Mitsubishi Space Star – Sympathiek, zuinig en ruim
6 april 2016De vernieuwde Space Star staat ruim een maand bij de Nederlandse Mitsubishi-dealers in de showroom. Mitsubishi’s kleinste kreeg na drie jaar een grondige cosmetische en technische overhaul. Daarmee moet de Mitsubishi Space Star de moordende concurrentie het hoofd bieden, en dat is geen eenvoudige opgave want deze auto wordt in meer dan 130 landen verkocht. Kan hij de kritische Nederlandse consument ook bekoren? Carnold.nl reed een week in de Mitsubishi Space Star 1.0 Intense+ om de verbeteringen aan den lijve te ondervinden.
Om maar met de deur in huis te vallen: ik heb een zwak voor de Space Star. Dat komt door mijn test met de pre-facelift versie. In de week dat ik die auto testte, moest ik tweemaal het land op en neer rijden en had ik ook nog afspraken in Duitsland. Gezien de afstanden de afstanden en de vele snelwegkilometers is de Space Star daarvoor niet de meest voor de hand liggende keuze. Maar toch bleek de kleine Space Star een prettige reisgenoot, en niet in de laatste plaats vanwege het verbruik. Een retourtje Oost-Friesland (D) over de snelweg resulteerde in een verbruik van 1:21, een bijzonder nette waarde. Wat me verder nog bijstaat is de binnenruimte in het wagentje, en de complete uitrusting.
Nieuwe snoet staat goed
Vorig jaar november werd de gefacelifte versie van de Space Star geïntroduceerd op de LA Auto Show. Mitsubishi’s kleintje heeft een grondige opknapbeurt gekregen, waarbij het nieuwe front het meest in het oog springt. Het nieuwe grilletje en de koplampen staan de auto erg goed, en het vele chroom geven de Space Star en chique aanzien. De testauto is een Intense+, het een na hoogste uitrustingsniveau. Dat betekent dat hij is uitgerust met Xenon koplampen(!), led-achterlichten, keyless entry, climate control, DAB+ radio en knipperlichten in de buitenspiegels. Zeker in de kleur ‘Wine Red Pearl’ staat er een heel mooi autootje, iets dat ook blijkt uit de vele reacties onderweg. Menigeen vindt de Space Star een stijlvol wagentje en schat hem duurder in dan de € 14.190 die hij moet kosten.
Van zeer betaalbaar tot zeer compleet
Laten we even snel door de line-up van de Space Star gaan: de prijslijst begint met de € 9.990 kostende instapversie Entry. Hoewel dit het basismodel is, heeft deze wel elektrische ramen voor en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Een hele trits airbags is standaard, eigenlijk ontbreekt alleen de airconditioning. Die zit wel op de Cool+ die € 11.290 kost. Dan krijg je ook zijskirts, een achterspoiler, stop & go en een radio met USB-aansluiting. De Intense kost € 12.490 en heeft lichtmetalen velgen, verwarmde buitenspiegels, elektrische ramen achter, led-achterlichten, licht- en regensensor en een bagagebox in de kofferbakvloer. Een behoorlijk goed uitgeruste versie. Dan volgt de Intense+, zoals de testauto. Alle voornoemde versie zijn uitgerust met de 71 pk sterke 1.0 driecilinder die een maximum koppel heeft van 88 Nm. Boven de Intense+ is er nog de Instyle, deze is altijd uitgerust met de 80 pk sterke 1.2 en kost € 16.290. Mitsubishi Nederland onderzoekt de mogelijk om de 1.2 ook te leveren met een lager uitrustingsniveau. Zowel de 1.0 en de 1.2 zijn leverbaar met een CVT tegen een meerprijs van €1.800.
Goed afgewerkt en opvallend ruim interieur
Zo, tijd om te gaan rijden. Bij het instappen valt het Mitsubishi-typische hang en sluitwerk op: de deuren zijn weliswaar licht, maar de scharnieren en de deurvanger zijn erg degelijk uitgevoerd. De stoelen van de Space Star zijn bekleed met een stevig stofje dat bestand is tegen vele jaren intensief gebruik. De deur zwaait bovendien lekker ver open zodat je een ruime instap hebt. Dat geldt ook voor de achterportieren, die hebben een vrij grote openingshoek. Dat is erg prettig wanneer je kleine kinderen in zitjes moet plaatsen, daarbij doet ook de ruime deuropening een duit in het zakje. Een groot pluspunt van de Space Star is de interieurruimte, lange mensen hebben voorin veel hoofdruimte. De helling van de stoelzitting is instelbaar waardoor de ondersteuning van de bovenbenen en de onderrug naar wens ingesteld kan worden. Uiteraard kun je geen zitcomfort a’ la Infiniti Q70 verwachten, maar op de middellange afstand voldoen de stoelen prima. De ruimte achterin de Space Star is het vermelden zeker waard. Vier volwassen van 1,80 vinden een prima plek in de kleine Mitsubishi. Met name de beenruimte en de ruimte onder de voorstoelen is opvallend groot. Het interieur is met de facelift grotendeels ongemoeid gelaten, alleen de Instyle heeft een afwijkend infotainmentsysteem gekregen dat naar keuze Android Auto of Apple CarPlay ondersteunt. De testauto heeft dit niet, maar ik wil toch de DAB+ tuner even noemen. Deze heeft namelijk een probleemloze ontvangst door heel Nederland, iets waar duurdere testauto’s best nog wel eens moeite mee hadden. Het standaard geluidssysteem klinkt overigens prima.
