Mitsubishi Outlander PHEV vanaf € 51.990

Mitsubishi Outlander PHEV vanaf € 51.990

2 oktober 2024 Uit Door Arnold

Gisteren heeft Mitsubishi de vierde generatie Outlander gepresenteerd. De nieuwe Outlander is – hoe kan het ook anders – een Plug-in Hybride en is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. De terugkeer van Mitsubishi Motors op de West-Europese markt is daarmee een feit, en de nieuwe Outlander PHEV is een auto om naar uit te kijken. Mitsubishi  heeft ontzettend veel zorg gespendeerd aan de auto, en slaat een koers in die afwijkt van de vorige generaties: meer luxe, meer comfort en hoogwaardige techniek.

Designtechnisch is de Outlander 4 een combinatie van de huidige designtaal en een nieuwe, meer ingetogen vormtaal. De verticale rand aan de voorzijde van de motorkap noemt Mitsubishi een verwijzing naar de originele Pajero, iets dat de vorige generaties van de Outlander (en de huidige Eclipse Cross) ook hebben. Maar de koplampen in de bumperhoek volgen de huidige trend in autoland. Het zijn adaptieve led-koplmapen die, afhankelijk van de uitvoering, tot 12 led-segmenten bevatten. De dagrijlichten en knipperlichten zijn in de rand van de motorkap opgenomen. In de C-stijl zien we Mitsubishi’s Jet Tail Fin, die we kennen van de Japanse versie. De achterzijde van de Outlander 4 is het meest ingetogen deel van de auto. Grote achterlichten met uitgesproken horizontale lichtlijnen. Mitsubishi heeft dit deel smaakvol gehouden door geen aaneengesloten rode horizontale lichtlijn toe te passen.

Interieur: luxe, gastvrij en hoogwaardig

Mitsubishi heeft bijzonder veel aandacht gespendeerd aan het interieur, het ademt omotenashi, een term die ook Lexus gebruikt voor de interieurs. Het staat voor een combinatie van gastvrijheid en aandacht voor details. In de Outlander komt dit tot uitdrukking in de hoogwaardige kwaliteit van de gebruikte materialen en de haptische feedback van alle bedieningselementen. Ook is er veel (optionele) luxe: verwarmde en geventileerde voorstoelen, een massagefunctie en gelaagde stoelkussens. Zoals je mag verwachten is de Outlander ook ruim, de bagageruimte meet standaard bijna 500 liter, dit kan vergroot worden door de achterste zitrijen plat te leggen tot meer dan 1.400 liter.

Yamaha audiosysteem

Noemenswaardig is de samenwerking met Yamaha, Mitsubishi is de samenwerking met de Japanse audio-fabrikant aangegaan voor de ontwikkeling van het geluidssysteem. De Outlander kan geleverd worden met het Dynamic Sound Yamaha Premium of Ultimate geluidssysteem dat het interieur omtovert tot een concertzaal. Oh, en de Outlander krijgt ook de nieuwe ‘Hallo Mitsubishi’ spraakherkenning waarmee gesproken opdrachten verwerkt worden.

302 pk, 86 km EV-bereik

De PHEV aandrijving is een forse verbetering ten opzichte van de vorige generatie. De viercilinder benzinemotor heeft een inhoud van 2.360 cc en levert 100 kw (136 pk) en 203 Nm aan koppel. De motor is gekoppeld aan een elektromotor waardoor het systeemvermogen uitkomt op 225 kW of 302 pk, het totale koppel is nog niet bekend. Mitsubishi gebruikt een Lithium-ion accu met vloeistofkoeling en een warmtepomp waardoor de efficiëncy van het elektrisch systeem enorm is gestegen: 108% van de vorige versie. De accu heeft een capaciteit van 22,7 kWh, het theoretische EV-bereik is 86 kilometer.

De auto wordt altijd geleverd met vierwielaandrijving, het gaat hierbij om een elektrische versie waarbij de achteras een eigen elektromotor heeft. De aandrijving is gecombineerd in Mitsubishi’s Super-All Wheel Control (S-AWC) dat zorgt voor een dynamisch en veilig rijgedrag. De bestuurder kan kiezen uit zeven instellingen voor dit systeem, zodat er voor alle rijomstandigheden een optimale instelling is.

Binnenkort worden de specifieke prijzen en uitvoeringen bekendgemaakt, zodra die bekend zijn, lees je het op Carnold.nl