Meer info over nieuwe Kona
18 januari 2023De nieuwe Hyundai Kona wordt in maart fysiek onthuld, in de aanloop naar die introductie heeft Hyundai meer technische gegevens en details bekendgemaakt. De nieuwe Kona is designtechnisch een evolutie van het bestaande model, maar dan wel een drastische evolutie: de vormtaal van de Ioniqs is duidelijk te herkennen in de Kona II. Waar Hyundai Ioniq aanvankelijk presenteerde als een submerk voor louter elektrische modellen, lijkt die splitsing met de Kona II toch een stuk kleiner te worden. De nieuwe Kona zou zo als Ioniq 2 of 3 in de markt gezet kunnen worden.
Ontwikkeld als EV, daarna als Hybrid
Eigenlijk is de Kona II de auto die het tweesporenbeleid (ICE en EV) van Hyundai verbindt. Hij komt als EV en als Hybride, maar de Kona II is van meet af aan als elektrische auto ontworpen, en pas later aangepast om als hybride van de productielijn te rollen. En die opzet is uniek in autoland. De tweede generatie van Hyundai’s succesnummer is in elk geval in alle richtingen gegroeid, de 6 centimeter langere wielbasis is iets waar het rijgedrag en de inzittenden van profiteren. De wielbasis met nu 2,66 meter, op een wagenlengte van 4,35 meter. Met een breedte van 1,82 meter en een wagenhoogte van 1,58 staat er een stevige SUV. Dit zijn overigens de maten van de hybride en de Koreanse T-GDi modellen, de exacte maten van de EV worden later bekend gemaakt. Voor de Europese markt wordt de Hybrid geleverd met de 1.6 GDi motor die in combinatie met een elektromotor een systeemvermogen heeft van 141 pk (104 kW) en 265 Nm aan koppel. De gegevens van de EV worden later bekendgemaakt, maar die zullen in de pas lopen met die van de Kia Niro EV.
De toegenomen buitenmaten zijn duidelijk terug te zien in een ruimer interieur, op bepaalde punten in de Kona II de ruimste in zijn klasse. Vooral de ruimte achterin in flink gegroeid: 7,7 centimeter meer beenruimte en 1,1 centimeter hoofdruimte op de achterbank scheelt een slok op een borrel. Hyundai heeft zeer ranke rugleuningen voor de Kona ontwikkeld, die slechts 8,5 centimeter dik zijn, dit scheelt aanzienlijk in de leefruimte voor de achterste passagiers.
Een eigen uiterlijk
De Hybrid en EV delen weliswaar een platform, maar Hyundai geeft ze een geheel eigen uiterlijk mee. In elke geval krijgen ze wel allebei de ‘Seamless Horizon Lamps’ aan de voor- en achterzijde mee. Deze gepixelleerde lichtlijnen benadrukken de verwantschap met de Ioniq 5 en Ioniq 6. De uitvoeringen met 19 inch wielen krijgen een velgdesign dat voorbehouden is aan de Kona – waarschijnlijk alleen de hybrid omdat de EV een aerodynamischer design krijgt. De wielkasten van de hybrids krijgen een contrasterende zwarte rand. Uiteraard is het front van de EV bijna geheel gesloten – er is minder behoefte aan koellucht en het verbetert de stroomlijn – de hybrid krijgt een eigen front met afsluitbare openingen. Ook dat is gedaan voor de efficiĆ«ncy.
In het interieur zien we veel bekende Hyundai-techniek: de schakelhendel aan de stuurkolom zullen we waarschijnlijk in de hybrid en de EV terug zien. De tweede liggende beeldschermen, het instrumentenpaneel en het infotainment, volgt het bekende zuid-Koreaanse recept. Het zorgt voor een clean en ruim interieur. Optioneel kan Hyundai zelfs relaxvoorstoelen leveren.