zoveel mogelijk in dienst te staan van diens rijplezier.