Test Infiniti Q70 2.2d – Zuinigheid met weelde

Test Infiniti Q70 2.2d – Zuinigheid met weelde

26 maart 2015 Uit Door Arnold

Infiniti_Q70_4Infiniti heeft onlangs het modelgamma hernoemd, en bij deze gelegenheid is de Infiniti M omgedoopt tot Q70. En passant werd de M stevig opgefrist en kreeg de auto speciaal voor de Europese markt een nieuwe viercilinder diesel. Je doet Infiniti tekort als je dit een facelift noemt, je kunt beter spreken van een metamorfose, waarmee de Infiniti Q70 is een ijzersterke troef in de hogere middenklasse geworden is. Daar draagt de nieuwe 2.2d een stevig steentje aan bij, maar ook de overige kwaliteiten van de Infiniti Q70 liegen er niet om.

 Ueberholprestige

Ik had de Q70 al eens bewonderd toen hij net in den lande was, maar bij aanvang van deze test zie ik ‘m voor het eerst buiten staan, in een stralend voorjaarszonnetje. Ik ben altijd al fan geweest van de Infiniti M, maar de cosmetische aanpassingen hebben de auto enorm goed gedaan. Bovendien is het plaatje van de testauto picture perfect: het is een Performance+ uitvoering, dus voorzien van 20 inch lichtmetaal, sportonderstel en een rode ‘S’ op de kofferbak. Omdat de vijfspaaks velgen goed zicht bieden op de remmerij heeft Infiniti de Performance-uitvoeringen voorzien van fraaie remklauwen met het opschrift ‘Infiniti’. De lak Midnight Blue toont in het directe zonlicht zijn ware kleur: diep, diep donkerblauw. Wat echter de meeste indruk maakt, is de snoet van de Q70. De lange en brede motorkap hebben een presence waar je U tegen zegt. Potverdorie, wat is dit een fraaie auto!

 Q70 openerPrijshalvering

Normaliter zie je vanaf de bestuurdersstoel weinig van het exterieur van een auto, maar in het geval van de Infiniti Q70 begint de pret daar pas echt. Hoewel smaken verschillen, is menigeen het er over eens dat het interieur van de Q70 tot de een van de mooiste op de markt behoort. Vanuit de bestuurdersstoel heb je niet alleen zicht op een prachtig dashboard, maar ook op de lange motorkap en de fraaie welvingen die over de voorwielen naar de koplampen lopen. Al het mooie van de Infiniti M is gebleven, maar het grootste nieuws ligt onder de motorkap: de 2.143cc viercilinder diesel met de zeventraps automaat die we uit de Q50 kennen. Dit blok vervangt de V6 diesel uit de M30d, een zalig koppelmonster dat we zeker zullen missen. Het vermogensverschil met de 2.2d bedraagt bijna 70 pk in het voordeel van de zescilinder. Echter, wat we niet zullen missen is het aanzienlijke BPM-bedrag. Want doordat de uitstoot van de 2.2d zoveel gunstiger is dan de 3.0d is de BPM gigantisch gedaald waardoor de prijs nagenoeg gehalveerd is. En daarmee is de nieuwe Q70 een zeer geduchte concurrent in de hogere middenklasse geworden. Want naar goed Japans gebruik is de Q70 standaard zeer rijk uitgerust, waardoor het prijsvoordeel ten opzichte van de Europese concurrentie nog gunstiger uitvalt.

Infiniti_Q70_dashboard

Standaardweelde

Laten we de belangrijkste standaarduitrusting eens op een rijtje zetten: LED koplampen en achterlichten, dubbele uitlaatmonden, elektrisch verstelbare voorstoelen en stuurkolom (hoogte en diepte), Hill Assist, cruise control, verwarmde ruitensproeiers (!), regen- en lichtsensoren, volledig elektrische buitenspiegels (verstelbaar, inklapbaar en verwarmd), dubbel glas, keyless entry, Drive Mode Selector, Variabele stuurbkrachtiging, achteruitrijdcamera, parkeersensoren rondom en een audiosysteem met 2GB Music box. Dat alles zit dus standaard op de Q70 Welcome Edition voor een vanafprijs van € 43.995. Vervolgens kun je voor 2 mille opwaarderen naar de Business uitvoering, deze heeft het Infiniti navigatiesysteem als voornaamste optie. Verder upgraden kan op twee manieren: of je kiest voor de Business Premium uitvoering, of je kiest voor de Performance uitvoering. Van deze beide uitrustingsniveaus is nog een + uitvoering leverbaar, de testauto is een Performance+, de absolute topuitvoering. Dat betekent dat de voor- en achterbumper in Sport-design uitgevoerd zijn, je krijgt 20 inch lichtmetaal, de rode ‘S’ op de kont, schakelflippers, sportstoelen en een sportonderstel. De + uitvoering voegt daar nog het Visibility en Safety Shield Pack aan toe, evenals de zeer aan te bevelen Forest Air Climate control en het Bose Premium Sound systeem met 16 speakers. Dit brengt de totaalprijs op € 50.995, en dat is gezien het gebodene, een zeer fraaie prijs.