Vergeet het nieuwe rijden, zuinig is ‘ie toch wel
Bij het wegrijden valt de lichte koppeling op, maar dat is iets waar je na 2-3 keer optrekken aan gewend bent. Hoewel de 999cc driecilinder niet het meeste koppel heeft bij lage toerentallen zal het motortje niet gauw afslaan. Koppeling en gas zijn goed te doseren en het motortje past goed bij de 840 kilo wegende Space Star. Wanneer je even snelheid wilt maken is het zaak om de motor boven de 3.000 toeren te houden, het blokje draait met plezier toeren en blijft beschaafd klinken. Het zogenaamde ‘Nieuwe rijden’ moet je in de Space Star laten voor wat het is, want Mitsubishi heeft de Space Star uitgerust met vrij lange versnellingen. Hierdoor kun (moet) je wat verder in toeren doortrekken voordat je opschakelt. Een minirotonde neem je het best in de tweede versnelling. Mensen die consequent opschakelen bij 2.500 benutten de capaciteiten van de motor onvoldoende, je kunt gerust doorhalen tot 3.500 toeren zonder dat het brandstofverbruik in het geding komt. Sterker nog, door dat te doen maak je juist gebruik van het rendement van het motortje. Als je zuinig(er) wilt rijden is de Eco-meter in het instrumentarium zeker een nuttig instrument. Met behulp van drie groene lampjes en één rode kun je zien hoe zuinig je rijdt. De schakelindicator houdt overigens ook goed rekening met de vermogenskarakteristiek van het motortje. Als je de schakeladviezen opvolgt zit je zo op een gemiddeld verbruik van 1:20. Tijdens een zuinigheidsritje werd de 1:25 moeiteloos gehaald.
Prima wegligging, solide gebouwd
Een merkbare verbetering is de onderstelafstemming, de pre-facelift helde merkbaar in lange bochten, maar dat is nu compleet verdwenen. De besturing is prettig bekrachtigd, voor zo’n klein autootje heeft Mitsubishi een mooi afgewogen stuurgevoel: plezierig licht in de stad en voldoende stevig om op de snelweg een prima rechtuitstabiliteit te houden. Bovendien ligt het stuurwiel prettig in de hand, je kunt het niet in diepte verstellen, maar die verstelmogelijkheid heb ik geen moment gemist. Ook de versnellingspook is prettig gepositioneerd, en de bak schakelt naar goede Japanse traditie als een heet mes door de boter. Hoewel de Space Star helemaal geen sportieve aspiraties heeft, is het een erg prettig rijdend wagentje dat met plezier door de bochten gaat. Tijdens het rijden wordt het solide gevoel dat de Space Star geeft, versterkt. Niets kraakt of rammelt, de ergonomie is dik voor elkaar en de afwerking is opvallend goed. Zo loopt de vloerbekleding en de isolatie ver door tot in de voetruimte achter de pedalen, en onder de voorstoelen is zelfs een uitstroomopening aangebracht om de voetruimte achterin te verwarmen. En neem de motoren voor de elektrische ramen en de spiegelverstelling; die doen onhoorbaar hun werk. Ze zouden niet misstaan in een Lexus die het dubbele kost. Dat soort kleine details zijn wel zaken die er toe doen, en die het kwaliteitssgevoel versterken.
Tip: ga ‘m testen!
Mijn hernieuwde kennismaking met de Mitsubishi Space Star is goed bevallen. Zeer goed zelfs. Het is knap wat Mitsubishi heeft gemaakt als je de beperkingen wat betreft kostprijs en productiekosten in acht neemt. Vergeet niet dat een modaal Nederlands salaris voor de gemiddelde Aziatische koper een jaarsalaris is. En ook dat koperspubliek moet Mitsubishi met dit model voor zich zien te winnen. De Space Star is minder no-nonsense dan je zou denken, tijdens het rijden heb je geen moment het gevoel dat de kostprijs een belangrijk gegeven was tijdens de ontwikkeling. Zijn nieuwe snoet staat hem erg goed en de rijeigenschappen zijn er merkbaar op vooruit gegaan. Het is een aanrader om de nieuwe Mitsubishi Space Star mee te nemen op de shortlist, als je wilt gaan winkelen in het A-segment. De Suzuki Celerio heeft er een geduchte concurrent bij.
Als men nu de Spacestar-pdf-lijst (op de site van Mitsubishi) met prijzen en modellen vergelijkt met de brochure eerder in 2016, welke ik in het voorjaar een keer op aanvraag heb toegestuurd gekregen, dan lijkt de Spacestar nu (in augustus) relatief duurder geworden, door bijstelling van de verschillende uitrustingsniveau’s. Het betreft zaken als Climate control, mistlampen, xenonlichten, buitenlichten met Led knipperlichten, en navigatie. De intense+ heet voortaan ‘Life’ en heeft de 1.2 motor gekregen, met cruise control. Deze kost 300 euro standaard meer.
De ‘Instyle’ is 100 euro duurder. Daar is de navigatie uit het standaardpakket.
[…] en een hele fijne gezinsauto. Dat is in een notedop de Mitsubishi Eclipse Cross. Net als bij de Space Star hergebruikt Mitsubishi een bekende typenaam, ditkeer met het toevoegsel ‘Cross’. Boven de […]
[…] een Mitsubishi Space Star in met maar liefst 414.000 mijl op de teller. De Mirage, bij ons Space Star geheten was nog maar zes jaar oud en heeft dus meer dan 666.000 kilometer gereden. Hoe krijgt een […]