Q70 teaser

Voortschrijden in stilte

Het zou je bijna gaan duizelen van de papieren wapenfeiten van de Q70, maar om een goed oordeel van de nieuwe 2.2d te vormen moet er toch echt gereden worden. Al bij de start merk ik dat de 2.2d in de Q70 anders klinkt dan in de Q50, dit is te danken aan de geluidsisolatie en trillingsdemping. Voor de Amerikaanse en JDM-versies lepelt Infiniti de 5,6 liter VK56VD in de motorruimte. Aangezien de 2.2d veel compacter is, is er veel meer ruimte voor geluidsisolatie. Zodra de motor op bedrijfstemperatuur is hoor je ‘m eigenlijk niet meer. Pas als je stevig accelereert (rond de 3.000 toeren) hoor je de motor in het interieur, maar bij normaal rijden is de motor erg stil. Dat is dan ook een van de sterkste punten van de Q70, zijn geluidscomfort. De Q70 is merkbaar comfortabeler dan een Q50, maar zoals het een Infiniti betaamt, houdt hij van een stevig potje rijden. In eerste aanleg is het een uitermate stille en comfortabele reisauto die met groots gemak duizenden kilometers achtereen aflegt, zonder dat de inzittenden vermoeid raken. Maar als je de snelweg verlaat om wat bergpassen mee te pikken, dan blijkt de Q70 een verrassend fijne stuurmansauto.

Infiniti_Q70_8

Motorkarakter des Infinitis

De 2.2d weet prima raad met het wagengewicht, vooral omdat het koppel van 400 Nm al bij 1.600 toeren voorhanden is. De Infiniti-ingenieurs hebben wel een echte Infiniti-twist aan het blok gegeven: het vermogen van 170 pk is voorhanden tussen de 3.200 en 4.200 toeren, de motor schuwt hogere toerentallen dus niet. De automaat heeft een leercurve waardoor de software je rijstijl herkent en daar de schakelmomenten op aanpast. Het moet gezegd: het werkt voortreffelijk. De schakelacties zijn vlot en vloeiend, niets dan lof voor deze automaat! Hoewel de Performance-versies over schakelflippers beschikt, heb ik niet eenmaal de aandrang gehad om zelf te gaan schakelen of in te grijpen. Laat de techniek zijn werk doen, dan rijd je simpelweg het fijnst.

Q70_10Tijdens het rijden maakt de Q70 2.2d elke kilometer meer indruk: het hele plaatje klopt gewoon. De opties geven een rijk gevoel en verhogen het comfort in hoge mate. Je kunt de cruise control op 160 km/u zetten en in grote rust naar je bestemming zoeven. De adaptieve cruise control en het Safety Shield kijken continu over je schouder mee, en de vering en demping zorgen ervoor dat je niet gestoord wordt door oneffenheden in het wegdek. Dankzij de standaard stoelverwarming / ventilatie en de zeer comfortabele voorstoelen kun je uren achtereen comfortabel zitten. Zo wordt de reis Amsterdam – Barcelona een plezierritje. Noemenswaardig is de Forest Air climate control die het klimaat in de auto aanstuurt. Zo af en toe voel je een frisse werveling om je heen als het systeem een fris briesje genereert. Het lijkt een gadget, maar in de praktijk blijkt het een zeer zinvolle manier om als bestuurder ‘fris’ te blijven. Als het systeem onaangename geuren buiten de auto registreert, dan zorgt het ervoor dat die niet in het interieur terecht komen, en zorgt desnoods voor een opfrisbeurt van het binnenklimaat. Comfortabel, maar vooral ook veiligheidsverhogend.

Infiniti_Q70_6 Financiële en visuele plaatje klopt helemaal

Ook het visuele plaatje van de Q70 klopt: inhalende auto’s blijven even naast je hangen om te kijken, passanten kijken een keer extra om te kijken wat er op de kofferbak staat en je kijkt zelf ook om als je uit de auto bent gestapt. Onbekend maakt onbemind gaat voor de Q70 absoluut niet op, het levert eerder veel geïnteresseerde gesprekken op. Dat blijkt ook uit de toeloop bij de Infiniti-dealers, want niet alleen de liefhebbers weten wat de Q70 vermag. Met de 2.2d weet de Q70 ook rijders van ‘vreemde merken’ naar de showroom te lokken en zich op menig shortlist te plaatsen. Dat is dan ook de reden dat ‘mijn’ testauto eerder dan gebruikelijk inlever bij de importeur, want hij moet acte de presence geven voor een aantal proefritten. Nou, daar werkt Carnold graag aan mee. Hij heeft mij op alle fronten overtuigd, en ik twijfel er niet aan dat de Q70 2.2d fraaie verkoopcijfers zal opleveren. Rest mij alleen het testverbruik te vermelden: gemiddeld 6,6 liter per 100 kilometer. Zuinigheid met vlijt, terwijl je baadt in weelde. Wie wil dat nu niet?

16 artikel(en)